Gå til innhold

Hovedfag


Gjest LoisLane

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane

Hurra! :D Jeg har kommet inn på hovedfag, og har tenkt til å kombinerer det med jobb. Planlegger å bruke seks semestre.

Noen som har gode råd til meg der ute? Særlig med tanke på oppgaveskrivinga...

Regner med å bli godt informert etterhvert, men nå er jeg bare utålmodig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulere :hoppe:

Jeg vet følelsen. Jeg skal gjerne skrive om mine erfaringer (og de er både gode og lærerrike), men ikke i dag. Tenkte meg ut på shopping,. Si snakkes :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første kan jeg bare si at dette studiet gav meg veldig mye i form av kunnskap. Men jeg oppdaget ikke dette før på slutten. Forøvrig er danningsaspektet veldig stort, det var det i allefall for meg.

Nå er jo imidlertid ordningen under omorganisering og du skal ta ditt hovedfag som master, er ikke det riktig??

I så fall er opplegget noe annet for dere. Dere vil få en tettere oppfølging enn det vi gjorde. Og dette er en av fordelene med den nye ordninge. Bakdelen er at fakultetene får stykkpris for hver student som uteksamineres. Konsekvensen av dette er at det er flere som uteksamineres med dårlige karakterer og mindre dybde i faget o.l.

Vel, dette med oppfølging er essensienlt under hovedfaget. Dette var en stor frustrasjon for meg, men også med mange andre som ikke visste hva de skulle skrive om. Jeg hadde ikke bestemt meg for en problemstilling da jeg begynnte og ikke klarte jeg å finne denne det første året heller. Da jeg var ferdig med statistikk-, metode-, og teorieksamen, skulle jeg da være klar til å begynne å skrive. Men dette blir ikke lett hvis man ikke har bestemt seg. Mitt råd til deg er å få deg veileder fort som bare rakkern. Det var først når jeg hadde fått meg veileder at jeg klarte å få retning på studiet. Jeg hadde noen venninner som jeg hadde kollokvie sammme med og de har alle gitt opp, p.g.a frustrasjoner med hovedfagsoppgaven.

Tenk over om du skal ha en empirisk oppgave. Og hvilken metode du skal ha. Jeg hadde en kvalitativ metode og er ganske fornøyd med det. Unntatt av det er veldig mye jobb med å lage en intervjuguide og med analysen. Hvis du bestemmer deg for en kvantitativ metode, kan du finne standaliserte intervjuguider, alt etter hva du skal undersøke, og dette kan gjøre jobben letter i forhold til både intervjuguiden og analysen.

Når det gjelder det første eksamene, vil jeg anbefale deg å skaffe deg medstudenter fort som bare det, slik at dere kan danne en kollokviegruppe med en gang. Dette var essensielt for meg iallefall, når vi skulle opp til statistikkeksamen. Da satt vi å regnet statisktikk fra 1000 om morgningen til 1900 om kvelden, men det ga resultater og en god forståelse.

Når det gjelder jobb, så blir dette noen man legger opp til individuelt i forhold til økonomien. Men et råd må du ta! Skal du raskt (eller ordinært) igjennom studiene må du ikke jobbe for mye, for da går det på bekostning av oppgaven. Vær hele tiden i siget, skriv og terp på teoriene du skal ha med, slik at du ikke må oppdaterer dem hver gang på nytt. Jeg tok meg en 50% stilling mitt i studiet og dette resulterte i at oppgaven ble forskyvet. Men det verste var at jeg hele tiden måtte oppdatere meg selv på data og teori.

Vel, dette er noe som jeg umiddelbart kommer på. Håper flere kan skrive inn å fortelle om sine erfaringer, da vi alle har forskjellige opplevelser med et slik studie.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Takk, Care! :heiajente:

Hyggelig at du vil dele erfaringene dine med meg!

jeg har nok tentk en del på hva oppgaven min skal handle om, men jeg kan foreløpig lite om metoder o.l. Regner med å få mast meg til en veileder ganske snart. Og ja - jeg blir master, etter det nye opplegget.

Ulempen for meg er at jeg bor langt unna, og ikke kan delta noe særlig på ordinær undervisning, kollokvier o.l. Må lese mye på egen hånd, og få mesteparten av veiledningen på telefon og mail. Jeg håper og tror at det skal gå bra likevel. jeg er veldig motivert akkurat nå, men regner med å få en liten nedtur etterhvert, har kikket på pensumet, som er ganske teoretisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...