Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har kjøpt leilighet sammen med kjæresten min. Vi skal nå skrive samboeravtale og testament. Når vi kjøpte leiligheten la jeg inn 400.000,- mer i egenkapital enn han. Hvordan blir det da mest rettferdig å fordele eierforholdet i leiligheten?

A:

Skrive i samboeravtalen at jeg har lagt inn 400.000,- mer enn han?

Ved et evt. salg v/brudd så får jeg tilbake min egenkapital.

B:

Fordele eierforholdet med eksempelvis 2/3 til meg og 1/3 til han?

Ved et evt. salg v/brudd får jeg da verdistigningen på min egenkapital.

Endret av mowgli
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

B blir riktig. Det har jo vært verddistigning på leiligheten og du skal ha den stigningen i prosentandel av innskuddet ditt.

Hvis leiligheten kostet 1,2 mill. Du betalte 1/3 og dere lånte felles resten så eier du 2/3 og han 1/3 av leiligheten.

Endret av Titti72
Gjest Elfrida
Skrevet

Personlig ville jeg nok gått for alternativ B.

Ved alternativ A tenker du at dere skal dele verdistigningen likt, men den opprinnelige kjøpssummen etter hva hver av dere betalte ved kjøp, ikke sant? Det kan også være en grei ordning.

Det viktigste er at dere to klarer å bli enige, og å leve med de forutsetningene dere blir enige om.

Skrevet

Alternativ B er nok mest rettferdig, men vi har tatt alternativ A. Nå hadde ikke jeg så mye mer egenkapital enn min kjære. (Ca 150 000 av 1 425 000) Men siden min kjære er mer nevenyttig enn meg vil mye av den verdistigningen som oppussing fører til være hans skyld...

Men det viktigste er at dere er enige og kan leve med det ;)

Skrevet

Jeg hadde gått for alternativ B hvis det er snakk om såpass store summer som 400.000,-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...