Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke flink med gjærdeig!!

Omtrent uansett hva jeg prøver blir brødene tunge og harde!

I morgen tenkte jeg at jeg skulle prøve å bake rundstykker, siden det kanskje er litt lettere å få til enn brød. Så da lurte jeg på om noen hadde noen geniale tips mtp. hevetid både på før og etterheving, tørrgjær vs. fersk gjær osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg elsker å bruke fersk gjær. Jeg synes resultatet blir bedre da.

Og velg rød-gjær om du har en søt deig...

Skrevet

Lang etterheving.

Hever til dobbel størrelse først, og etterhever så minst en time til. Hvertfall ved grov bakst.

Skrevet

Heeeeeeeev!

Og ikke bruk for mye mel.

Skrevet

Bruk fersk gjær. 50 g (1 pk) til 5-10 dl deigvæske, eller 25g hvis du har god tid til å la deigen heve lenger.

Vær nøye med væsketemperaturen. Et triks er å stikke fingeren i væsken mens du ser en annen vei. Når du ikke kjenner at fingeren blir våt holder væsken 37 grader, som er riktig temperatur. (Forutsatt at du ikke er svært varm eller kald på hendene når du baker). Er du usikker så velg en litt kaldere temperatur heller enn litt varmere. Kald væske virker, om enn mye saktere, mens for varm væske dreper gjærsoppen.

Ha litt (1 ts- 1ss) sukker/honning/sirup i deigen selv når du baker brød. Gjæren spiser sukker og hever seg mer.

Fett gjør deigen tyngre.

Jo mer grovt mel/kli/frø du bruker, jo tyngre blir deigen og jo lenger hevetid trenger den.

Bland deigen kraftig og lenge før første heving. Gjerne 5-10 min. i maskin.

Skrevet

Tusen takk for råd!! Rakk ikke å bake i dag, men skal prøve i morgen!!

Skrevet

På tørrgjærpakkene står det at temperaturen skal være 43 eller (var det 45) grader for at gjæren skulle virke best. Jeg bruker alltid 43 grader på væsken, og får sjeldent dårlig hev...

Lykke til iallefall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...