Helen Skrevet 30. august 2006 #1 Skrevet 30. august 2006 Jeg har veldig lyst på et barn til men nå må jeg visst legge planene på hylla en stund. Jeg var gravid i fjor men det gikk fryktelig galt da den lille jenta mi døde i 19. svangerskapsuke i august. Vi tok da en pause i babylaginga fordi jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne få flere barn, men etter at jeg byttet sykehus var jeg igjen klar. Ble gravid i april men desverre endte det i MA i uke 11 i juni. Men nå har jeg begynt på noen tabletter pga at jeg har tennisalbue og ble sykmeldt i dag. De tablettene kan man ikke ta hvis man er gravid og man skal heller ikke bli gravid når man bruker de. Det stod på vg nett (tror jeg det var) at hvis man brukte de i første trimester kunne babyen få hjertefeil. Så det må jeg unngå. (De heter Celebra) Men da blir spørsmålet skal jeg bare la være å bruke prevensjon i den tiden, og stole på de sikre og usikre perioder? Evt. hva skal jeg bruke for bare en kort periode? Kondom er bare klunder, spiral er det bare tull å sette inn for en to-tre mnd, men hvordan er det å bruke p-piller? Hvis jeg bruker p-piller bare den tiden vil det da gå lang tid før hormonene er ute av kroppen? Jeg er 35 år så jeg er ingen ungdom lenger så det hadde vært greit at det ikke går alfor lang tid før jeg evt blir gravid igjen. For jeg har hørt at det gjerne går en stund før man blir gravid etter p-pille bruk. Eller hva med mini-pille? Dette ble visst en del spørsmål, men jeg håper noen vet litt mer enn meg på dette området
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2006 #2 Skrevet 30. august 2006 Jeg ville aldri ha stolt på trygge perioder når skadene på fosteret kan bli store! Kondom er da ikke så ille? Den har fått et ufortjent dårlig rykte. Hvor mye, om noe i det hele tatt kluss p-pille/mini piller lager for deg vet du ikke før du har prøvd og da kan det jo være litt sent. Ikke lett problemstilling, men jeg tror jeg hadde gått for kondomen, enkel og ingen bivirkninger nå eller senere.
Gjest gjesta Skrevet 30. august 2006 #3 Skrevet 30. august 2006 Men da blir spørsmålet skal jeg bare la være å bruke prevensjon i den tiden, og stole på de sikre og usikre perioder? Evt. hva skal jeg bruke for bare en kort periode? ← Først og fremst: leit å høre at du har mistet. Vet godt hvordan du har det, da jeg har vært gjennom det samme selv. Så til spørsmålet ditt: Jeg hadde ALDRI våget å satse på sikre/usikre perider! ALDRI! Om du går på så "farlige" medisiner så bør du begynne med prevensjon med en gang er nå min mening. Jeg er ikke noen ekspert på området, men minipillen høres kanskje ut som et fornuftig alternativ for de månedene du må gå på disse pillene. Snakke med legen din, h*n har sikkert noen gode råd! Lykke til!
Vingedama Skrevet 31. august 2006 #4 Skrevet 31. august 2006 Så trist Ang p-piller så virker det ENTEN som om det går veldig lang tid før man blir gravid, eller så klaffer det nesten på første pp.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2006 #5 Skrevet 31. august 2006 Kondom! Uten tvil!! Hva er det som er så "kluss" med det? Vi har brukt kondom som prevansjonsmetode i over ett år nå, vi pga jeg måtte slutte med p-pillene og vi snart hadde tenkt å begynne prøvingt uansett.. Når vi en gang er "ferdig" med å lage barn vil jeg ha spiral, men frem til barnelaging og "mellom barn" har vi tenkt å bruke kondom hele tiden.. Jeg synes kondomer er enkle, parktiske og renslige greier..
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2006 #6 Skrevet 31. august 2006 Pessar eller lea’s shield og kondomer i “høyrøde” dager? Eller som vi i en periode gjorde, 2-3 måneder går raskt, ta det som en mulighet for å få utvidet repportoartet med annen form for sex enn vaginal penetrerting Jeg vet bare at jeg hadde aldri brukt hormoner om jeg ikke var innstilt på å legge til minst 1-2 ekstra “prøveår” etter pilleslutt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå