Gå til innhold

Hvor mange senger i løpet av barneårene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man er baby ligger man kanskje i vugge, så får man sprinkelseng. Men etter det, hvilken seng bytter dere til da? Til en vanlig enkeltseng, eller får barna først en mellomting? De har noen fine voksesenger på IKEA, men er det bortkastet å kjøpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finns nog lika många varianter där som det finns barn och föräldrar.

Sonen låg direkt i sprinkelsäng, sen fick han en växasäng ATELES från IKEA vid 2 års ålder. Den kan man dra ut till fulllängd (200 cm) och bör räcka ett tag. Fördelen med en växasäng är för oss att den NU tar liten plats i sovrummet, han behöver inte hela 2 meter lång säng att sova i, det räcker med 130 cm.

Jag tycker inte att det är bortkastat med en växasäng, den kan ju också användas som gästsäng vid behov.

Han skulle gott kunna sova i den tills han kommer i tonåren men jag tror att han och lillasyster ska få sig en våningssäng om 2-3 år - lagom till hennes 2 års dag, hans 5 års dag. Även detta är pga platsbrist, fast vem vet var vi bor då?

Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe VIKARE fra IKEA, ser at den også kan bli 2m lang.

Skrevet

Jeg synes en sånn vokseseng ser litt dum ut - det må da være vondt å ligge på madrassen når sengen er i full lengde?

Er plassen på barnerommet liten, ville jeg heller kjøpt en juniorseng og byttet den ut. Jeg ser ikke for meg en tenåring i "Vikare" fra Ikea i full lengde uansett.

Datteren min på fem har forresten en gammel seng, type godt over 100 år gammel. Så gamle senger er korte, for man var visst kortere før? Ihvertfall er den 1.80 lang. Vi får se om hun trenger en lengre seng noen gang, jeg er 1.79 selv så det kan jo hende.

Skrevet

Forresten, hvordan gjør man det med madrass i slike voksesenger? Man kan jo ikke kjøpe ny, spesialtilpasset madrass hver gang man trekker ut sengen?

Skrevet

Vi har nå gått fra sprinkelseng til en skuvseng for barn - fra 40 tallet. Den kommer han nok til å ha en stund, men så blir det vanlig seng på han etterhvert.

Skrevet (endret)
Forresten, hvordan gjør man det med madrass i slike voksesenger? Man kan jo ikke kjøpe ny, spesialtilpasset madrass hver gang man trekker ut sengen?

Svigerinna mi har en vokseseng til gutten sin (VIKARE fra IKEA) og på den er madrassen liksom bøyd opp ved gavlene. Du ser det på bildet på IKEA sidene.

Endret av monja
Skrevet

Lillemor flyttet fra sprinkelseng til juniorseng da hun var 2 år. Den er 1.75 lang.

Regner med at hun bruker den noen år til, så tipper jeg vi kjøper enten en enkel rammemadrass eller en sofabrisk med skuff under. Så kan hun ha den til hun blir nokså gammel håper jeg.

Skrevet

Hvis du ser på bildet, så er det en liten madrassbit både i hodegjerdet og fotenden. Det er det jeg mener med at det ser vondt ut å ligge på.

Og etter hvert som barnet blir tyngre, trenger man andre typer madrass, og dyrere typer madrass. Det er den som koster, hvis man skulle velge en vokseseng uten integrert madrass.

Nei, dropp vokseseng.

Skrevet

Jeg har sett for meg at når sprinkelsengen skal byttes ut at vi går for en vanlig seng i full lengde med en gang. Jeg er av den mening at man skal ha en skikkelig madrass og jeg skjønner ikke hvordan man får det i disse uttrekkssengene. Men jeg har ikke studert dem så nøye.

Men det vil nok bli ulike varianter av senger etterhvert uansett, for barnet vokser jo og har ulike behov.

Hilsen Lille meg

Skrevet

Vår madrass är i tre delar - en stor del och två mindre delar som man lägger i sängen allt eftersom den dras ut.

Madrassen är mjuk, lagom mjuk till ett barn men helt klart hårdare än vår vuxensäng med tjock madrass och extra bäddmadrass. Ett barn bör inte ha en allt för mjuk säng.

Jag kan inte se hur det skulle göra ont att ligga i sängen i utdraget läge - det blir ju precis som en vanlig säng eller våningssäng/köjeseng med skumgummimadrass och träspjälor?

Fördelen med en växasäng jämfört med en juniorsäng är just att du kan ändra storleken på den efter behov och plats.

Skrevet

Det är ju inte heller något som hindrar att du helt byter till en tjockare madrass till växasängen? Den är kan ju bli fulllängd och du kan byta madrass i den om du vill.

Sonens madrass tror jag är 6-7 cm tjock för övrigt.

Skrevet

Jeg har fremdeles min gamle seng (som gjesteseng), og det er ikke noen seng jeg sover så godt i som den, selv om den har skumgummimadrass!

Gjest lilletroll
Skrevet

Datteren på 5 gikk rett fra sprinkelseng (som hun hadde til hun var 4) og over i en stor ordentlig seng fra Stompa (Med sklie på)

Skrevet

Først hadde hun sprinkelseng, deretter juniorseng (husker ikke akkurat når hun fikk den, men sikkert rundt 2 1/2 års-alder). Nå har hun rammemadrass, 90 cm bred, og den senga elsker hun.

Gjest prestekrage
Skrevet

Her hos oss er vesla (5 år) godt i seng i sin 3. seng. Først sprinkel (0-2 år), så vokse-seng (2-5) og nå i en seng med bare overkøye...

Skrevet
Datteren på 5 gikk rett fra sprinkelseng (som hun hadde til hun var 4) og over i en stor ordentlig seng fra Stompa (Med sklie på)

Kult med sklie! Er det noen som vet om flere senger som har det? Synes Stompa sin var litt dyr.

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Våre har fått ordentlige senger fra toårsalderen.

Skrevet

Dyre madrasser beregnet på voksne er ikke noe for små barn - de er for lette, og blir liggende feil. Poenget med f.eks kontionentslsenger er jo at vekten vår skal forme madrassen. Lette barn blir liggende for mye oppå.

Dette er ikke noe humbug jeg finner pås selv, onkelen min har en madrassbutikk. Tro meg, han liker å selge dyre madrasser, men anbefalte en god skumgummimadrass til snuppa vår :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...