Gjest Gjesta Skrevet 30. august 2006 #1 Del Skrevet 30. august 2006 Min søster er arbeidsledig. hun ble først sykemeldt, men senere friskmeldt for Aetat. Nå har hun søkt yrkesrettet attføring, men selv etter at legen hadde sendt søknaden 3 ganger kom den ikke frem, så hun får ikke svar på den før i november. Søsteren min har søkt voksenopplæring (på kveldstid en gang i uka) og håper på at aetat godkjenner det. Problemet er at hun mister dagpengene sine dersom de ikke godkjenner studiet for attføring, og må evt slutte dersom hun ikke får studielån. Dette mener de selv om jenta er på skolen en kveld i uka, i 4 timer I tillegg mister man dagpengene dersom man jobber mer enn 18,5 timer i uka så å ta en deltidsjobb er uaktuelt! Hvorfor gjør de det så innmari vanskelig for arbeidsløse å komme seg i gang igjen? Hvorfor kan man ikke godkjenne et studium relativt fort? Hvorfor kan man miste dagpengene når man bare har 4 timers skolegang i uka? Og hvorfor kan de ikke la mennesker jobbe bittelitt uten å miste alle pengene sine? Det fører jo til at flere ikke gidder å ta deltidsjobber og dropper å være aktivt arbeidssøkende. Før fylte man ut et skjema der man skrev hvor mye man jobbet, og så ble man trukket dagpengene de timene/dagene man hadde jobbet. Jeg blir helt oppgitt av hele opplegget Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kykkelikokos Skrevet 31. august 2006 #2 Del Skrevet 31. august 2006 Har ikke noe positivt å si om aetat jeg heller. Jeg ble arbeidsledig for ca et år siden, og meldte meg som søkende hos aetet. Fordi jeg ikke hadde tjent nok til å oppfylle grensen de har for at man skal få dagpenger, satt jeg der uten noen ting. Vi var da i september/oktober måned, og aetat regner for året i forvegen. Samme år hadde jeg tjent over grensen, men måtte da vente til JANUAR før jeg hadde krav på dagpenger.. Jeg tok meg en tur på kontoret deres for å få hjelp til å finne meg en jobb, men det eneste de hadde å si "det er nok best om du søker aktivt selv". Som om jeg ikke gjorde det.. Jeg var 19 år og arbeidsledig, men aetat gadd selvfølgelig ikke hjelpe fordi de slapp å betale dagpenger til meg. Svigermor fikk beskjed om at hun bare kunne la være å melde seg som arbeidsledig fordi de ikke kunne hjelpe henne likevel. Da var hun vel rundt 40 år. Ikke fikk hun dag penger heller fordi hun hadde vært selvstendig næringsdrivende. Hun er fremdeles arbeidsledig. Etter søknad på søknad gav hun opp og ble hjemme. Heldigvis tjener svigerfar nok til å forsørge dem begge to. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 31. august 2006 #3 Del Skrevet 31. august 2006 Har hørt mange historier om oppgitte folk jeg også... Var arbeidsledig en kort periode for to år siden og jeg i fjor. Men føler ikke at noen av oss fikk hjelp. Vi fikk de pengene vi hadde krav på, men at vi kom så fort tilbake i jobb er ene og alene vår egen skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 31. august 2006 #4 Del Skrevet 31. august 2006 Følte at Aetat møtte meg med holdningen at jeg ikke ønsket å gjøre noe selv med mindre de tvang meg. (Skal det være nødvendig å fortelle meg at jeg må søke jobber selv? Hva når det ikke finnes jobber å søke på? ) Akkurat som om jeg var fornøyd med dagpenger når det gjorde at inntekten min nesten ble halvert? Aetat har ikke mye annet å tilby folk som har litt tiltakslyst enn: -Negativ holdning - Et skjemavelde uten like - Gale svar på ting du spør om - muligheten til å stå lenge i kø - En nettside som er ganske fin, og som du kan finne de rette svarene på alt du har blitt feilopplyst om på. -anti servicevennlige medarbeidere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 31. august 2006 #5 Del Skrevet 31. august 2006 Tja... Syns tidligere Aetat (nå NAV) er helt grei, jeg. Ble også arbeidsledig etter endte studier, så fikk ingen økonomisk støtte derfra (men det er ikke NAV som bestemmer disse reglene - det er Stortinget eller noe sånt). Man får ikke støtte fra NAV dersom man er i vanlig utdanning, enten det er 37,5 timer i uka eller 4 timer i uka. Det har de heller ikke bestemt selv. Grunnen til dette, er at man har Lånekassen her i landet. Man kan jo jobbe 50% uten å miste dagpengene. Og med litt dagpenger + 50% jobb, vil man kunne overleve. I tillegg til at man har 50% igjen å søke jobb på. Det jeg savnet på NAV, var bedre muligheter for jobbsøking inne i deres lokaler. PCer var nesten ikke å oppdrive, og på mitt kontor skrev man seg på liste, og fikk maskin maks 30 min av gangen, før man måtte skrive seg opp på nytt. Hvor mye jobbsøking rekker man på 30 min?!?!? Jeg fikk til slutt muligheten til å begynne på jobbklubb. Lærte ikke noe nytt, men der hadde vi tilgang på PC, fri telefon og fri porto hele dagen, og sluttet på "klubben" etter to uker, da jeg hadde fått meg jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 31. august 2006 #6 Del Skrevet 31. august 2006 Det som virkelig irriterte meg mest, var at man måtte regne 3-4 timer hver gang man skulle levere et skjema. (De likte ikke at man sendte det i posten, for da fikk de ikke sjekket vedleggene, og kunne finne på å sende hele stasen i retur dersom det var noe feil.) Og det var ikke noen mulighet for "hurtig kø" hvis man bare skulle levere noe. For ikke å snakke om alle de unødvendige "kursene" deres. De hadde kurs i å fylle ut dagpenge-skjema. (Som faktisk er tilnærmet selvforklarende på nett.) Og hvis man ikke fikk jobb innen så og så lang tid, så måtte man på flere kurs. (I å skrive søknader o.l.) Helt uavhengig av om man gikk på intervjuer dag ut og dag inn. Hadde veldig morro av dette, da jeg måtte vente en stund på å begynne i min nye jobb. (Og da hadde jeg jo rett på dagpenger mens jeg ventet. Men jeg kunne jo ikke akkurat søke aktivt etter nye jobber, siden jeg hadde takket ja til en alt?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 31. august 2006 #7 Del Skrevet 31. august 2006 men nå er det faktisk ikke alle som får lån fra lånekassen av ulike grunner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 31. august 2006 #8 Del Skrevet 31. august 2006 men nå er det faktisk ikke alle som får lån fra lånekassen av ulike grunner ← Jeg vet det, og jeg er en av dem. (brukt l.i.t.t for lang tid på studiene, gitt ) Kunne tenkt meg å begynne på deltidsutdanning for å få formell kompetanse innen det jeg faktisk jobber med, men akkurat nå har jeg ikke råd (kursavgift på BI og dess like er høy) Jeg syns det er bra at de som trenger tilbudet, har muligheten til å ta utdanning gjennom NAV. Men de aller fleste som har kastet bort Lånekasse-muligheten har ingen problemer med å ta utdanning ved siden av jobb. Fler og fler utdanninger blir desentralisert, og fler og fler skoler tilbyr kurs på deltid, kveldstid og internett. Dette vil da fint la seg kombinere med jobb - muligens i redusert stilling for enkelte. Men når det er sagt, så syns jeg at saksbehandlingstidene er unødvendig lange. Med opprydding i rutiner og en litt annen holdning vil de fleste saker kunne være ferdigbehandlet i løpet av få uker, forutsatt at alle nødvendige papirer er i orden. I dag virker det som om de ikke gidder å se på saken før saksbehandlingsfristen er i ferd med å gå ut. Og det er altfor dårlig. PS: NAV kan gi støtte til enkeltkurs, i den hensikt å få folk i jobb. Men da må man være registrert jobbsøker og sende inn meldekortene sine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2006 #9 Del Skrevet 31. august 2006 Det som er så synd er at det er så innmari tungrodd noen ganger. Kjenner en som visste akkurat hva han ville og ba om kurs for å bli det. Men istedet sendte de han på kurs for å finne ut hva han ville. 6 uker... Han var jo rimelig oppgitt, han visste jo hva han ville. Men måtte møte opp for å få dagpenger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Orinoco Skrevet 31. august 2006 #10 Del Skrevet 31. august 2006 Aetat ville heller ikke gi meg penger da jeg ble arbeidsledig fordi jeg tok et kveldskurs, men med riktig argumentasjon fikk jeg det til likevel. Kurset var tysk oppfriskning, som var kjekt å ta siden det var den eneste eksamenen jeg manglet for å få generell studiekompetanse, og jeg fortsette på det på den betingelsen at jeg droppet det dersom de kom med et jobbtilbud og kurset kom i veien for jobben. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelig eks-frue Skrevet 31. august 2006 #11 Del Skrevet 31. august 2006 Selv om man er arbeidsledig har man lov til å ta deltidsutdannelse uten å miste dagpengene. § 4-6. Dagpenger under utdanning, opplæring, etablering av egen virksomhet m.v. Det ytes ikke dagpenger til medlem som gjennomgår utdanning eller opplæring, eller deltar i ulønnet arbeid. Departementet kan gi forskrifter om unntak fra denne bestemmelse når det gjelder - utdanning eller opplæring utenfor normal arbeidstid, - utdanning eller opplæring av kortere varighet innenfor normal arbeidstid, - deltakelse i arbeidsmarkedstiltak - ulønnet arbeid av hobbypreget eller sosial karakter, - ulønnet arbeid som pålegges etter sosialtjenesteloven, - deltakelse i introduksjonsprogram etter introduksjonsloven. Departementet kan også gi forskrifter om hvem som regnes som deltaker i utdanning eller opplæring. Et medlem som mottar dagpenger, kan etter søknad beholde dagpenger i inntil 9 måneder under planlegging og etablering av egen virksomhet. Departementet gir forskrifter om dagpenger til etablerere av egen virksomhet. § 4-3. (utdanning eller opplæring) Medlem som begynner på tiltak i Arbeids- og velferdsetatens regi, og som hever dagpenger eller på forhånd har søkt om dagpenger, kan velge dagpenger i stedet for stønad etter forskrift om arbeidsmarkedstiltak kapittel 10, under deltakelse i tiltaket. Det forutsettes at tiltaket ikke innebærer et ansettelsesforhold. Ved fravær fra tiltaket på grunn av barns eller barnepassers sykdom gjelder forskrift om arbeidsmarkedstiltak § 10-9 annet ledd annet punktum. Medlem som ønsker å kombinere dagpenger under arbeidsløshet med utdanning eller opplæring, må fremme en søknad om dette til Arbeids- og velferdsetaten. Med deltaking i utdanning eller opplæring forstås enhver aktivitet for å tilegne seg kunnskaper eller ferdigheter som ledd i en utdanning eller opplæring. Medlem som fyller vilkårene for dagpenger under arbeidsløshet, kan beholde stønaden under deltaking i utdanning eller opplæring i følgende tilfeller: a) Ved deltaking i utdanning eller opplæring når undervisningen foregår utenfor normal arbeidstid, dvs. på kveldstid, i weekender o.l., og vedkommende følger undervisningen. Kravet om at medlemmet skal følge undervisningen kan fravikes dersom det ikke finnes skole eller et fast opplæringssted med undervisningstilbud innen rimelig reiseavstand. Utdanningen må være eksplisitt lagt opp slik at den kan kombineres med fullt arbeid på dagtid. For at undervisningen skal anses forenlig med fulltidsarbeid, må utdanningen ha redusert studieprogresjonen med minst 50 prosent i forhold til tilsvarende utdanning på fulltid med normal studieprogresjon. Medlem som blir helt arbeidsledig fra fulltidsarbeid og søker om dagpenger og som deltar i utdanning eller opplæring utenfor normalarbeidstid som ikke har redusert studieprogresjonen med minst 50 prosent, kan likevel fortsette utdanningen/opplæringen i inntil 6 måneder dersom utdanningen eller opplæringen var påbegynt senest 6 måneder før arbeidsledigheten inntrådte. Medlem som oppebærer dagpenger etter folketrygdloven § 4-7 (dagpenger til permitterte), eller som delvis ledig etter folketrygdloven § 4-13 (graderte dagpenger), omfattes ikke av dette unntaket. Dersom det som ledd i slik utdanning inngår eksamensdager, kan dagpenger gis også for disse dagene, og da selv om eksamen foregår på dagtid. b) Ved deltaking i kortvarig utdanning eller opplæring på full tid som i sin helhet er gjennomført innenfor en tremåneders periode. Enhver deleksamen regnes i denne sammenheng som del av et lengre utdanningsløp. Selv om den enkelte stønadsmottaker kun ønsker å ta f.eks. forberedende prøver, spesialfag, semesteremne eller annet delfag som inngår i en utdanning, regnes dette som del av et lengre utdanningsløp og kan ikke ses på som selvstendige enheter. Perioden på inntil tre måneder kan deles opp i bolker, men den samlede tid som nyttes til undervisningen kan maksimalt tilsvare tre måneders undervisning på full tid. c) Ved deltaking på full tid i kommunal nivåbasert opplæring i norsk med samfunnskunnskap for voksne innvandrere i inntil ett år. Grensen på ett år gjelder uavhengig av hvor mange undervisningstimer på dagtid medlemmet deltar i. Perioden kan deles opp i bolker. Stønad ytes ikke dersom medlemmet oppebærer dagpenger etter folketrygdloven § 4-7 (dagpenger til permitterte), eller som delvis ledig etter folketrygdloven § 4-13 (graderte dagpenger). d) Ved deltaking i introduksjonsprogram etter lov om introduksjonsordning for nyankomne innvandrere. Utfra reglene skal ikke tre timer undervisning i uka på kveldstid ha noen innvirkning på dagpengene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 31. august 2006 #12 Del Skrevet 31. august 2006 Takk for info lykkelig eks frue! Har du linken til siden du fant dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2006 #13 Del Skrevet 31. august 2006 Man kan jo jobbe 50% uten å miste dagpengene. Og med litt dagpenger + 50% jobb, vil man kunne overleve. I tillegg til at man har 50% igjen å søke jobb på. ← Er ikke sikker på om dette stemmer helt i praksis. Ei venninne av meg får dagpenger, ikke så fryktelig mye ettersom de regner inn det siste året hvor hun har studert, og bare litt av det forrige hvor hun jobbet fullt og tjente helt greit. I alle fall - hun får nok til husleie og såvidt mat. Greit nok. Men hun kan ikke jobbe mer enn 7 timer i måneden utfra disse satsene før hun mister dagpengene! Hun hører heller ikke til de heldige som har mulighet til å få økonomisk støtte fra familie, ei heller har hun sparepenger, så hun er 100% avhengig av inntekt fra jobb eller altså dagpenger. Det er vanskelig for henne å få fast jobb (type utdanning og erfaring), og hun ønsker primært en stilling på mindre enn 100% fordi hun også ønsker å etablere seg selvstendig. Både vikarbyråer/andre vikarjobber og deltidsjobber er i utgangspunktet aktuelle - men svært mange slike jobber er gjerne usikre i starten med svært varierende arbeidsmengde. Om hun da jobber to dager den første måneden og tjener 2 000 kr mister hun dagpengene som er på noe sånt som 4 000... Dette gir ikke akkurat en trygghetsfølelse eller mulighet til å hoppe ut i arbeidslivet... Hun har også hatt kontakt med sosialkontoret for å høre om de kan hjelpe henne, men i vår kommune må hun trolig jobbe for stønad, noe som er en god idé, men som sannsynligvis gjør at det tar lengre tid å finne "skikkelig jobb" i hennes tilfelle... Det skal ikke være lett, nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelig eks-frue Skrevet 1. september 2006 #14 Del Skrevet 1. september 2006 Takk for info lykkelig eks frue! Har du linken til siden du fant dette? ← Selvfølgelig Folketrygdloven kap. 4 Hele folketrygdloven Forskrift om dagpenger under arbeidsløshet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 1. september 2006 #15 Del Skrevet 1. september 2006 Takk :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå