Veslejenta Skrevet 10. januar 2003 #1 Del Skrevet 10. januar 2003 Jeg har et problem som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med, og det er at jeg er så redd for døden. Det er ikke konstant, men hver gang jeg for eksempel kjører bil, er jeg redd for at det skal skje en ulykke. Samme når jeg skal fly. Jeg er ikke redd for å gå inn i flyet, men jeg tenker på at det kan bli siste gangen jeg prater med kjæresten min når jeg ringer ham fra flyplassen, og jeg er alltid veldig glad når jeg lander. Sitter jeg på en buss og sjåføren kjører litt uforsiktig, kan jeg tenke på at de andre i menneskene i bussen ikke vet at de snart skal dø. Tror det kan være fordi jeg plutselig har innsett at livet er så utrolig mye verdt. Har hatt diverse problemer tidligere, men nå har ting ordnet seg og jeg gleder meg til å bli ferdig med studier og flytte sammen med kjæresten. Jeg gleder meg til fremtiden. Men den angsten er så irriterendes. Kan komme når som helst, for eksempel når jeg går ned en trapp, og jeg blir livredd for å falle. Den har ennå ikke hindret meg i å gjøre ting, men jeg er redd for at den kan bli værre. Regner med at jeg burde se en psykolog, men har ikke mulighet til det før til sommeren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ica Skrevet 16. januar 2003 #2 Del Skrevet 16. januar 2003 Hei! Det er kjekt at du har funnet ut at du har mye å være takknemlig for!!! Klart at du da blir redd for å miste dette! Men som du selv sier, kan det jo bli litt for slitsomt når redselen kommer så ofte. Snakk med en venninne eller kjæreste, det kan lette litt på trykket. Ellers er det selvfølgelig en god lide å prate med en psykolog. Jeg er litt som deg, men jeg prøver å tenke at uansett hvor redd jeg er for at det skal skje en ulykke eller lignende, er det ikke jeg som bestemmer når jeg skal dø. Og da blir det liksom ikke noen særlig "vits i " å bekymre meg! All beymringen blir rimelig bortkastet, om du skjønner hva jeg mener...... Jeg prøver å tenke på noe som står i Bibelen. Der står det "Hvem av dere kan vel med all sin bekymring legge en eneste alen til sin livslengde?" (Det er Jesus som sier dette i Matteusevangeliet, kapittel 6 vers 27) Lykke til!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 16. januar 2003 #3 Del Skrevet 16. januar 2003 Dette kalles katastrofeangst. Dette kan du prøve å helbrede selv ved rett og slett å tvinge bort tankene. Bestem deg for noe annet du skal tenke på hver gang disse tankene dukker opp. Gjerne noe fast, hva du skal ha til middag HELE den kommende uken . Lag full meny med forrett, hovedrett og dessert. Dersom dette ikke hjelper bør du gå til legen for å få noen piller og henvisning til psykolog. Dette lar seg lett helbrede og er svært vanlig i mer eller mindre grad hos alle mennesker. ( mellom 80 og 99 % har tvangstanker av en eller annen art ) Dette er i grunnen ikke farlig før det hindrer deg å gjøre ting i hverdagen, men det er ufattelig plagsomt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå