Gå til innhold

Microsoft Office

Anbefalte innlegg

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Er helt tufs når det gjelder sånt, så trenger litt hjelp :sjenert:

Faren min fikk med en "Microsoft Office Standard Edition 2003" cd-rom da kan kjøpte pcen sin, som han installerte. Søstra mi fikk høre at man kunne installere programmet på opptil tre forskjellige datamaskiner, så hun lånte cd-romen og installerte Office på hennes pc. Og så fikk jeg den.

Men er det sånn at man kan installere den tre ganger? Hva om jeg installerer Office på denne pc'en, også kjøper en ny pc. Kan jeg da avinstallere Office på den gamle pcen og installere den på nytt på den nye?

Office koster litt, men jeg trenger det nå, så hadde vært fint om jeg kunne snylte på pappa sin. Men vet ikke hvor lang tid det tar før denne streiker, så det blir dumt hvis jeg installerer det nå og "mister det". Samtidig vil jeg ikke kjøpe ny pc før denne ryker.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet

For det første, alle MS Office-lisenser er ikke like. Noen kan installeres på 3, noen 1, noen på flere. Du kan vel installere på flere, men mister mulighet til oppdateringer hvis du har installert på flere enn du har lisens til.

Hva om jeg installerer Office på denne pc'en, også kjøper en ny pc. Kan jeg da avinstallere Office på den gamle pcen og installere den på nytt på den nye?

Ikke hvis du har lisens for 3 PCer.

Kan også nevne at man har et godt gratis alternativ her:

http://www.openoffice.org

Bare pass på at du lagrer som Word 97/2000/XP, hvis du skal dele med andre som ikke har OpenOffice.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Hm, det står nemlig ingenting om det på verken coveret (det er sånn dvd cover) eller den lille brukerhåndboka inni. Står bare at man skal putte cden inn og taste inn product-key som står på coveret. Vet ikke om noe lisens, men den er jo "lovlig", slik vanlig man kjøper i butikken for rundt mellom ett og to tusen. Hm, føler meg skikkelig blond her.

Men det må jo gå an å installere på flere pc'er ihvertfall, siden søsteren min fikk installert det uten problem. Men det er litt dumt hvis jeg bare har tre sjanser og bruker de opp, liksom.

Oppdateringer er jeg ikke så interesert i, tror jeg, trenger bare grunnleggende programmet, om det er det nyeste kan være det samme :P

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet

Greit med sikkerhetsoppdateringer og fikser av feil i programvaren. Hvis MS merker at du har en piratkopi, kommer det vel opp en irriterende pop-up så vidt jeg vet.

Skrevet

Trodde det vanlige var at det kun var en lisens på de du fikk med når du kjøpte maskin, mens de normale studentpakkene har gjerne tre lisenser. Det er lite trolig at det brennes ekstra informasjon på CD'n hver gang det installeres, så derfor kan du nok installere på så mange maskiner du vil (kan, men har ikke lov). Om du avinstallerer på en maskin er det strengt tatt lov å installere på en annen (med mindre det er lisens som følger maskina, men det gjelder ikke officepakken).

Forresten, det er ikke privatpersonene microsoft er ute etter å ta, det er bedrifter.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Takk for svar :)

Foreløpig har maskina mi cd-skrekk, så får ikke til å installere, men kanskje den varmer opp til ideen ettehvert, så prøver igjen.

Sukk, den dataen min altså. Han er for det meste snill og grei, men sta er han. Også har han så mye personlighet at jeg klarer ikke bare kvitte meg med ham heller :ler: Men bare vent, en dag kjøper jeg meg en snerten liten 14" som gjør alt jeg ber om, så han må passe seg!

Skrevet

I utgangspunktet kan man med en jobb-pc-lisens installere Office på jobb-pc, bærbar og en evt. maskin hjemme. Tror det er gjort for at en person skal kunne være litt mobil. Tror ikke det betyr at man i neste omgang kan installere på tre forskejllige hjemme-pc'er, siden poenget vel er at det skal være tilgjengelig for en ansatt.

Når man installerer Office 2003 vil man få spørsmål om å aktivere produktet. Når man har gjort det et bestemt antall ganger, blir det litt vanskeligere å få aktivert det etter installasjon.

Catzy

Skrevet

Når man installerer Office 2003 vil man få spørsmål om å aktivere produktet. Når man har gjort det et bestemt antall ganger, blir det litt vanskeligere å få aktivert det etter installasjon.

Catzy

Feil, det er overhode ingen problem. Man aktiverer bare via telefon som er det andre alternativet, man ringer microsoft og taster inn KEY KODE som følger Officepakken. Deretter får man opplest en ny kode som man noterer seg, og siden bruker. Får man problemer med dette, kobles man over til en i microsoft som kan hjelpe med resten.

Alså har man kjøp en Office pakke ringer man bare og sier at man skal innstallere den på en ny maskin man har kjøpt. Ingen spørsmål mer fra dei, man er anonym.

Hver gang man innstallerer office fra en "begrenset" cd, drar man automatisk over en av de feks. 3 filene som er der, det er filer som teller installasjonene og det klippes ut fra cd, ikke kopieres som er normalt.

Men hvem pokker kjøper office når de ligger full versjoner ute gratis på nettet??

Skrevet

Ingen har kjøpt office. De fikk den med PC'en.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Ja, den var en del av en pakke som kom med pc'en. ;)

Skrevet
Men hvem pokker kjøper office når de ligger full versjoner ute gratis på nettet??

Kanskje folk ikke synes noe om å bruke piratkopiert programvare? Eller tenkte du på Open Office?

Jeg mener fremdeles at det er litt mer pes å ringe til et telefonnr og taste nummerne på telefonen, kontra det å aktivisere Office direkte fra maskinen ved å klikke på OK et par ganger. Mulig jeg er rar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...