Gå til innhold

kyssing på stolene under middag

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er en av de som ikke klinker på serviset for å få brudebaret opp på stolene for å kysse, ganske enkelt forde jeg ikke ønsker å møtte gjøre det selv. Jeg har venninder som har fått toastmasteren til å presisere at man nå er på et skikkelig sted med gamle møbler som det ikke er lov å stå i for at de skal slippe den gymnastikken. Et bryllup jeg var i så tror jeg de var oppe 10-15 ganger, og da blir det bare teit for meg.

Helt ok å reise seg 3-4 ganger og kysse. Men vakling opp på stolene synes jeg er unødvendig. (Og under bordene er jo bare idiotisk)

Hva synes dere som er/har vært bruder om skikken?

Hva synes dere som gjester om skikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns dette er en idiotisk skikk og noe jeg aldri selv ville gjort.

Helt enig. Dessuten tenker jeg at som brud vil jeg sitte og slappe av og kose meg med den gode middagen, ikke hoppe opp og ned av en stol hele kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit å klirre i glassene for å få brudeparet opp på stolene for å kysse et par ganger i løpet av en lang middag.

Men i tide og utide, er unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke så veldig glad i denne skikken. Vi måtte opp og kysse i tide og utide i bryllupet vårt, det var svigerfamilien som sto for - min familie hadde aldri hørt om det engang.

Jeg nektet å klatre opp på stolen, da, fordi det blir jo bare teit spør du meg. I diger brudekjole med høyhælte sko så er det vanskelig nok å klatre vil jeg tippe. Dessuten hadde jeg surra inn kneet mitt med støttebandasje for at det ikke skulle gå ut av ledd, så da var det ikke særlig aktuelt å risikere noe med å måtte opp på stolen.

Dessuten lå det et par spedbarn og sov i vogner et par meter unna middagsbordet, og de våknet jo selvfølgelig av dette bråket...

Så kort sagt; teit skikk som jeg fint kunne vært foruten i vårt bryllup.

Men jeg overlevde da lell ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også skeptisk til dette. Men så ble det klinking i glassene og vi måtte opp. Det gikk faktisk helt greit, og det bidro til en god stemning. Skjedde kanskje 3 ganger i løpet av middagen. Tror at dagen og omstendighete er såpass spesielle at å forvente at en skal kunne nyte middagen som et vanlig restaurantbesøk ikke er realistisk for de fleste.

Er ikke fornærmet eller sur på gjestene som satte dette i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble veldig forvirret første gangen jeg var borte i dette i et bryllup. Jeg er vant til at når folk klirrer i glasset så skal de holde tale. Pluttselig var det veldig mange som ville holde tale samtidig... :sjenert:

Jeg synes det virker ganske teit. Var i et bryllup der det ble gjort en 2-3 ganger, og brudeparret bare reiste seg og kysset. Det var ganske søtt, men noe mer enn det hadde blitt for mye. Stoler og bord og svigerforeldre og alt hva folk blander inn i det blir bare teit og pinelig, synes jeg.

Nå kommer ca halvparten av gjestene i bryllupet vårt til å være utenlandske, så jeg kan jo håpe at vi slipper det. Uansett så oppfordrer jeg alle brudepar som opplever dette om å holde bena godt plantet på bakken. Man kan gjerne be toastmaster om å komme med noen mer eller mindre diskret hint hvis man synes det blir for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vedklinking på glassene skal vel foreldrene reise seg og kysse.... Klinking på service er vel når brudeparet skal til pers...

Det ble gjort 3-4 gange runder vårt bryllup - og gjorde meg slettes ingenting - synes det setteren liten spiss på stemmninga jeg da... Selv elsker jeg å kysse mannen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nekte å gjøre dette dersom jeg skal gifte meg. Virker kjekt dersom man har noe dritt under skoene, hopper opp på stolen og tråkker på setet, og så setter rumpa si ned på stolen igjen - og VIPS har man flekk på kjolen :forvirret: Dessuten vil jeg sitte i fred og spise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid syntes at det har vært litt "styrete" med denne klirringen, men etter flere vellykkede "klirrebryllup" i sommer så har jeg egentlig skiftet mening.

For to uker siden var vi i et bryllup der det ble klirret ganske heftig, og også dunket i bordet for å få brudeparet til å kysse under bordet. Brudgommen gjorde et poeng ut av å finne ut hvem som hadde startet klirringen hver gang, og kom med små kommentarer til dem som ikke var gift enda om at "bare vent, du skal nok få igjen". Og så var det mye kyssing på kinnet av den av brudeparet som satt igjen når den andre var på do, det blir veldig livlig av det og kjempegod stemning.

I tillegg synes toastmasteren synd på brudeparet som var de eneste som måtte opp på stolen, så han kommanderte alle gjestene (de som klarte) opp på sin egen stol for å utbringe en skål for brudeparet. ;)

Vi satt seks timer til bords under denne middagen, men det var fantastisk god stemning og masse latter. Rett og slett kjempemorsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid syntes at det har vært litt "styrete" med denne klirringen, men etter flere vellykkede "klirrebryllup" i sommer så har jeg egentlig skiftet mening.

For to uker siden var vi i et bryllup der det ble klirret ganske heftig, og også dunket i bordet for å få brudeparet til å kysse under bordet. Brudgommen gjorde et poeng ut av å finne ut hvem som hadde startet klirringen hver gang, og kom med små kommentarer til dem som ikke var gift enda om at "bare vent, du skal nok få igjen". Og så var det mye kyssing på kinnet av den av brudeparet som satt igjen når den andre var på do, det blir veldig livlig av det og kjempegod stemning.

I tillegg synes toastmasteren synd på brudeparet som var de eneste som måtte opp på stolen, så han kommanderte alle gjestene (de som klarte) opp på sin egen stol for å utbringe en skål for brudeparet. ;)

Vi satt seks timer til bords under denne middagen, men det var fantastisk god stemning og masse latter. Rett og slett kjempemorsomt!

Omtrent sånn det var i vårt bryllup også. Utenom at alle gjestene måtte opp på stolene da. Syntes det bare var moro jeg, hvertfall da det ikke ble mer enn 2-3 ganger :)

Det ble veldig god stemning av alt dette, spesielt da den ene skulle kysses på kinnet av alle av motsatt kjønn da den andre gikk på do :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norwegian Blue

Når jeg en gang gifter meg tror jeg jeg skal være sprek nok til å klatre opp på stolen en gang i løpet av middagen, men ikke fler. Det blir for strevsomt. At folk skal absolutt gjøre så mye ut av det, og klirre om og om igjen, er bare irriterende.

Forøvrig tolket jeg overskriften som at gjestene dreiv å kysset stolene under bryllupsmiddagen, og syntes det var litt vel sært. Heldigvis var det ikke det da :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit jeg, for da får jeg jo kysset gutten min enda mer :kys_2: :hjerter_rundt: Dette har blitt praktisert i alle bryllup jeg har vært med i og jeg kjenner ingen som synes det var en uting!? Men vi er jo alle forskjellige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært i et par bryllup der brudeparet har måttet opp på stolene og

kysse i ett sett.. Bare slitsomt og masete, synes jeg.

Derfor hadde jeg tenkt å få toastmasteren i vårt eget bryllup til å si fra at vi ikke ønsket å gjøre dette! Men så fant jeg ingen "fin" måte han kunne si dette på,

- uten at vi skulle virke sure og sære...

Men heldigvis så ble det bare to-tre ganger under middagen at vi måtte opp på stolene og kysse,- og det var egentlig bare morsomt og koselig! Så jeg forandret litt mening om skikken.. Men alt med måte! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*

Jeg synes som sagt det er fint for å bryte opp litt å reise seg og kysse noen ganger, men forstår ikke hvor stolen kom inn i bildet, og at foreldrene våre skal reise seg og kysse er da helt uaktuelt, jeg har aldri sett verken mine eller hans foreldre kysse! (De er relativt gamle alle fire, og spesielt mor er "litt" gammeldags når det gjelder kyssing offentlig). Det er nå ikke en skikk blandt våre kjente, så det går vel greit, heller ikke vanlig å trampe paret under bordet

Vi lurer veldig på hva vi skal finne på for å slippe stolen uten å virke merkelige, blir jo teit om det blir en diger greie. Heldigvis så er vi ganske voksne blitt, og det ser ut til at de fleste vi kjenner har vokst seg litt av klinke-dilla.

Jaja, så masse dill å bekymre seg over :ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en annen skikk som sier at når den ene parten av brudeparet går ut i løpet av middagen for å gå på do, så skal alle mannlige gjester (hvis det er bruden som sitter igjen) eller kvinner (hvis det er brudgommen som sitte igjen) opp og kysse bruden/brudgommen. (vanskelig forklaring, men dere skjønner kanskje hva jeg mener?)

Den skikken likte IKKE jeg. Selv var jeg gjest i et bryllup hvor dette ble gjort, og jeg likte ikke å se min samboer kysse bruden på munnen, og hadde jeg vært brud så ville jeg helt klart ikke hatt lyst til å kysse 30 mannlig gjester på munnen.

tullete skikk...

tingeling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*

Nei veit du hva, kysse på munnen er forbehold forlovede for mitt vedkommende altså! (og hans også forsåvidt :ler: )

Dessuten så kommer vi til å legge inn en pause i middagen så folk kan strekke på beina og gå på do og prate litt løst med hverandre, så da blir det uansett helt uaktuelt. Å reise seg fra (selskaps) middagsbordet uten at det er annonsert er det forresten bare barn som gjør i følge min oppdragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...