Gå til innhold

Lei av negative tester?

Anbefalte innlegg

Gjest Masekråka
Skrevet

Håper ingen synes jeg kommer med ovenfra-og-nedad-råd her, eller blir såret av overskriften, eller i det hele tatt. Vær så snille å ta alt i beste mening...

Som eks-prøver (har et barn, og har nettopp blitt gravid igjen - jeg er griseheldig, jeg vet det) vet jeg litt om hvilke frustrasjoner som melder seg etter hvert som prøveperiodene ruller og går. Og en av de innmari slitsomme tingene er å vente på mensen, tro at man kanskje er gravid, ta en test på ikm eller et par dager etter - og glo rett på en BFN (big fat negative). Det tar virkelig på! (og så koster det penger...)

Løsning: Slutt å ta tester når du ikke er gravid.

Men hvordan???

Svar på alle mine ikm-frustrasjoner: Registrering av morgentemperaturer. Ved hjelp av et ganske alminnelig termometer (med to desimaler) måler du tempen din hver morgen. Og så får du vite akkurat når eggløsningen din var denne gangen. Dermed slipper du å håpe forgjeves hvis syklusen forskyver seg litt, og du vet når det kan være mulig å få en eventuell positiv test.

For å lage en graf av temperaturene dine trenger du strengt tatt bare papir og blyant. Men jeg synes det er kjekt med litt hjelp. Jeg har brukt www.fertilityfriend.com, som er helt webbasert (ingen nedlastinger) og gratis. For å få en idé om hvordan det funker, kan du f.eks. se her: http://www.fertilityfriend.com/home/69106

Ønsker alle masse lykke til, unner alle å være like heldige som meg!

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bare dytter på denne, kom på den da jeg så tråden til Bertine. Det er virkelig utrolig lurt å skaffe seg oversikt over sin egen syklus. Blant annet er det veldig viktig å finne ut hvor lang lutealfase man har - hvis den er f.eks. 15 dager er det ikke noe poeng i å teste 13 dpo. Lykke til med testing i morgen, Bertine & Kakao.

Skrevet

Men hvordan funker temping og nattevakter sammen?

Jobber 75% natt jeg..

Skrevet
Men hvordan funker temping og nattevakter sammen?

Jobber 75% natt jeg..

Blir nok vanskeligere da, for du snur vel på døgnet når du jobber/ikke jobber? Vil allikevel anbefale deg å prøve - bare begynn å notere temperaturer, og se om du får en graf som du kan skjønne noe av. Mål tempen med en gang du våkner, uansett om det er etter søvn etter nattevakt eller 'ordentlig' nattesøvn. Kanskje finner du et system, som f.eks. at temperaturene dine vanligvis er bittelitt høyere etter nattevakt enn ellers. Sjekk ut fertilityfriend.com, der har de masse tips og råd, både om nattevakter og annet.

Skrevet

Temping er genialt det, for prøvere eller ikkeprøvere (temper jeg også, og jeg er ikke-prøver)

Ikke så lett for de som jobber natt nei, men likevel verd et forsøk.

Men, de fleste tempere ser likevel enda mange negative tester. I alle fall dersom man skal gjette utfra f.eks hva chartere på FF gjør. Fordi de tester før mensen ventes. Også kommer den.

Selvsagt er løsnings på å ikke få negative tester p ikke teste når man ikke er gravid. Dette krever dog mer enn bare temping. Det krever tolmodighet også.

Men, temping ER lærerikt. Å lære om din egen kropp og hvordan den fungerer. Spennende. Selv for en ikke-prøver.

Skrevet

Jeg har aldri giddet å prøve med temping da jeg jobber mye natt, men også dag og kveld. Har nemlig lest et sted at det skal gjøres samme tid på døgnet og at man skal ha gjort det samme hver gang før man temper.

Kanskje det likevel er verdt et forsøk.

Vil det da si at jeg skal tempe med en gang jeg våkner uansett om det er klokken 15.00 etter en nattevakt, eller klokken 05.25 før en dagvakt?

Skrevet

Det er ikke "ha gjort det samme" annet enn "ha sovet minst 3 timer i strekk".

Det ideelle er samme tid på døgnet hver dag ja, men det er viktigere at det er etter søvn, og for de fleste som jobber skift er det defor best å ta det når de "står opp for dagen", uansett om det er kveld eller morgen da. Det kan gjøre det vanskeligere med de skiftende døgnrytmene, men det er vesentlig at det er det første du gjør når du våkner.

Les gjerne på www.pernille.info for informasjon på norsk om temping. Men der står ikke noe om dette med skift-arbeide om jeg husker rett, men det står om det på fertilityfriend, dog på engelsk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...