Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sambo og jeg har nå vært sammen i mange år. Vi har snart totalrenovert ett hus, og står på begge på lånet.

Nå ønsker vi at huset, som idag står på sambo, skal skrives over på meg også, så vi står der begge to.

Men hvordan gjør man dette? Koster det noe?

Videoannonse
Annonse
Gjest Rødvinspiken ii
Skrevet

Dere må tinglyse et skjøte. Dere tinglyser da halvparten av eiendommen over på deg.

Dere må betale et tinglysingsgebyr for skjøte. Pr. i dag er dette gebyret på 1548,-.

I tillegg må dere betale dokumentavgift av halve eiendommens verdi (den deleln du kjøper). Denne avgiften er på 2,5%.

Hadde dere vært gift hadde dere sluppet unna dokumentavgiften, så om dere har gifteplaner ville jeg ventet om jeg var dere ;)

Skrevet

Been there, done that.

Var ikke så vanskelig å fylle ut papirene. Et par uker etter innsendelse til Statens kartverk kom en regning på drøye 1500,- og et tinglyst skjøte i posten.

Der gikk jeg fra nulleier til huseier lett som bare det. Gift vel og merke. Det lønner seg (pga. dokumentavgiften).

Om noen uker sitter gamlinga og leser avisa og lurer på hva pokker jeg har betalt for min andel. Sannheten er ingenting (annet enn sjela mi og mye oppussingsutgifter og et lån og energi ellers). 750.000,- rett i lomma. Godt, for fra før hadde jeg nettopp det i lån - på huset jeg ikke eide.

Skrevet

Betalte du ikke dokumentavgift som gjest over deg beskriver??? :klø:

Skrevet

Du betaler ikke dokumentavgift hvis du er gift med mannen som nå eier. Så hvis dere har planer om å gifte dere vil det lønne seg å vente til etter bryllupet.

Skrevet

Sånn å forstå! Er forlovet, men ingen gifteplaner de neste 2 årene.. Så får se hva vi gjør :klø:

Kan det være en like god løsning og sette opp samboerkontrakt OG testamente?? Slik at jeg er sikret huset dersom noe skulle skje??

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Så lenge dere ikke har barn kan dere sette opp samboerkontrakt og testamente, men hvis dere får barn (det klaffer for dere, altså, lykke til, forresten :) ) er det barnet som arver hvis det skulle skje noe med far. Da må du kjøpe ut barnet, for hele summen...

(Lurt å ha gjeldsforsikring også, forresten)

På grunn av det med arv og barn og sånt, er det lurt å gifte seg når det er smått på tur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...