Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste for et par år siden en roman av en jødisk forfatter som skrev om "tidlige" immigranter i New York. Hovedfokus var vel på jøder, men også irer og italienere var blant de det ble fortalt om. Jeg er ikke sikker på når handlingen var lagt til, men før 2. og kanskje 1. verdenskrig (tror imidlertid det var med noen biler, da jeg mener en ble overkjørt?). Det er en ganske trist bok om vanskelige kår, og settingen minte meg en del om Will Eisners New York om noen kjenner han (tegneseriegeniet bak blant anne Spirit).

Greia er at jeg ikke husker hva boka eller forfatteren het :-/ Jeg lånte den for to år siden, og har ikke anledning til å spørre vedkommende jeg lånte den av. Aner ikke om noen her har lest den, mn jeg tror forfatteren var kjent og boka ansett som viktig, så kanskje...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver ikke noe om personer/handling - men jeg tenkte umiddelbart på en bok som heter "Det vokser et tre i Brooklyn"...

Skrevet

Nei, det er ikke den, men takk for svar. Handlingen er som såvidt nevnt lagt til immigrantmiljøet i et fattig strøk (meget mulig det var Brooklyn). Jeg mener å huske at historien blir fortalt i jeg-form og at hovedpersonen er en jødisk gutt, og de vi får vite mest om (historie fra Europa, blant annet) er familiemedlemmene hans. Ellers skildres vel hverdagen... Mye slit og skuffelser i forhold til hvordan de hadde trodd USA var, vanskelig å starte opp og klare seg osv. Mye fattigdom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...