Trampe Skrevet 30. august 2006 #41 Del Skrevet 30. august 2006 Vi var i et bryllup i fjor sommer der noen til stadighet klirret i glassene. Bruden hadde stor kjole og høye hæler, og slet seg opp på stolen ihvertfall ti ganger. Det var moro første gangen, men etter det så... Uff, nei. I vårt bryllup var det ingen som gjorde det. Hadde noen prøvd seg hadde vi reist oss opp, kysset og satt oss igjen. Ferdig med det. Og vi hadde verken stivt selskap eller dårlig stemning, heller tvert imot! Vi kysset hele kvelden vi, men under middagen skal man da spise... Jeg synes skikken er tåpelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinki Skrevet 30. august 2006 #42 Del Skrevet 30. august 2006 Det er en annen skikk som sier at når den ene parten av brudeparet går ut i løpet av middagen for å gå på do, så skal alle mannlige gjester (hvis det er bruden som sitter igjen) eller kvinner (hvis det er brudgommen som sitte igjen) opp og kysse bruden/brudgommen. (vanskelig forklaring, men dere skjønner kanskje hva jeg mener?) Den skikken likte IKKE jeg. Selv var jeg gjest i et bryllup hvor dette ble gjort, og jeg likte ikke å se min samboer kysse bruden på munnen, og hadde jeg vært brud så ville jeg helt klart ikke hatt lyst til å kysse 30 mannlig gjester på munnen. tullete skikk... tingeling ← Her har du nok missforstått litt. Man skal da bare kysse på kinnet - noe jeg synes er en morsom greie! Har heller absolutt ikke noe i mot å måtte gå opp på stolen å kysse en gang eller to. Er ikke dete bare morsomt og underholdende da?!? Man vil vel kysse sin mann/kone så mye som mulig denne dagen? Blir det for mange ganger, kan man vel nøye seg med å reise seg og kysse uten å klatre opp på stolen? Jeg synes dette bare er med på å skape litt steming på festen! Skjønner ikke hvorfor man skal ha noe i mot dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 30. august 2006 #43 Del Skrevet 30. august 2006 Jeg synes det er en litt taapelig skikk. Tror den er mest vanlig ute paa bygda? Uansett saa er det kanskje litt moro en gang, kanskje fordi noen ikke vet om skikken og det derfor er et lite spenningsmoment inni bildet. Det skjedde ikke i vaart bryllup, og det er jeg glad for! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 30. august 2006 #44 Del Skrevet 30. august 2006 Som bryllupsgjest må jeg si at jeg synes dette er masete og slitsomt. Skjønner godt at bruden blir lei av å klatre på stolen hele tiden, og som gjest så blir jeg bra lei av både bråket og de stadige avbrytelsene. Nå må det sies at det siste bryllupet jeg var i , kjørte denne skikken gjennom 8-10 ganger, med foreldre, svigerforeldre , skilte og ikke-skilte...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fruktfat Skrevet 31. august 2006 #45 Del Skrevet 31. august 2006 Jeg syns dette er en idiotisk skikk og noe jeg aldri selv ville gjort. ← helt enig. jeg synes selskapsleker i det hele tatt er idiotisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 1. september 2006 #46 Del Skrevet 1. september 2006 Jeg liker ikke skikken. Må si at noe av det siste jeg har lyst til i stor, hvit kjole og høye sko er å vagle opp på en stol og å krype under bordet. Har ikke vært borti det i noe bryllup heller, når det har vært klirring så har brudeparet bare reist seg og kysset (uten å klatre opp på eller under noe). Det er greit synes jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 1. september 2006 #47 Del Skrevet 1. september 2006 I min del av landet er det dessverre vanlig med klirringen. Har vært borti det i de fleste bryllup jeg har vært, og jeg er kanskje sær, men blir demonstrativt ikke med på å klirre. Så da får bare bordkavaleren og de som sitter rundt riste oppgitt på hodet over hun sære som ikke vil være med på "moroa" og lar bestikket ligge rolig på bordet. Stakkars brud og brudgom, ofte blir det så overdrevent, at med en gang de har rukket å sette seg, er det en "gøyal" person som begynner å klirre igjen med EN gang, så må de reise seg igjen. I sist bryllup tror jeg også brudeparet ble litt leie, så da tok et av foreldreparene affære, og reiste seg op stolene på sine gamle dager, for å avlaste brudeparet, og kysset, til glede for "publikum". Hvis jeg gifter meg skal jeg ha enten skrevet på sang-heftet, eller be toastmasteren si at den som klirrer på glass / servise i løpet av denne kvelden må selv fortelle en vits, eller noe slikt, så folk blir litt skremte av det, og lar være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2006 #48 Del Skrevet 1. september 2006 Hallo, så hårsåre folk er da! Litt må man tåle vel. Ble jaget opp på stolen ganske så mange ganger under kaffen vi... For under middagen var det litt spesielt, så det passet ikke. Foreldrene våre måtte til pers de også. Alle lo og plystret, og det er da bare en helt uskyldig sak. Jeg hadde svær kjole og stiletthæler, men det gikk så bra atte.... Nei på denne dagen skal man tåle litt syns jeg.... Hadde vært sur på meg selv om jeg hadde latt være. Tenk så flaut da? Å vise alle gjestene at man er så prippen og selvhøytidelig....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2006 #49 Del Skrevet 1. september 2006 Og nå er jeg kanskje litt på kanten...men jeg synes faktisk det er litt harry. ← Heeelt enig! Og en annen ting, jeg lurer på hvor denne skikken kommer fra. Jeg har vært i mange bryllup, men aldri opplevd det før nå i sommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2006 #50 Del Skrevet 2. september 2006 Litt harry. For øvrig ingen sentral skikk i Norge før nå nylig. Kan det da kalles trasisjon, når ingen vet om det og en toastmaster må opplyse om hva som skal skje i forkant? Samme gjelder med kyssing på paret. At foreldre skal reise seg å kysse synes jeg heller ikke noe om. Noen er skilt, none er enslig, noen har det ikkke bra sammen og noen vil ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amadea Skrevet 2. september 2006 #51 Del Skrevet 2. september 2006 Jeg synes dette er litt sött jeg. Ogsaa lager det litt liv Men alt med maate saaklart! For övrig tror jeg ikke det er en norsk skikk, men en vi har "importert" fra Danmark. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinki Skrevet 2. september 2006 #52 Del Skrevet 2. september 2006 Hallo, så hårsåre folk er da! Litt må man tåle vel. Nei på denne dagen skal man tåle litt syns jeg.... Hadde vært sur på meg selv om jeg hadde latt være. Tenk så flaut da? Å vise alle gjestene at man er så prippen og selvhøytidelig....... ← Som jeg skulle sagt det selv! Helt enig med deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2006 #53 Del Skrevet 2. september 2006 Hallo, så hårsåre folk er da! Litt må man tåle vel. Ble jaget opp på stolen ganske så mange ganger under kaffen vi... For under middagen var det litt spesielt, så det passet ikke. Foreldrene våre måtte til pers de også. Alle lo og plystret, og det er da bare en helt uskyldig sak. Jeg hadde svær kjole og stiletthæler, men det gikk så bra atte.... Nei på denne dagen skal man tåle litt syns jeg.... Hadde vært sur på meg selv om jeg hadde latt være. Tenk så flaut da? Å vise alle gjestene at man er så prippen og selvhøytidelig....... ← På denne dagen må man tåle litt?? Nei på denne dagen skal man være lykkelig og slippe å irritere seg over gjester som drar med seg skikker og sedvaner som man knapt har hørt om og som man ikke har noe forhold til for de er ikke norske skikker engang! Skal man også begynne å presse norske bruder til å kaste brudebuketten? Et brudepar må da få lov til å bestemme selv hvilke tradisjoner og skikker de vil ha i bryllupet sitt, med tanke på at de bestemmer hvilken tro/livssyn de gifter seg i, hvilket land de kommer fra eller føler tilhørighet til, om man vil ha et moderne bryllup eller et gammeldags bondebryullp. Det er ikke alle skikker og tradisjoner som passer i alle bryllup da det er mange måter å gifte seg på her i verden. Så om man ikke vil ha et dansk bryllup så synes jeg faktisk at man skal få slippe danske skikker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 2. september 2006 #54 Del Skrevet 2. september 2006 På denne dagen må man tåle litt?? Nei på denne dagen skal man være lykkelig og slippe å irritere seg over gjester som drar med seg skikker og sedvaner som man knapt har hørt om og som man ikke har noe forhold til for de er ikke norske skikker engang! Skal man også begynne å presse norske bruder til å kaste brudebuketten? Et brudepar må da få lov til å bestemme selv hvilke tradisjoner og skikker de vil ha i bryllupet sitt, med tanke på at de bestemmer hvilken tro/livssyn de gifter seg i, hvilket land de kommer fra eller føler tilhørighet til, om man vil ha et moderne bryllup eller et gammeldags bondebryullp. Det er ikke alle skikker og tradisjoner som passer i alle bryllup da det er mange måter å gifte seg på her i verden. Så om man ikke vil ha et dansk bryllup så synes jeg faktisk at man skal få slippe danske skikker. ← NEMLIG!! Det er brud og brudgoms dag, og alle andre er GJESTER. Hvis ikke ville man sett slike invitasjoner: "kjære selvfølgelighet, du er herved invitert til bla bla bla" Satt litt på spissen.. Men jeg synes det er en harry tradisjon som legger press og stress på en symbolsk dag hvor brudeparet skal få sitte ned og "nyte rusen" av å faktisk ha giftet seg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 2. september 2006 #55 Del Skrevet 2. september 2006 Hadde noen klirret på glasset under mitt bryllup, ville jeg latt som jeg ikke skjønte. Jeg ville gjort dette. Men jeg kan egentlig ikke se for meg at familie og venner ville hatt sans for dette heller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tita K Skrevet 2. september 2006 #56 Del Skrevet 2. september 2006 (endret) Endret 3. september 2006 av Tita K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tweetypie Skrevet 2. september 2006 #57 Del Skrevet 2. september 2006 Har aldri hatt sansen for denne skikket, verken som brud eller gjest. Virker for meg som ganske Harry egentlig. Men det er smak og behag. Jeg er ikke vant med sånn så det blir for meg litt unaturlig. Er det NOrsk eller Dansk tradisjon forresten ? Mener å huske at det kommer fra Danmark jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 2. september 2006 #58 Del Skrevet 2. september 2006 Har vært borti denne skikken i et par bryllup jeg har vært i og jeg synes rett og slett den er masete. Stakkars brudeparet som må drive klatre rundt på stoler mens de spiser middag. Forøvrig virket det som om ordet "måtehold" var fraværende i de to bryllupene så det var klirring og klatring i eninga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 3. september 2006 #59 Del Skrevet 3. september 2006 Ja, satt akkurat å tenkte på det. Det er jo egentlig bare rølpete. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2006 #60 Del Skrevet 3. september 2006 I Danmark er det for øvrig også en tradisjon å klippe i stykker mannens slips, og rive i stykker brudens slør. Tipper mange her ville satt pris på det også...? For på denne dagen må man jo tåle litt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå