Gjest Gjest Skrevet 30. august 2006 #1 Del Skrevet 30. august 2006 Jeg har bestemt meg for å ta mitt 4. semester i utlandet, og etter litt om og men sitter jeg igjen med to favoritter: Edith Cowan University i Perth, Australia og Hawaii Pacific University i Honolulu, Hawaii. Klarer ikke å bestemme meg for det ene eller det andre, og lurer derfor på om noen her har studert på disse universitetene eller i de aktuelle byene og kan fortelle litt om skolen/stedet/oppholdet? (Andre alternativ jeg har er University of Otago på New Zealand, University of Gloucestershire i Cheltenham, England og en by som heter Wollongang på vestkysten av Australia så dersom har noen har studert noen av disse stedene og kan anbefale det på det varmeste så er det bare å gjøre det atså ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2006 #2 Del Skrevet 30. august 2006 Edith: Wollongang ligger på østkysten av Australia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 30. august 2006 #3 Del Skrevet 30. august 2006 Det som faktisk er viktig er jo hva du studerer, og hva et eventuelt utenlandsk universitet kan tilby som ikke din hjeminstitusjon kan. Det er en kjent sak at ikke alle universiteter er like bra innenfor alle fagfelter, så å velge kun utfra geografisk beliggenhet, kan bli en dyr fornøyelse du kan komme til å angre på. Derfor: Sjekk ut med ditt universitet ang. aktuelle institusjoner, og ikke lås deg fast i et land, bare fordi du har lyst til å bo akkurat der i en periode. Det kan du også gjøre senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2006 #4 Del Skrevet 30. august 2006 Alle disse universitetene er universiteter som skolen min har avtaler med og som er godkjendt av lånekassa, og da regner jeg også med at standarden er god. Av det jeg har lest og hørt fra andre skal både skolen i Australia og på Hawaii være seriøse skoler med gode opplegg. Alle disse skolene har altså kurs som er relevante for utdanningen min og som blir godkjent som en del av utdanningen min her hjemme. Derfor er det altså bare opp til meg å velge land og sted jeg vil studere, og det er altså det jeg spør om hjelp til her. Men takk for svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samantha Skrevet 30. august 2006 #5 Del Skrevet 30. august 2006 Oj oj, for et luxusproblem!! Bittelitt misunnelig på deg kan du seie.... Sukk!! Viss det er cirka samme tilbud/pris osv, så ville eg reist til Hawaii, rett og slett fordi det er Hawaii! Tenk kor deilig då... No var eg bra hjelpsom sant? Lykke til med velginga i alle fall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*melis* Skrevet 30. august 2006 #6 Del Skrevet 30. august 2006 Oj oj, for et luxusproblem!! Bittelitt misunnelig på deg kan du seie.... Sukk!! Viss det er cirka samme tilbud/pris osv, så ville eg reist til Hawaii, rett og slett fordi det er Hawaii! Tenk kor deilig då... No var eg bra hjelpsom sant? Lykke til med velginga i alle fall ← Hehe, det tipset har jeg fått av alle venninnene mine også Men skulle jo helst ha snakket med noen som har vært der og som kan anbefale det eller ikke basert på litt mer enn bildet av hvite strender og hula hula-dans Ulempen med Hawaii er jo alle disse farene for tropiske orkaner, vulkanutbrudd og andre skumle ting. Har av en eller annen grunn fått det for meg at Australia er så mye tryggere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*melis* Skrevet 30. august 2006 #7 Del Skrevet 30. august 2006 Ojsann, der var jeg visst logget inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 30. august 2006 #8 Del Skrevet 30. august 2006 "godkjent av Lånekassa" er ikke noe kvalitetsstempel. Så lenge skolen din aksepterer at det inngår som en del av graden din så får du jo støtte. Det er hauger av folk som er av den oppfatning at Lånekassa godkjenner studier og at de derfor er bra. Men mediedekningen i sommer har jo dreid seg mye om at dette ikke er tilfelle. Om det er kvalitet på skolen, fagene og undervisningen må du nok få kjennskap til på annet vis. Dersom du ikke er sikker så snakk med Ansa. De har sikkert mer erfaring vedrørende kvalitet. Selv har jeg vært i Brisbane i Australia. Og min erfaring er at om det er god faglig standard er avhengig av hva du studerer, hvilket universitet du er på og hvilket nivå. I Australia ville jeg dratt til storbyene. Det er dødsøde mellom byene, og de små byene er veeeeldig små. Og det var veldig mange nordmenn på universitetene i Australia da jeg var der. Nå er det flere universiteter som reklamerer i Norge, og antallet nordmenn triplet seg allerede semesteret etter jeg var der (97). Det var lite vi så til Australierne, da de ofte ikke var på skolen annet enn til timen. Så hvor du bør dra er vel avhengig av hvofor du drar; om du ønsker faglig utbytte, lære språk, surfe??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*melis* Skrevet 30. august 2006 #9 Del Skrevet 30. august 2006 Grunnen til at jeg drar er nok først og fremst pga opplevelsen og for å utvikle meg som person. (Må innrømme at det faglige kommer litt i bakgrunnen ) Jeg vet at denne muligheten er noe jeg må gripe nå, eller så kommer jeg til å angre resten av livet. Har egentlig mange land å velge mellom, men har allerede utelukket England og Tyskland rett og slett fordi jeg har lyst til et land som er mer ulikt Norge både når det gjelder klima, natur og kultur. (Og sol og hvite strender er ikke akkurat noen ulempe). Litt av motivasjonen går selvsagt også på å forbedre engelsken min, og på å møte og bli kjent med folk fra hele verden. Surfe, og de fleste andre aktiviteter, kan jeg nok gjøre både på Hawaii og i Australia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 30. august 2006 #10 Del Skrevet 30. august 2006 Tror ikke du bør bekymre deg så mye for vulkanutbrudd, da Kilauea er en vulkan som er i rolig utbrudd hele tiden. Det er en type vulkan som ikke er eksplosiv og utgjør risiko for pyroklastiske strømmer og den slags. Hvis jeg skulle valgt, bare ut i fra sted, hadde jeg valgt Hawaii. men det er som andre sier, andre ting som må taes med i betraktningen. Lykke til med valget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2006 #11 Del Skrevet 31. august 2006 Som Diddi sa over er ANSA en super organisasjon. Meld deg inn der hvis du drar til utlandet. De har også gunstig forsikring. Her er lærestedbeskrivelser skrevet av norske studenter som har studert ved universitetene. Perth, Edith Cowan University, beskrivelse 1 Perth, Edith Cowan University beskrivelse 2. Hawaii, Hawaii Pacific University Tar du kontakt med ANSA for du kontaktdetaljene til ANSA kontaktperson (altså en norsk student) ved universitet. ANSA Norge Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*melis* Skrevet 31. august 2006 #12 Del Skrevet 31. august 2006 Som Diddi sa over er ANSA en super organisasjon. Meld deg inn der hvis du drar til utlandet. De har også gunstig forsikring. Her er lærestedbeskrivelser skrevet av norske studenter som har studert ved universitetene. Perth, Edith Cowan University, beskrivelse 1 Perth, Edith Cowan University beskrivelse 2. Hawaii, Hawaii Pacific University Tar du kontakt med ANSA for du kontaktdetaljene til ANSA kontaktperson (altså en norsk student) ved universitet. ANSA Norge Lykke til ← Tusen takk for svar, det var til god hjelp Tar gjerne i mot flere rapporter og tips også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amity Skrevet 31. august 2006 #13 Del Skrevet 31. august 2006 (endret) Jeg har selv bodd over tre år i Australia, og har bare positive ting å si om det. Jeg var riktignok ikke i noen av de byene du nevnte, men jeg har reist litt rundt mens jeg har vært der, og har fått inntrykk av at det er ganske små forhold mange steder "på landet". Det er nok mest å oppleve på østkysten mtp å besøke mange byer og strender langs kysten (og great barrier reef ved cairns). Men Australienere er stort sett utrolig hyggelige folk uansett hvor man drar, og været er jo helt fantastisk de aller fleste dagene, de aller fleste stedene. Når det gjelder antall nordmenn som en nevnte her tidligere så er det fullstendig opp til deg selv om du velger å være sammen med dem eller ikke. Selv valgte jeg å gå inn for å bli kjent med folk som ikke var fra Norge, og meldte meg derfor ikke inn i den norske klubben ved universitetet, gikk ikke på så mange norske fester etc. Jeg har fått noen venner fra Norge, og mange fra andre land. Vil bare ønske deg lykke til, uansett hva du velger. Det å studere utenands har vært en opplevelse jeg aldri ville vært foruten! Endret 31. august 2006 av Amity Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
honey21 Skrevet 2. september 2006 #14 Del Skrevet 2. september 2006 Jeg har en venninne som tok et semester på Hawaii Pacific University i fjor. Hun likte seg ikke. Hun sa at det var utrolig vanskelig å få bolig, og at det i tillegg var kjempedyr husleie. Omgivelsene på øya var ikke slik man forestiller seg fra tv/blader/bilder, dvs. at man måtte reise langt for å finne fosser, orkideer, vulkaner og vakkert landskap. Byen var full av turister hele tiden, og det var mange prostituerte der som japanske businessmenn likte spesielt godt . På universitetet måtte veninnen min ta unødvendige obligatoriske fag, feks. oceonografi. Og hun studerer økonomi! Altså, nå er dette bare det venninnen min har fortalt om semesteret sitt der borte. Det betyr ikke at du ikke kommer til å like det, eller oppleve det likt. Jeg vil bare dele en erfaring fra en annen student Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå