Mislykka 18 åring Skrevet 10. januar 2003 #1 Skrevet 10. januar 2003 God kveld Er meg...mislykka 18 åring, som har skiftet nick (forhåpentligvis---litt uerfaren med datan) Sitter her og føler meg skikkelig mislykka rett og slett. Har ikke overspist. Har ikke gjort noe jeg burde skamme meg over. Likevel føler jeg meg helt grusom... Jeg prøver å tenke positivt. Likevel fylles tankene mine bare av vonde ting. Jeg er bare så ufattelig tykk. Mister muskler og får mer fett for hver dag som går. Takler ikke dette opplegget vi har laget nå. Kun 2 timer trening pr dag, også så mye mat! Jeg blir tykkere og tykkere. Kjenner på armene mine. Fleskearmer. Lårene er grusomme. Nå gråter jeg og alt. Søren! Det var ikke sånn det skulle bli... Det var ikke sånn JEG skulle være... Klarte ikke spise opp middagen i dag heller. Taklet det bare ikke. Jeg er så tykk. Har lyst å trene i åtte timer i måra, men med den tette oppfølginga jeg har rundt meg nå blir 2 timer det meste jeg kan klare. Vekten er borte nå også. Jeg får bare veie meg en dag i uken- torsdag morgen. da får jeg vekten utlveret i 2 minutter! Jeg som alltid har måttet veie meg minst 20 - 25 ganger om dagen. Veier sikkert kjempe mye nå. Ser på lårene mine. Har lyst å spy. Blir kvalm. Er sikker på at kostlisten min er mye mer enn vanlig. Sammenliknet med resten av familien spiser jeg jo enormt. Hadde vært fint om noen hadde orka å skrive hva de spiser på en dag inn her. Jeg aner faktisk ikke hva som er normalt. Dette skal jeg likssom spise nå da: F: To skiver med kokt skinke og en appelsin + vann L: 1 beger fruktyoghurt og et eple + vann M: En porsjon a 300-350kcal (Eks; En potet, to fiskekaker og 1 dl gr.saker)+ vann K: 1,5 dl ferdigkokt havregrøt med sukkerfritt syltetøy og en appelsin + vann Jeg bare eser ut... Orker det ikke. Trenger å trene virkelig lenge nå. Så på andre jenter på treningen i dag. Alle er så fine og tynne. Hvorfor er ikke jeg slik!? I stedet drasser jeg rundt som et 60kgs fleskeberg. Tenke positivt...Det var det jeg skulle. Men jeg klarer jo bare ikke mer. Har lyst å mestre kostlisten, men ikke å legge på meg som nå. I morgen må jeg klare å lure unna frokostskivene. Kan spise lunsj og middag. Men så lite som jeg forbrenner med bare to timer trening per dag kan jeg jo ikke akkurat helle i meg heller da. Sorry.... Er ikke positiv. Klarer ikke det heller
Gjest LoisLane Skrevet 10. januar 2003 #2 Skrevet 10. januar 2003 Kjære attenåring! Dette har sikkert noen fortalt deg før, men ingen som er seksti kilo er noe fleskeberg. Jeg veier mer enn femten kilo mer enn deg og er ikke det jeg heller. Du er bra nok, og jeg håper du har noen rundt deg som virkelig bryr seg om deg. Snakk med dem! At alle andre er så vellykka er bare noe du tror. Det kan se sånn ut, men alle har sitt å stri med. Og akkurat nå har DU mye å jobbe med. Du er ikke mislykka for det. Skjønner du selv at du er sjuk og trenger hjelp? Jeg håper det. God klem fra LL
Veslejenta Skrevet 10. januar 2003 #3 Skrevet 10. januar 2003 Jeg har mest lyst til å gi deg en god klem! *klemme* Du spurte om noen kunne si hva som er normalt å spise. Jeg spiser ca det du har skrevet der, bortsett fra at jeg pleier å ta en brødskive til lunsj i tillegg til yoghurt. Det er ikke mye i det hele tatt. Jeg pleier i tillegg å spise litt for mye søtsaker. Og du er mye flinkere til å trene enn meg også, to timer om dagen er MYE!! Jeg vet ikke om noen andre enn profesjonelle idrettsutøvere som trener så mye. IKKE la være å spise frokost. En god grunn til å spise frokost er at den øker forbrenningen i kroppen din. At du spiser så ofte som fire ganger om dagen er også bra for forbrenningen. Jeg kan ikke sette meg inn i situasjonen din, for jeg har aldri hatt spiseforestyrrelser selv, men jeg er klar over at det er vanskelig å tenke på noe annet enn mat og trening. Du har ikke noe du har hatt lyst til å gjøre da, som kan prøve å ta vekk fokuset fra mat og trening? Liker du å male? Har du lyst til å lære noe? En annen ting. Har du noen gode venninner du kan prate med? Vi på kvinneguiden er alltid her for å lytte! Du er sterk!!
Gjest Starya Skrevet 10. januar 2003 #4 Skrevet 10. januar 2003 Klarer du å formidle til dine støttespillere at du føler det slik? Kanskje skulle du printet ut det du har skrevet her og latt dem lese det.
fruenge Skrevet 13. januar 2003 #5 Skrevet 13. januar 2003 Starya, flott svar! Til deg osm skrev dette innlegget (nekter å bruke det gamle nicket ditt, men husker ikke det nye) jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne, vet ikke hvor mye du er orker å høre. som du kanskje har fått med deg så har jeg hatt Sf i mange år, selv om vi har fosskjellig syksom, så er det magne ting som er likt. Og jeg har snakket med mange med anoreksi/bulimi lest mye om det ol. Så når jeg iser det jeg sier nå så er det fordi at det er sant. Din spiseforstyrrelse har sansynligvis opphav i helt andre ting enn hva du tror. (jeg vil ikke si 100% sikkerhet, for det kan man aldri. selv om dette er nært sannheten). Spiseforstyrrelser handler om å bruke mat og kontroll av mat som midlertidig løsning på forskjellige livsproblemer. Anoreksi er å begrense hva og hvor mye man spiser. De fleste som har anoreksi beholder maten, mens noen kaster opp dersom de synes de har spist for mye. Det hender også at man får overspisingskick og mister den strenge kontrollen på matinntaket. Mange overdriver løping eller andre treningsmåter for å forbrenne kalorier. De fleste begynner å sulte for å gå ned i vekt, men mange opplever etterhvert at de ikke klarer å spise; fanget av selve situasjonen spiser man stadig mindre. Jo tynnere figuren blir, jo tykkere synes man at man er. Det skjer en forvrenging av kroppsbildet som gjør at virkeligheten misoppfattes på dette området. En som har anoreksi tenker på mat og kalorier nesten hele tiden. Selv om man tilsynelatende ikke er sulten, er man ofte desperat etter mat. Å sulte er et dramatisk forsøk på å undertrykke det å ha menneskelige behov overhodet, enten det gjelder mat eller andre menneskers omsorg. Mange opplever en følelse av å være sterkere enn andre, fordi man klarer å kontrollere behovene (mens friske folk gir etter for sine lyster og innfall). Å presse kroppen ned i vekt kan også være et desperat forsøk på å "bli sett", som igjen symboliserer behov nettopp for den omsorgen man er så redd. Etterhvert blir det vanskelig å opprettholde den strenge kontrollen over matinntaket, og vi antar at ca halvparten av de som har anoreksi går over i bulimi eller tvangsspising etterhvert. De fleste utvikler anoreksi i tenårene, men noen går inn i anoreksi i senere alder, gjerne i forbindelse med at det skjer dramatiske ting som det å få barn, skilles, oppleve dødsfall, bli mishandlet o l. (sitat slutt: www.iks.no) Mer om dette kan du finne i boken Matens Mysteium av Karin Christensen. Så før du lille venn forstår at det å kunne ha kontroll, ikke har noe med å sli frisk. Så står du der like langt. Jeg leste innlegget ditt etter innleggelsen og skrev kanskje at jeg ønsket deg lykke til. Hadde lyst til å skrive så mye mer, men visste ikke om du var klar. Jeg så hvor det bar hen lille deg, har sett det med så mange jenter som bare tror at alt blir bra om de klarer å kontrollere hva de spiser. Det er helt andre ting du må gripe fatt i en det. Fint forslag å skrive ut og ta med til terapauten. I tillegg ber jeg deg om å lese det du kommer over av spiseforstyrrelser. Lister finnes hos www.iks.no. Lykke til
Fakse Skrevet 13. januar 2003 #6 Skrevet 13. januar 2003 Du spør om hvor mye andre spiser, og jeg kan bare fortelle deg at jeg ville ha vært skikkelig sulten dersom jeg skulle ha spist så lite som den kostplanen din. Jeg er vel ca. fem kg tyngre enn deg, og er egentlig fornøyd med det. Går hverken opp eller ned på mitt kosthold. Trener kanskje 5-6 timer i uka når jeg er flink. Det er inklusive spaserturer. F: To skiver med div pålegg. Kokt skinke er veldig magert, jeg spiser ofte pålegg med mere energi i, for eksempel leverpostei eller ost. Drikke melk av typen "Ekstra lett". L: Tre skiver med variert pålegg. Gjerne en frukt. Lettmelk (de selger ikke ekstra lett i kantina vår). Mellommåltid i firetida(dersom jeg jobber utover ettermiddagen): Rett i koppen eller liknende. Frukt. Middag: 1-2 poteter. 3-4 fiskekaker/pølser. Eller halvannen porsjon suppe. Vil tippe at min middag i alle fall har dobbelt så mye kalorier som det du beskriver, uten at jeg noen gang har regnet på det. Drikker stort sett vann til middagen. Til hverdags lager vi saus uten smør, men noen ganger med en dæsj fløte eller helmelk. Kvelds (i 7-8 tida dersom jeg jobber seint): Noen ganger ostesmørbrød. Noen ganger Chips og guackomole. Alt for mange ganger bare snop. Prøver å la være å spise snop til kvelds, kanskje jeg burde spise frukt i stede? Som du ser er ikke mitt kosthold spesielt sunnt. Jeg spiser også mye mere enn det du gjør. Likevel legger jeg ikke på meg av det, men tar heller ikke av meg. Selv om jeg spiser såpass mye snop som jeg gjør. Trener vel omtrent så mye som er annbefalt...de ukene jeg er flink, men det er det ikke alltid jeg er. Trener uansett mye mindre enn du gjør dersom du trener to timer om dagen. Jeg har ikke spesielt høy forbrenning, og merker det godt dersom jeg spiser mye snop og trener lite i perioder. Men det er ikke den vanlige maten man legger på seg av. I alle fall ikke i de mengdene du har fått på kostplanen din. Som andre sier her, så trenger du faktisk mat fire ganger om dagen for å holde forbrenninga i gang. Dersom ikke resten av familien din også har spiseforstyrrelser, så tror jeg ingenting på at de spiser mye mindre enn det du gjør. Prøv å se etter en gang til! Tenker på deg, og ønsker deg mot og styrke i kampen med spøkelset som har tatt kontroll over kroppen din. Du er ikke misslykket, så det er fint at du har byttet nick Mange klemmer fra meg.
Gjest OOO Skrevet 13. januar 2003 #7 Skrevet 13. januar 2003 Hei kjære deg:) Kan ikke forestille meg at det hjelper deg å få vite hva andre spiser, eller at andre forteller deg at du ikke er feit osv osv.. Jeg vet egentlig for lite om slike lidelser til å uttale meg, men likevel. Kanskje løsningen er (-i tillegg til å følge det de rundt deg bestemmer mht mat og trening -de VET hva som er best!) å finne et annet fokus i livet ditt?? En hobby, lidenskap av noe slag... Lykke til i livet ditt, du har nok masse fint foran deg!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå