Gå til innhold

bedre samarbeidsevner

Gjest me

Anbefalte innlegg

Jeg er egentlig ganske trivelig og morsom å være sammen med, men jeg kan fort skremme vekk nye folk som ikke kjenner meg: Jeg har meningers mot og av og til for mye og for hardt. Jeg er litt hissig og blir sint om det er noe jeg syns er urettferdig. Samtidig har jeg alt for liten tro på egne avgjørelser...

Dette blir problematisk for meg idet jeg nå har begynt i ny jobb, og i tillegg i en stilling mange av de andre ansatte gjerne ville ha (lederstilling). Jeg blir kjempesliten av stemningen på jobb. Noen som vet noen lure ting jeg kan gjøre/si? Bøker som kan hjelpe? Hva som helst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en viktig huskeregel for alle som er ledere; de ble ikke valgt til de aktuelle stillingene fordi de hadde svarene på alle spørmålene, men fordi de visste hvilke spørsmål man burde stille. En god leder med en utfordrende problemstilling lytter til sine medarbeidere og tar det med seg. Da trenger du ikke diskutere eller argumentere mot i første omgang. Som medarbeidere vil vi alle bli hørt og få bekreftet at våre synspunkter er viktige for sjefen. Da er det også lettere å akseptere at sjefen tar en annen avgjørelse enn vi selv ville ønsket, fordi vi vet at våre synspunkter er tatt i betraktning.

En annen ting du kan ha fokus på, er at dette er din jobb, og at den trenger at du er profesjonell. Neste gang du er i en slik situasjon, vær nysgjerrig på de andres synspunkter i mye større grad enn du er interessert i å forfekte dine egne. Det er alltid slitsomt å skulle sitte klar for å presentere sine egne argumenter. Da er det mye lettere å spørre de du sitter sammen med; hva mener du med det, hva tenker du på da, hvordan ser du for deg det...osv. Som medarbeider ville jeg satt stor pris på at min leder sa; det var en interessant vinkle som jeg ikke har tenkt på, jeg forstår godt hva du mener.....og når tiden var inne for en avgjørelse....du har vurdert de ulike argumentene og kommet frem til følgende avgjørelse....

Jeg har også mine meningers mot, men jeg har gang på gang erfart at det er ikke så farlig om jeg ikke får hevdet disse "med en gang" da jeg har en sterk personlighet og ikke er redd for å få den frem på et senere tidspunkt. Jeg har også lært at ved å nullstille meg litt og være nysgjerrig på intensjonen eller hvorfor andre mener anderledes enn meg, har gitt meg mye større dybde og forståelse av ulike typer problemstillinger

he-he...vet ikke om dette overhodet var svar på det du etterspurte, men det var disse tankene jeg fikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et meget fint svar, selv om det egentlig ikke var det jeg spurte om ;) Dette er jo ting jeg vet, men trengte å bli minnet om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger litt tips og triks for hvordan få folk på min side, hvordan spille på lag med folk (det er jo også det jeg vil, men det er ikke så enkelt når flere er tydelig misunnelige og sprer edder og galle så fort de kan...).

Jeg er flink til mye (ikke noe jeg pleier skryte av, men slik er det bare) og folkene på jobb er redd jeg skal ta ære for ting de har gjort og alle innspill til å effektivisere ting blir tatt som kritikk av det de har. Spørsmål og tanker rundt ting som er i arbeid blir tatt som kritikk av det de har gjort heller enn et forsøk på å få et best mulig resultat (ofte blir min ideer ignorert før de et par min senere blir gjentatt av noen andre til stort bifall fra gruppen).

Hvordan skal jeg forholde meg til dette? Noen tips til hvordan jeg skal kommunisere eller forholde meg for å bli en del av gruppen? Finnes det noen bøker om emnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger litt tips og triks for hvordan få folk på min side, hvordan spille på lag med folk (det er jo også det jeg vil, men det er ikke så enkelt når flere er tydelig misunnelige og sprer edder og galle så fort de kan...).

Spørsmål og tanker rundt ting som er i arbeid blir tatt som kritikk av det de har gjort heller enn et forsøk på å få et best mulig resultat (ofte blir min ideer ignorert før de et par min senere blir gjentatt av noen andre til stort bifall fra gruppen).

Hvordan skal jeg forholde meg til dette? Noen tips til hvordan jeg skal kommunisere eller forholde meg for å bli en del av gruppen? Finnes det noen bøker om emnet?

Meg igjen...vel, jeg tror mye av svaret egentlig ligger i det første innlegget mitt. "Din ide blir ofte ignorert..."

Jeg var på et kurs en gang med en psykolog. Han sa noe om at som leder skal du IKKE presenterer dine ideer, du skal presenterer problemstillinger. Hør her...hva gjør vi med....da vil det komme opp flere løsningsforslag som kan vurderes. Han mente samtidig at hvis du da tok tak i det forslaget som var mest likt ditt eget: Hør her, hør hva Kåre sa, var ikke det en spennende tanke.....jedg tror dette er noe vi kan bygge videre på....

Som leder skal du koordinere en gjeng medarbeidere, ikke være den som har svarene.

En annen ting jeg ville gjort mer av var en til en samtaler. F.eks dere skal drøfte noe på et møte. Hvis du snakker med utvalgte personer, dine medarbeidere, si du trenger innspill til hvordan legge opp diskusjonen. Da trekker du folk med deg...

Jeg har også ledererfaring. Jeg er nok også litt typen hvor ting kommer lett, hvor jeg ser sammenhenger raskt, og er snar med å komme med ideer og forslag. Dette har jeg helt sluttet med, men snakker nå med folk. Hører hva DE tenker. I stedet for å argumentere prøver jeg å forstå; ja jeg hører det, ja jeg ser det....for så å utfordre på hva de tenker vil være den beste løsningen. Ved å innhente info på denne måte føler jeg at de beslutningene jeg tar står på solid grunn.

Husk, du har ingenting å bevise på at du er flink med fag....det var derfor du fikk jobben. Nå skal du derimot være flink m folk....de som er flink med fag er jo nettopp dine medarbeidere som du skal lede/korrdinere til et godt resultat.

Jeg vet at dette er selvsagte ting i ledelsesteori, men det har tatt meg noen år å komme til dette lyttestadiet, og ikke forslagsstadiet jeg var på tidligere.

Masse prat dette...men jeg fikk faktisk tenkt gjennom en del ting på nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...