Gå til innhold

Hva går egentlig sparing i fond ut på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sparer nå på BSU og vanlig sparekonto..

Har kikka litt på nettet om fondsspring, men er litt grønn på sånt..

Er det noen der ute som enkelt kan forklare meg hva fondssparing er? Har det med aksjer å gjøre? eller...? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forskjellige typer fond, både aksjefond og valutafond. Forskjellen fra å investere i aksjer er at her sitter noen og investerer i forskjellige aksjer/valutaer på dine og andres vegne.

Fordelen med fond er at du gjerne tjener mer på det enn vanlig sparekonto, men det er også større risiko.

Vil du spare i fond ville jeg tatt en tur i banken og hørt med de. De gir også gjerne råd om hvor lenge du bør spare for å kunne vente en god avkastning.

Vi har investert i flere forskjellige fon med litt ulik risiko. Dette fordi vi visste at vi kom til å trenge ny bil og skulle gifte oss, så mesteparten ble investert i fond med relativt lav risiko.

En annen fordel hvis du har en del penger er at bare 2/3 (tror jeg) av det investerte beløpet regnes som formue. Men dette er jo bare hvis du står i fare for å måtte betale formueskatt.

Skrevet
Hva er et pengemarkedsfond da?  :forvirret:

Det er et fond med veldig lav risiko. De sier det er omtrent samme risiko som å spare i bank, men skal være noe bedre avkastning. Dette kan lønne seg hvis du ikke har tenkt til å spare så lenge.

(Et sånt fond vi puttet en del penger i for å ha til bil og bryllup)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...