Gjest gjest1 Skrevet 30. august 2006 #1 Skrevet 30. august 2006 Jeg har fått en bunad av min bestemor. Når hun en dag ikke er her mer, så ønsker jeg å bruke den i hennes begravelse, fordi hun var svært stolt over bunaden, hun snakket ofte om den og var veldig glad hver gang hun så meg i den. Jeg vet at hun hadde satt pris på at jeg brukte den, og som en siste hyllest til henne vil jeg derfor gjerne stille i hennes gamle bunad i hennes begravelse. Men, så er jo bunad vel et festplagg, og bunaden har mye rødt i seg, så jeg lurer litt på hvordan andre hadde reagert på dette ? Det må nok tas opp i familieråd når den tid kommer, men jeg lurer på om du hadde tenkt spesielt over om noen kom i bunad i begravelse, eller hadde du ikke tenkt over det ? Jeg har jo ikke lyst til å støte noen eller lage ramaskrik, men dette er noe jeg føler er svært riktig og noe jeg bør gjøre, for å minnes en gammel dame som var så glad i og stolt over bunaden sin. Synspunkter ?
ashera Skrevet 30. august 2006 #2 Skrevet 30. august 2006 Da min oldemor ble begravet, var jeg sju år. Alle vi oldebarna hadde bunader som hun hadde sydd, og mødrene våre avtalte å kle oss i disse. En fin gest, synes jeg. Men det blr vel kanskje avklares med familien dersom du er fra et sted i landet der bunad i gravferd ikke er vanlig.
Arkana Skrevet 30. august 2006 #3 Skrevet 30. august 2006 Som nærmeste pårørende til den avdøde har man helt andre ting i tankene under begravelsen. Jeg ante virkelig ikke hva noen hadde på seg i Pappas begravelse og brydde meg ikke heller. Er man en mer "tilfeldig" deltager er det jo også helt uvesentlig om de bryr seg eller ikke, siden de ikke vil forstå motivet bak valget av plagg uansett. Så, jeg synes du skal gå i akkurat det du føler for og synes det er fint at du tenker på hva din mormor hadde ønsket.
Gjest gjesta Skrevet 30. august 2006 #4 Skrevet 30. august 2006 Jeg hadde ikke reagert på det. Det er vel kanskje ikke vanlig å ha bunad i begravelser nå til dags, men på f.eks Østfoldbunaden er det en sørgeside på sjalet, som er ment brukt i begravelser.
Gjest gjest1 Skrevet 30. august 2006 #5 Skrevet 30. august 2006 I den begravelsen kommer det mennesker fra hele landet, så om det er vanlig for noen som kommer å se bunad i begravelse vet jeg ikke, jeg vil bare prøve å unngå å bli et samtaleemne i negativ retning. Det skal som nevnt tas opp overfor de aller nærmeste, men det er en stor mengde av mennesker som dukker opp der som hadde et forhold til min bestemor på en eller annen måte, mennesker jeg ikke aner hvem er, og jeg vil helst ikke være barnebarnet som lager skandale....Håper selvsagt at folk har andre ting å fokusere på i min bestemors begravelse, men jeg snakket med en i helgen som hadde blitt så sjokkert over en som kom i bunad i begravelse, så da ble jeg litt i tvil. Det er tydeligvis derfor litt delte meninger om dette er OK eller ikke - men jeg tror jeg dukker opp i bunaden hennes (min nå) likevel, er sikker på at hun hadde satt pris på det. Dessverre kan jeg ikke spørre henne, for hun husker ikke hvem jeg er lenger....
Cumulus Skrevet 30. august 2006 #6 Skrevet 30. august 2006 Dette var et vanskelig spørsmål. Når du forteller bakgrunnen til at du vil gå i bunad, så synes jeg absulutt at du kan gå med den. Det ville vært en fin gest mot en bestemor som betyr mye for deg. Men jeg må jo være ærlig å si at jeg hadde stusset litt om jeg så noen som gikk med bunad i begravelse. Rett og slett fordi dette ikke er vanlig her jeg kommer fra. Jeg hadde ikke gjort noe stort nummer av det, for all del, men jeg hadde kanskje tenkt "hmmm, bunad, det har jeg ikke sett før." Jeg tror du må kjenne på din egen magefølelse. Klarer du å la være å tenke på hva noen som ikke har noe med det kanskje muligens tenker? Eller kommer du til å sitte og være ukomfortabel og ønske at du hadde gått i mørke klær? Jeg synes det verste ville være om du tenker så mye på dette at det ødelegger seremonien for deg.
Ciara Skrevet 30. august 2006 #7 Skrevet 30. august 2006 Jeg ville ikke reagert. Jeg synes det er flott gest av deg å ville hylle din bestemor, og skulle du få noen kommentarer på bunaden kan du jo bare fortelle bakgrunnen for klesvalget. Selv uten en slik historie ville jeg synes bunad var helt greit. Det at man har tatt på et så flott plagg vitner om respekt, synes jeg.
Gjest Tanita Skrevet 30. august 2006 #8 Skrevet 30. august 2006 Jeg ville reagert på om noen gikk i bunad i begravelse. Da er det "sørgeklær" og ikke festklær som skal brukes. God tanke bak det, men da er det viktig at alle i begravelsen får med seg årsaken til hvorfor du bærer bunad i begravelse, så de ikke blir sjokkert...
Gjest Gjest1 Skrevet 30. august 2006 #9 Skrevet 30. august 2006 Jeg ville reagert på om noen gikk i bunad i begravelse. Da er det "sørgeklær" og ikke festklær som skal brukes. God tanke bak det, men da er det viktig at alle i begravelsen får med seg årsaken til hvorfor du bærer bunad i begravelse, så de ikke blir sjokkert... ← Enig!
Ciara Skrevet 30. august 2006 #10 Skrevet 30. august 2006 Ikke for å spore av her, men: Jeg har aldri helt skjønt dette med at man bare må ha sorte klær. Det er da åpenbart at mennesker sørger i en begravelse uansett? Er det virkelig så respektløst at man har på seg klær i feil farge? Jeg bare undrer...
Gjest Naria Skrevet 30. august 2006 #11 Skrevet 30. august 2006 Jeg hadde syntes det var veldig rart.
minienthe Skrevet 30. august 2006 #12 Skrevet 30. august 2006 Ikke for å spore av her, men: Jeg har aldri helt skjønt dette med at man bare må ha sorte klær. Det er da åpenbart at mennesker sørger i en begravelse uansett? Er det virkelig så respektløst at man har på seg klær i feil farge? Jeg bare undrer... ← godt spørsmål jeg hadde på meg helhvitt i begravelsen til reservemoren min, folk glante som bare pokker men det var hennes favorittfarge som hun alltid skrøt av kledde meg så for å "glede henne" så gikk jeg i det. og jeg følte meg vel
Gjest Gjesta Skrevet 30. august 2006 #13 Skrevet 30. august 2006 Selvfølgelig kan man gå i akkurat hva man vil når man vil. Men det er noe som heter normer og sedvane, og jeg tror kanskje eldre mennesker tar dette mer alvorlig enn mange yngre. Bestemoren din er død i begravelsen sin, men de som sto henne nær lever. Det finnes mange måter å hedre henne på uten at du trenger støte de som sørger. Og selv om hun var stolt av deg og bunaden din, er det jo ikke sikkert hun ville syntes bunad var passende begravelsesantrekk selv? Du kan jo spørre de som vet om hun selv hadde for vane å gå i begravelser i bunad.
Gjest Naria Skrevet 30. august 2006 #14 Skrevet 30. august 2006 Nå er vel ikke bestemoren hennes død enda, så du kan jo spørre henne?
Gjest Norwegian Blue Skrevet 30. august 2006 #15 Skrevet 30. august 2006 Bunad skal vel være riktig antrekk uansett anledning? Man kan jo gå med svart sørgebånd sammen med bunaden for å vise at man er i sorg.
Amanlis Skrevet 30. august 2006 #16 Skrevet 30. august 2006 Jeg hadde på bunad i begravelsen til en av besteforeldrene mine. Mange reagerte negativt i forkant, men de som var der sa etterpå at det var flott. Jeg brydde meg ikke om hva andre mente. Jeg visste at avdøde syntes jeg var flott i bunaden og derfor ville jeg ha den på. Jeg bar kista og jeg fikk kommentarer på at den var flott å se fire menn i mørk dress og to kvinner i bunad som bar. Dette er min erfaring, men du kan selvfølgelig få andre reaksjoner. Jeg synes du skal gjøre det du føler for, ikke bry deg om hva andre mener.
Lenemor Skrevet 30. august 2006 #17 Skrevet 30. august 2006 Siden du sikkert kommer til å sitte fremst i begravelsen hadde jeg tenkt at det var for å hedre den avdøde. Gjør som du føler! Er du i tvil så snakk med bestemoren din om det først!
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2006 #18 Skrevet 30. august 2006 Jeg ville jo unektelig ha reagert negativt, dette fordi bunad tross alt betyr dåp, konfirmasjon, bryllup og fest: IKKE BEGRAVELSER...
Gjest gjest1 Skrevet 30. august 2006 #19 Skrevet 30. august 2006 Jeg har brukt bunad i begravelse to ganger. Første gang i min farmior begravelse.Vi hadde samme bunad, og hun var svært stolt både av bunaden og det at barnabarn hadde valgt den samme. Jeg var også med å bar kisten, og det var litt spesielt; guttene i dress og jeg i bunad. Men reaksjonene jeg fikk var slettes ikke negative! Derimot gav folk utrykk for at det var rørende, nettopp fordi de fleste visste hvor mye akkurat denne drakten og opprinnelsen bak den betydde for min farmor. Senere har jeg brukt bunad i en begravelse i England. Da jeg skulle pakke tenkte jeg egentlig å ta med en svart kjole, men det ble bunaden. Både fordi avdøde så mange ganger hadde gitt uttrykk for hvor fantastisk hun syntes det er med bunad, men mest for å hedre det nære fohold vi hadde hatt til tross for stor aldersforskjell og lang avstand.Avdødes familie takket gang på gang for at jeg tok meg "bryderiet" å bruke bunaden denne dagen. Bunad er ikke bare et festplagg for de lykkelige begivenheter, det er et hedersplagg for alle livets hendelser.
aline Skrevet 30. august 2006 #20 Skrevet 30. august 2006 personlig, og om jeg ikke visste årsaken til bunadbruken, så ville jeg reagert negativt på bunad i begravelse, spesiellt en fargeglad og "munter" bunad med mye rødt i. jeg synes tanken er kjempefin og skjønner fullt ut din side av saken, og hadde jeg kjent til grunnen, så ville jeg ikke tenkt på det som negativt heller, bare flott. ang om man MÅ bruke svart, så ville jeg ikke reagert på om noen kom i andre farger en sort, men jeg HAR reagert da ei kusine av meg møtte opp i lys beige, blomstrete sommerkjole og sommerhatt med blomster i i en begravelse, og jeg VET at et ikke var fordi den døde syntes hun var så flott i disse plaggene. jeg ville også reagert om noen kom i knallrød dress eller sjokkrosa eller turkis eller andre farger som "tar" mye oppmerksomhet og viser positive følelser, rett og slett fordi mørke farger for meg hører med til sorgfulle stunder.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå