Gjest Gjest Skrevet 30. august 2006 #1 Skrevet 30. august 2006 Hva er det på engelsk? Står ikke i noen av ordbøkene mine:/ står bare asylum. Håper noen kan hjelpe..
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2006 #3 Skrevet 30. august 2006 shelter..? kommer opp i hodet mitt, men vet ikke om det blir helt riktig..
Brunhilde Skrevet 31. august 2006 #5 Skrevet 31. august 2006 refuge reception center ← Asylum seeker reception centre må det i så fall være. Refugee betyr flyktning, den statusen følger ikke automatisk det å være asylsøker.
punktom Skrevet 31. august 2006 #6 Skrevet 31. august 2006 Asylum seeker reception centre må det i så fall være. Refugee betyr flyktning, den statusen følger ikke automatisk det å være asylsøker. ← Men latee har nok rett, lell. Også her i Norge blander man vel asyl- og flykningemottak. Eller er det to forskjellige ting her i landet? Uansett, asylum center og refuge reception center er hva Clue foreslår.
Brunhilde Skrevet 31. august 2006 #7 Skrevet 31. august 2006 Men latee har nok rett, lell. Også her i Norge blander man vel asyl- og flykningemottak. Eller er det to forskjellige ting her i landet? ← Hva mener du med blander?
punktom Skrevet 31. august 2006 #8 Skrevet 31. august 2006 Hva mener du med blander? ← Man bruker begrepene flyktningmottak og asylmottak om hverandre for å beskrive det samme.
Brunhilde Skrevet 31. august 2006 #9 Skrevet 31. august 2006 Jeg mener at det er to forskjellige begrep. Et asylmottak bosetter asylsøkere etter avtale med staten. En asylsøker er en person som er kommet til landet på egen hånd og som har henvendt seg til myndighetene med sin søknad om asyl. Noen av søkerne får arbeids- og/eller oppholdstillatelse, noen får politisk asyl og atter andre får avslag på søknaden. Et flyktningmottak er, slik jeg ser det, det kommunale apparatet som tar i mot og som bosetter flyktninger etter at opphold, på det ene eller andre grunnlag, er innvilget, dette i tillegg til eventuelle overføringsflyktninger som er utsøkt i flyktningleire, også kalt "kvoteflyktninger". Burde kanskje skrive mer, men dette holder vel egentlig? Ha en fin kveld.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2006 #10 Skrevet 1. september 2006 Jeg bruker refugee home og asylum home når jeg snakker om det på engelsk, den siste innforstått refugee seeker home/center.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2006 #11 Skrevet 1. september 2006 Jeg mener at det er to forskjellige begrep. Et asylmottak bosetter asylsøkere etter avtale med staten. En asylsøker er en person som er kommet til landet på egen hånd og som har henvendt seg til myndighetene med sin søknad om asyl. Noen av søkerne får arbeids- og/eller oppholdstillatelse, noen får politisk asyl og atter andre får avslag på søknaden. Et flyktningmottak er, slik jeg ser det, det kommunale apparatet som tar i mot og som bosetter flyktninger etter at opphold, på det ene eller andre grunnlag, er innvilget, dette i tillegg til eventuelle overføringsflyktninger som er utsøkt i flyktningleire, også kalt "kvoteflyktninger". Burde kanskje skrive mer, men dette holder vel egentlig? Ha en fin kveld. ← Ja, det er selvsagt forskjell på asylsøker og flyktning, men når de kommer til Norge, så bor de som regel på samme sted først.
Brunhilde Skrevet 1. september 2006 #12 Skrevet 1. september 2006 Ja, det er selvsagt forskjell på asylsøker og flyktning, men når de kommer til Norge, så bor de som regel på samme sted først. ← Der tar du faktisk ganske feil, les innlegget mitt en gang til, du!
Festus Skrevet 1. september 2006 #13 Skrevet 1. september 2006 Vi brukte bare "reception centre". Ellers har forøvrig Brunhilde rett.. på asyl(søker)mottakene har jeg aldri opplevd/ hørt om at det har bodd kvoteflyktninger. De er som regel "bosatt" før de kommer til landet. Mulig de er innom et transittmottak for legesjekk mv, men de kommer nok aldri ut i selve asyl(søker)mottakene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå