Gå til innhold

Til dere som maler møbler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest at flere av dere har gjort det og da lurer jeg på hvilken hvitfarge dere har brukt. Jeg tenkte jeg skulle bruke panellakk og pusse etterpå. Men hvilken hvitfarge? ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har lest at flere av dere har gjort det og da lurer jeg på hvilken hvitfarge dere har brukt. Jeg tenkte jeg skulle bruke panellakk og pusse etterpå. Men hvilken hvitfarge?  ;)

Hvis du bruker panellakk, ville jeg gått for den vanlige hvite. Synes den er finere enn antikkhvit som blir mer skitten.

Jeg selv har malt i hvit narciss

Skrevet

Jeg bruker en som er nesten helt hvit, men er brukket med ørlite grann svart for å unngå at den blir gul. Den kalles "råhvit" og har fargekode NCS S0500-N.

I og med at den ikke inneholder verken rødt eller gult, skinner den heller ikke i noen av disse fargene etter som lyset og omgivelsene skifter.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Har malt i egghvit, men ikke med gult i. Husker ikke fargekoden.

Møblene var gamle lutede furusaker, tror ikke jeg vil male så lyst en gang til. Det er vanskelig å dekke helt med hvitt, synes det skinner litt gjennom. Spør deg for i malebutikken, kanskje har farger med litt mindre hvitt i og nyanser i brunt bedre dekke evene ? Vet ikke helt, var bare en tanke.

Gjest Fruktfat
Skrevet

har malt med den standard hvite som blir brukt på lister osv, eggeskall, er det ikke det da?

pusset, grunnet, malte to ganger (pusset imellom) med halvblank oljemaling.

Skrevet

To hvitfarger som ofte blir brukt:

S0500N - innholder 5% sort og 95% hvitt.

S0502Y - innholder 5% sort, 2% gult og 93% hvitt.

Lister, dører, vindu etc. leveres hovedsaklig i standardfarge S0502Y. Tidligere ble de levert i Egghvit 0502Y (NCS-fargekode med og uten "S" (Second Edition) er ikke alltid lik, jfr. http://www.ncscolour.co.uk/information/ncs...ges_ed1_ed2.pdf ).

S0502Y og Egghvit 0502Y er ikke helt lik, en ser en bitteliten forskjell - S'en er liten nyanse gulere. De går imidlertid godt an å kombinere i samme rommet.

Vi har kjøpt ferdigmalte hyller o.l. fra Montana i Egghvit 0502Y. Har også malt hele huset med den fargen (har hatt den i ca. 10 år, og enda ikke lei). Det er en grei farge å forholde seg til, siden de fleste ferdigmalte produkter leveres i S0502Y eller Egghvit 0502Y. Min erfaring er også at det er lett å finne gardiner, pyntegjenstander, lamper o.l. som matcher hvitfargen.

Om du fremdeles er i tvil, kan det være greitt å bla litt i blad, titte litt rundt. Så finne ut om du liker hvitfarger uten gult eller rødt, hvitfarger med gult, hvitfarger med rødt osv.

Skrevet

Tusen takk for svar alle. :smilyblomst:

Skrevet
Møblene var gamle lutede furusaker, tror ikke jeg vil male så lyst en gang til. Det er vanskelig å dekke helt med hvitt, synes det skinner litt gjennom. Spør deg for i malebutikken, kanskje har farger med litt mindre hvitt i og nyanser i brunt bedre dekke evene ? Vet ikke helt, var bare en tanke.

Hmm... Jeg i skrivende stund har jeg bare en bitteliten pause fra malingen og det du sier om hvitt og dekkevne forstår jeg ikke helt. :klø: Jeg holder på å male tilsvarende møbler og det dekker jo godt etter ett strøk med heftgrunn og ett med vanlig maling. De fargene som er nevnt her brukes dessuten ofte nettopp fordi de har god dekkevne.

Skrevet
Hmm... Jeg i skrivende stund har jeg bare en bitteliten pause fra malingen og det du sier om hvitt og dekkevne forstår jeg ikke helt. :klø: Jeg holder på å male tilsvarende møbler og det dekker jo godt etter ett strøk med heftgrunn og ett med vanlig maling. De fargene som er nevnt her brukes dessuten ofte nettopp fordi de har god dekkevne.

Muligens det ikke er en heldekkende maling hun bruker. Det var flere alternativer i butikken, man han ikke anbefalte fordi de ikke dekket godt nok. ;)

Skrevet
Muligens det ikke er en heldekkende maling hun bruker. Det var flere alternativer i butikken, man han ikke anbefalte fordi de ikke dekket godt nok.  ;)

Sikkert. Jeg har imidlertid malt mye og forsøkt litt forskjellig men min absolutte favoritt til det formålet er Jotun Lady oljemaling dør/list i 40 eller 80 glans. Maler tynne strøk med pensel/fordriver og pusser mellom hvert strøk. Mye arbeid, men ser flott ut når det er ferdig!

Skrevet
Høres supert ut.  :tommel:

Ser nå, etter at diverse håndtverkere har vært innom badet mitt og flyttet rundt på ting, at metoden er holdbar også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...