Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan det foregår når man handler på Ebay? er at veldig mange gjør det her inne. Har jeg forstått riktig når jeg mener dette er en slags auksjon på linje med qxl? Kan noen forklare meg gangen i dette, skummelt mye fint der inne :enig::hoppe:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er likt QXL ja. Du oppretter en brukerkonto+en paypal konto, så er det bare å starte jakten. ;)

Et par ting som kan være verdt å passe på:

- Forsikre deg om at selger sender til Norge. På langt nær alle gjør det.

- Forsikre deg om frakten FØR du velger å by. Byr du, og vinner budrunden, så er du forpliktet til å betale. Husk at selger fritt velger hva h*n tar i frakt- noen selgere vet å utnytte dette så til de grader.

- Se på selgers feedback, spesielt den negative. Er det mye snakk om varer som ikke har kommet, feil mm. så vurder å kjøp et annet sted. www.toolhaus.org er et glimrende sted for å sjekke negativ feedback.

Personlig handler jeg sjelden fra selgere med under 99% positiv feedback.

- Betal med PayPal så langt det er mulig. Da står du forholdsvis trygt dersom det skulle skje noe med transaksjonen. Det er opp til hver enkelt selger om de vil godta paypal, så dette er igjen noe man bør forsikre seg om før man eventuelt velger å by. Enkelte selgere godtar Paypal, men bare til noen få land. Styr for guds skyld unna ting som Western Union, Money Order og, ikke minst, sende cash i posten.

- Det florerer med spammail som utgir seg for å være fra Ebay eller PayPal. Felles for disse er gjerne at de kommer med en epistel om at de må "oppdatere" diverse informasjon og vil ha deg til å klikke på en link som ligger vedlagt i mailen. ALDRI gjør dette da sjangsen er stor for at du gir uvedkommende tilgang til dine kontoer ved å gjøre det. Er du usikker, så logg deg først inn på Ebay og/eller PayPal og se om det står noe om det der inne.

Vel, det var det jeg kommer på i farta. Bare spør om det er noe mer du lurer på.

Skrevet

Bare hyggelig. Vær forsiktig da. Ebay er ekstremt vanedannende! :sjarmor:

Skrevet

hvordan får du vite frakta til norge, og hvor mye pleier det å være for feks ting under en kg?

Skrevet
hvordan får du vite frakta til norge, og hvor mye pleier det å være for feks ting under en kg?

Enten står det i auksjonen, eller så må du kontakte selger for å spørre. Det kan variere noe grasat alt etter hvor mye selger tar i omkostninger, hvordan det blir sent(endel selgere benytter private fraktselskap som FedEx og UPS. Da koster det ofte en god del mer enn om de sender med USPS(den amerikanske utgaven av Posten). Også kommer det naturligvis an på hvor selger befinner seg i verden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...