Gjest Ninakanin Skrevet 30. august 2006 #21 Skrevet 30. august 2006 Jeg kjenner ikke til fremmedkulturelle land gjennom annet media enn nyhetene. Der ser jeg dette: -de skyter i lufta i begravelser, bryllup, valg, demonstrasjoner og andre sammenhenger der mange mennesker er samlet. -de steiner, henger eller hiver syre på kvinner som er utro/blir voldtatt (skriver skråstrek, for det ene regnes ofte som det andre). -æresdrap foregår titt og ofte. Er det rart man blir skeptisk når folk man forbinder med disse tingene braser sammen med balltre og kniv i lille bygdenorge?
Carrot Skrevet 30. august 2006 #22 Skrevet 30. august 2006 Dette er nytt for meg. Forventer de medfølelse og respekt? Hvor har du sett det? Jeg har bare sett at andre innvandrere viser avsky for en slik måte å handle på. ← Jeg syns det blir for dumt at de står frem på nyhetene slik de gjorde i går og "viser" sin sorg over denne familiefaren - overhodet, patriarken eller som han sønnen sa det "taket i huset" og samtidig sier at "neida, vi vil ikke ta hevn - vi stoler på det norske rettssystemer vi siden vi lever i et slikt godt land.. vår familie er norske" Da skriker jeg nesten altså for det er faen meg en grunn til at denne familefaren - dette overhodet ble drept i første omgang, nemlig at han var tilstede under "et planlagt og avtalt møte mellom to familier for å avklare en 16 årings ære" eller hva pokker som startet det hele... De brakte det over dem selv! Hvorfor pokker skal jeg være nødt å få ørere tutet fulle av dette? Når selv "deres egne" tar avstand sier du - javel, faktum er alikevel ubestridelig - det hjelper ikke, de fortsetter sloss og krige... Så hvorfor ikke bare gi dem tid og sted så kan de sloss til de har kverket hverandre - det er jo tydeligvis et mål de har da - så slipper man skyting på open gate osv... Dersom holdningen er at dette er noe vi absolutt IKKE gidder bruke tid, penger eller ressurser på - ja da er det heller ingen som får sine "five minutes of fame" Dessuten er det ikke innvandrere generelt jeg kritiserer - det er disse innvandrerene spesielt som opererer på kanten av det norske samfunns regler, lover og normer fordi de menre det er "deres rett" - dem syns jeg ikke vi trenger.. De er ingen "berikelse" for norge slik jeg ser det... Heller en belastning..
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2006 #23 Skrevet 30. august 2006 Jeg syns det blir for dumt at de står frem på nyhetene slik de gjorde i går og "viser" sin sorg over denne familiefaren - overhodet, patriarken eller som han sønnen sa det "taket i huset" og samtidig sier at "neida, vi vil ikke ta hevn - vi stoler på det norske rettssystemer vi siden vi lever i et slikt godt land.. vår familie er norske" Da skriker jeg nesten altså for det er faen meg en grunn til at denne familefaren - dette overhodet ble drept i første omgang, nemlig at han var tilstede under "et planlagt og avtalt møte mellom to familier for å avklare en 16 årings ære" eller hva pokker som startet det hele... De brakte det over dem selv! Hvorfor pokker skal jeg være nødt å få ørere tutet fulle av dette? Når selv "deres egne" tar avstand sier du - javel, faktum er alikevel ubestridelig - det hjelper ikke, de fortsetter sloss og krige... Nei han var jo kun tilstede fordi han prøvde å avverge slosskampen. Han er jo den store helten som med fare for eget liv gikk inn for å stoppe galskapen:ironi: Litt vel seint å begynne å trekke unga etter øra nå vel Hadde han vært en fredens mann som det ble antydet hadde sønnene neppe blitt gjengmedlemmer i første omgang
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2006 #24 Skrevet 30. august 2006 Og hvorfor skal det være klandreverdig å mene at nordmenn er et bra folkeslag da egentlig? Er ikke du stolt av å være nordmann ← Det er ikke klandreverdig, men det er lov å vise at det finnes sorte får innenfor alle folkeslag og kulturer. Derfor trekkes nordmenn inn i slike diskusjoner. (jfr. det opprinnelige spørsmålet.) Jeg er ikke spesielt stolt fordi jeg er norsk, nei. Synes ikke det er en stor bragd. Men jeg er glad jeg er så heldig å være født norsk. (Men jeg er det kun juridisk i følge flere her inne, for jeg er ikke arisk. )
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2006 #25 Skrevet 30. august 2006 Litt vel seint å begynne å trekke unga etter øra nå vel Hadde han vært en fredens mann som det ble antydet hadde sønnene neppe blitt gjengmedlemmer i første omgang ← Nå blandes kortene. Slåsskampen i Lillestrøm var en familiefeide, ikke gjengoppgjør. Skytingen i Oslo var gjengoppgjør.
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2006 #26 Skrevet 30. august 2006 Dessuten er det ikke innvandrere generelt jeg kritiserer - det er disse innvandrerene spesielt som opererer på kanten av det norske samfunns regler, lover og normer fordi de menre det er "deres rett" - dem syns jeg ikke vi trenger.. De er ingen "berikelse" for norge slik jeg ser det... Heller en belastning.. ← Det er vel her vi ser ulikt på ting: Jeg kritiserer alle som opererer på kanten av samfunnets regler, lover og normer, ikke bare innvandrere.
Carrot Skrevet 31. august 2006 #27 Skrevet 31. august 2006 Det er vel her vi ser ulikt på ting: Jeg kritiserer alle som opererer på kanten av samfunnets regler, lover og normer, ikke bare innvandrere. ← Joda, men de som ikke er innvandrere kan da få plass i våre "trange" fengsler som kanskje ikke er sååå trange hvis innvandrere eller asylanter som begår kriminelle handlinger pakkes og sendes ut fra Norge....
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2006 #28 Skrevet 31. august 2006 Joda, men de som ikke er innvandrere kan da få plass i våre "trange" fengsler som kanskje ikke er sååå trange hvis innvandrere eller asylanter som begår kriminelle handlinger pakkes og sendes ut fra Norge.... ← Hadde det vært så enkelt som det, kunne jeg vært tilbøyelig til å være enig med deg. Dessverre ser jeg flere ting som er problematisk med å "pakke og sende dem ut." Blant annet: - mange kommer fra land der de ikke bare vil bli satt i fengsel, men muligens torturert og drept. - hvem skal sendes ut? Skal alle kriminelle handlinger straffes med hjemsendelse? - hva med uskydige 3. parter? (for eksempel barna deres?) - årsaken til enkelte av handlingene bunner ut i tragiske hendelser tidligere i livet. Mange trenger oppfølging i tillegg til fengselsstraff for å bli bedre. - vil nok mange da vente til de er norske statsborgere før de evt. gjør noe kriminelt- altså utsettes bare problemene.
Carrot Skrevet 31. august 2006 #29 Skrevet 31. august 2006 - vil nok mange da vente til de er norske statsborgere før de evt. gjør noe kriminelt- altså utsettes bare problemene. ← Eh - Hæ`? Vente med å bli kriminell til man har fått statsborgerskap? Ellers er det klart du har noen poeng i at det ikke alltid er lett å være den som må ta avgjørelser, men det gjelder vel ikke bare i slike saker som dette - der er alltid noen som må "lide" for andres handlinger - som famile for eks. Men det burde ikke demed gi dem "frikort" i forhold til hjemsendelse altså - sorry, da får vi heller sette inn litt ekstra ressurser i familien som blir uten et medlem - så er det iogså en prevantiv overfor de som får bli igjen... Dessuten tror jeg at om der var en fare for utvisning, og at faren var reell i og med at man faktisk ble deportert ville det i seg selv ha en prevatniv effekt...
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2006 #30 Skrevet 31. august 2006 Eh - Hæ`? Vente med å bli kriminell til man har fått statsborgerskap? ← Ja, dersom de vet at de blir hjemsendt før de får statsborgerskap så venter de til de har fått statsborgerskap. Da unngår de å bli sendt hjem. Jeg mener fortsatt at det er for problematisk å bare sende folk ut.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2006 #31 Skrevet 31. august 2006 Ja, dersom de vet at de blir hjemsendt før de får statsborgerskap så venter de til de har fått statsborgerskap. Da unngår de å bli sendt hjem. Jeg mener fortsatt at det er for problematisk å bare sende folk ut. ← Vel uansett har man i DET MINSTE begrenset deres potensielle kriminelle løpebane ved at de er aktiv kriminell i FÆRRE år. Ingenting er så galt at det ikke er godt for noe
Ciara Skrevet 31. august 2006 #32 Skrevet 31. august 2006 Jeg kjenner ikke til fremmedkulturelle land gjennom annet media enn nyhetene. Der ser jeg dette: -de skyter i lufta i begravelser, bryllup, valg, demonstrasjoner og andre sammenhenger der mange mennesker er samlet. -de steiner, henger eller hiver syre på kvinner som er utro/blir voldtatt (skriver skråstrek, for det ene regnes ofte som det andre). -æresdrap foregår titt og ofte. Er det rart man blir skeptisk når folk man forbinder med disse tingene braser sammen med balltre og kniv i lille bygdenorge? ← Her tror jeg du er inne på noe viktig. Det er klart at dersom alt man vet om innvandrere stammer fra nyhetene, så vil jo ikke bildet bli positivt all den tid det er 99% negative saker som tas opp. Skulle man dømme nordmenn ut i fra sånn de presenteres på nyhetene, ville også de virkelig rimelig høl i hue. Baneheia-drap, Orderud, misbruk i Lofoten osv.
Carrot Skrevet 31. august 2006 #33 Skrevet 31. august 2006 (Ninakanin @ 30.08.2006 (11:07) ) Jeg kjenner ikke til fremmedkulturelle land gjennom annet media enn nyhetene. Der ser jeg dette: -de skyter i lufta i begravelser, bryllup, valg, demonstrasjoner og andre sammenhenger der mange mennesker er samlet. -de steiner, henger eller hiver syre på kvinner som er utro/blir voldtatt (skriver skråstrek, for det ene regnes ofte som det andre). -æresdrap foregår titt og ofte. Er det rart man blir skeptisk når folk man forbinder med disse tingene braser sammen med balltre og kniv i lille bygdenorge? Her tror jeg du er inne på noe viktig. Det er klart at dersom alt man vet om innvandrere stammer fra nyhetene, så vil jo ikke bildet bli positivt all den tid det er 99% negative saker som tas opp. Skulle man dømme nordmenn ut i fra sånn de presenteres på nyhetene, ville også de virkelig rimelig høl i hue. Baneheia-drap, Orderud, misbruk i Lofoten osv. ← Nå vet ikke jeg hvilke nyheter dere ser på men hvorvidt det slik at nyhetene kun presenterer negative saker er jeg usikker på gitt - derimot er det ikke til å bestride at der er mer av alt det negative som listes opp i diverse andre land enn i lille norge og jeg for min del kan godt tenke meg å beholde det slik....
Ciara Skrevet 31. august 2006 #34 Skrevet 31. august 2006 Nå vet ikke jeg hvilke nyheter dere ser på men hvorvidt det slik at nyhetene kun presenterer negative saker er jeg usikker på gitt - derimot er det ikke til å bestride at der er mer av alt det negative som listes opp i diverse andre land enn i lille norge og jeg for min del kan godt tenke meg å beholde det slik.... ← Hva mener du? At du vil beholde det slik at kun negative nyheter fra utlandet vises?
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2006 #35 Skrevet 31. august 2006 "Innvandrere som dreper hverandre over banaliteter"! Du er ikke akkurat den skarpeste kniven i skuffen bønna når du serverer slike flåsete utsagn. Mener du dette i motsetning til "nordmenn" som dreper hverandre over viktigere ting som, en snusboks eller litt sprit? Problemet ditt er at disse menneskene hadde forblitt svartskaller i dine øyner uansett oppførsel. Du er og blir en rasist i dine utsagn!
Gjest Ulva35 Skrevet 31. august 2006 #36 Skrevet 31. august 2006 Han er vel ikke en rasist fordi om han har gjort seg opp en menig og står for den vel Nå er ikke jeg enig med alt han sier, men en god del. Men jeg respekter at andre har andre meninger enn meg selv. Det kan vel ikke være vanskelig å forstå at man blir skeptisk når man ser alt som skjer Hovestaden vår f.eks. Kjenner mange som rett og slett ikke tør gå ut i Oslo. Iallefall ikke om kvelden. Vil vi ha det slik?
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2006 #37 Skrevet 31. august 2006 Han er vel ikke en rasist fordi om han har gjort seg opp en menig og står for den vel Nå er ikke jeg enig med alt han sier, men en god del. Men jeg respekter at andre har andre meninger enn meg selv. Det kan vel ikke være vanskelig å forstå at man blir skeptisk når man ser alt som skjer Hovestaden vår f.eks. Kjenner mange som rett og slett ikke tør gå ut i Oslo. Iallefall ikke om kvelden. Vil vi ha det slik? ← Nazistene hadde gjort seg opp en mening om jødene og man kan så absolutt si at de sto for det de mente! Så de kan ikke kalles for rasister pga det? Jeg velger å tro at du har problemer med å uttrykke deg for dette var heller ikke en av dine beste utsagn vil jeg tro. Jeg påpekte at Bønna er rasistisk i sine uttalelser når han bruker betegnelsen "svatskaller" og ellers generaliserer alt og alle fra ikke nordiske kulturer. Vold er like uakseptabel uansett farge og tro på utøver!
Ciara Skrevet 31. august 2006 #38 Skrevet 31. august 2006 Nazistene hadde gjort seg opp en mening om jødene og man kan så absolutt si at de sto for det de mente! Så de kan ikke kalles for rasister pga det? Jeg velger å tro at du har problemer med å uttrykke deg for dette var heller ikke en av dine beste utsagn vil jeg tro. Jeg påpekte at Bønna er rasistisk i sine uttalelser når han bruker betegnelsen "svatskaller" og ellers generaliserer alt og alle fra ikke nordiske kulturer. Vold er like uakseptabel uansett farge og tro på utøver! ← Kunne ikke vært mer enig. Det er selvfølgelig en del innvandrere som er kriminelle, og dette vil faktisk alle ha bukt med fordi de er kriminelle. Men når ord som "svartskalle" blir brukt og man viser liten vilje til å se dette fra et annet synspunkt, da blir jeg provosert.
Gjest Ulva35 Skrevet 31. august 2006 #39 Skrevet 31. august 2006 Hvorfor blir alt vrengt på her Jeg sa at jeg IKKE er enig med alt han sier. Og les: Ikke alt han mener heller. Jeg er enig i at man snart må få opp øynene her i landet, slutte med snillismen og slutte å være naiv. Men å kalle noen svartskalle, sotrør o.l. er ikke bra, og ikke noe jeg respekterer. At nazistene hadde gjort seg opp en mening: Jada, men de var hjernevasket så til de grader. Jeg er ingen rasist, men jeg er realist. Og det er faktisk alt jeg vil(tør) si i denne diskusjonen. Jeg slettet meg en gang tidligere fordi jeg bare fikk pepper i forskjellige diskusjoner. Uansett hva jeg mente så fikke jeg pepper. Jeg mistrivdes og slettet meg. Nå liker jeg meg ganske godt på KG og derfor skal jeg prøve å holde meg unna sånne diskusjoner.
Ciara Skrevet 31. august 2006 #40 Skrevet 31. august 2006 Jeg mener heller ikke at du er enig med Bønna i alt, beklager hvis du oppfattet det sånn. Men jeg er uenig med deg når det gjelder om Bønna er rasist, fordi han bruker ord og vendinger som gir uttrykk for en slags fundamental forakt som opprører meg å se. Om du er rasist eller ikke vet jo ikke jeg, men jeg tar ditt ord for at du ikke er det Men nå mener jeg ikke at debatten skal handle om Bønna eller diskusjonen rasist/ikke-rasist, altså. Jeg bare forstår ikke hvorfor man ikke kan se på dette som et kriminalitetsproblem i stedet for et innvandrerproblem, selv om det er en del innvandrere som er kriminelle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå