Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om noen politiske bøker, da helst av nordiske forfattere, som kan anbefales å lese? Sett bort fra Gymnaslærer Pedersen. :)

Blir veldig takknemlig for tips. :mrgreen:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med Trynefaktoren av Torgrim Eggen?

Skrevet

Jeg syntes den var både treffende og underholdende, i hvert fall. Den finnes jo også i pocket :)

Skrevet

Krig av Knut Nærum (veldig morsom)

Trynefaktoren av Torgrim Eggen som noen har nevt over er også verdt å lese.

Vet at dette ikke er av en nordisk forfatter, men kan være verdt å lese;

Dumme hvite menn av Michael Moore

Hjelp, hvor er landet mitt? av Michael Moore

Fahrenheit 9/11 : en offisiell guide av Michael Moore (manuset bak filmen)

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Ellers finnes jo mer faktabaserte bøker.

Usa- annerledeslandet i vest av Ole O. Moen er svært interessant i et forsøk på å forstå noe av alt det ubegripelige over there.

Putins Russland av Anna Politkovskaja er også ganske sjokkerende i all sin dokumentasjon.

Fru Nitha

Skrevet
Hva med Trynefaktoren av Torgrim Eggen?

Er det en politisk bok? Jeg hadde inntrykk av at det var en bok om politikere.

Skrevet
Er det en politisk bok? Jeg hadde inntrykk av at det var en bok om politikere.

Det er jo en roman, men jeg gikk ut fra at det var skjønnlitteratur trådstarter siden hun dro fram Gymnaslærer Pedersen som eksempel.

Skrevet
Det er jo en roman, men jeg gikk ut fra at det var skjønnlitteratur trådstarter siden hun dro fram Gymnaslærer Pedersen som eksempel.

Jeg skjønner det. Og begrept 'politisk roman' eksisterer jo, jeg har bare ikke regnet Trynefaktor i den kategorien. En roman er ikke nødvendigvis politisk selv om den handler om politikere. Eller?

Skrevet

Ayn Rand var riktinok russisk og utvandret til USA, men mye godt har kommet fra hennes penn.

Skrevet

Dag Solstad og Jan Otto Johansen har skrevet flere politiske bøker.

Skrevet

Takk for mange gode tips!

Jeg er veldig interessert i politikk, og vil i den anledning lese politisk litteratur av både nordiske og andre forfattere. Men i akkurat dette tilfellet er jeg ute etter politisk litteratur som kan være til hjelp når jeg snart skal skrive mitt særemne. :)

Skrevet
Jeg skjønner det. Og begrept 'politisk roman' eksisterer jo, jeg har bare ikke regnet Trynefaktor i den kategorien. En roman er ikke nødvendigvis politisk selv om den handler om politikere. Eller?

Nei, det har du rett i. Men nå vet faktisk ikke jeg hva TS legger i begrepet "politisk litteratur", og da er det klart anbefalingene ikke nødvendigvis blir så bra heller.

Skrevet
Nei, det har du rett i. Men nå vet faktisk ikke jeg hva TS legger i begrepet "politisk litteratur", og da er det klart anbefalingene ikke nødvendigvis blir så bra heller.

Politisk litteratur for meg er alle bøker som fremstiller politiske emner, politikk som et generelt tema samt politikere. Så anbefalingen din var god den. :)

Skrevet

Et par gamle bøker som enda er interessante (i motsetning til mye annen norsk politisk litteratur fra 60- og 70-tallet):

Egalias Døtre, Gerd Brantenberg.

Jonas, Jens Bjørneboe.

Skrevet

Les Roy Jacobsens biografi om Trygve Bratteli. En knallsterk bok, og ikke minst utrolig mye bedre enn alle de politiske, selvforherligende selvbiografiene.

Skrevet

Takk, Dolce, da ble jeg litt klokere på hva du mente. :)

Animal Farm

1984

Salamanderkrigen

Det er kommet mye bra fra George Orwell. Jeg vil også anbefale hans Down and out in Paris and London. Aldous Huxleys Brave New World må vel også nevnes, ikke så ulike 1984. og Ayn Rand er allerede nevnt.

Og hvis du sjekker denne linken og scroller nesten helt ned på siden:

http://www.stavanger-kulturhus.no/index.ht...D=109&frameID=3

finner du flere forslag til politske romaner. Du finner endog forslag til romaner om ulike politiske tema (miljøvern, kjønnsroller, bygd mot by, og mer)

• 4 uker senere...
Skrevet

Gammel tråd... Men jeg har nettopp kjøpt "Mørke midt på dagen" av Arthur Koestler, som handler om en mann som blir dratt gjennom Moskva-prosessene. Forfatteren var partimedlem fram til 1938, og i 1940 gav han ut dette oppgjøret med Stalin. Jeg har ikke lest boken enda, men den regnes visstnok som en av vår tids viktigste politiske romaner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...