Gjest Gjest Skrevet 29. august 2006 #1 Del Skrevet 29. august 2006 skal søke om lån til skolegangn min ved universitetet. jeg får 80 000 kroner, hvorav 30 av disse blir omgjort til stipend, DERSOM jeg består eksamen! det skal sies at jeg har stryket før, så den sjansen er der... MEN, jeg tenkte følgende: søker om disse pengene, oppretter en egen konto og setter dem inn der og lar dem stå urørt. fått forståelsen av at det ikke er renter på dem før etter studiene er ferdig. renter får man jo av å ha dem inne på konto. så, neste semester når eksamen er ferdig, eventuelt bestått, tar jeg yt de 30 som er omgjort til stipend, og disse er mine. så resterende betaler jeg bare rett inn til lånekassen, også ferdig med det! ELLER: om jeg stryker, så betaler jeg bare alt inn med engang... det skulle gå greit det? er vel ingen sperring på når man kan betale? er det noen hull jeg har glemt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 29. august 2006 #2 Del Skrevet 29. august 2006 Nei, vet om flere som har gjort dette. Du må bare passe på å betale inn med en gang, så det ikke begynner å løpe renter... Selv hadde jeg samme plan som deg, men fikk aldri satt det ut i liv da det heller ble bil og leilighetskjøp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fruktfat Skrevet 29. august 2006 #3 Del Skrevet 29. august 2006 svigerinnen min gjorde dette. hun tok opp fullt lån hvert år, satte 15000 på BSU og resten på sparekonto. jobbet i tillegg til skolen så jeg mener å huske at hun ikke brukte av lånet i det hele tatt (bortsett fra BSU). da hun var ferdig på skolen betalte hun inn lånet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2006 #4 Del Skrevet 29. august 2006 det er lurt, hvis du har råd til det. Jeg satte inn en del av lånet på sperret konto; sånn hvor renta var fastatt på forhånd og var ganske bra - og enda bedre jo mer penger du seter inn. Selv hadde jeg råd til det fordi jeg jobba og sparte penger i feriene. Var veldig greit å ha de pengene der da studiene var over og jeg ikke hadde jobb... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2006 #5 Del Skrevet 29. august 2006 Angrer litt på at jeg ikke skaffet meg jobb og Foreløpig er planen å sette inn så mye som jeg har råd til inn på sparekonto i slutten av hver måned. Kanskje jeg finner meg en jobb etter jul og sparer ennå mer. Hadde vært deilig å gå ut av skolen uten å være helt blakk, men å betale tilbake alt lånet med en gang vet jeg ikke om jeg skal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 30. august 2006 #6 Del Skrevet 30. august 2006 Eller bruke pengene til egenandel ved kjøp av leilighet. Ofte får man ikke lån i banken til 100% av kjøpesum. Mange bruker da studielånkontoen til å dekke det resterende (husk at banken ikke tilyr rentefritak dersom du skulle bli syk, eller sletting av gjeld dersom du skulle bli ufør). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2006 #7 Del Skrevet 30. august 2006 men er det noen som kan bekrefte at dette faktisk er lovlig og mulig?? jeg tar kontakt med banken ber dem opprette en konto som jeg skal sette inn pengene på og sperre denne. også mottar jeg lånet... setter disse inn på konto og lar de stå der... urørt! så ved eventuelt bestptt eksamen så får jeg mine stipendpenger som jeg kan ta ut og bruke. og resterende blir lån og og de kan jeg betale tilbake med engang. er det slik at de kan betales tilbake med engang eller må jeg vente til jeg er ferdig med studiet totalt? og er det riktig at det ikke er renter på lånet så lenge man studerer? men det er jo renter på å ha dem inne på konto, og det vil jo tilsi at man tjener jo egentlig på dette...... kan det virkelig være så lett?? jeg er nemlig ikke avhengig av lånet, og ekstra penger i mnd.det er bare fordi jeg vil ha de 30 000 stipend pengene cash jeg vil gjøre dette.. men kan det være så lett?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Norwegian Blue Skrevet 30. august 2006 #8 Del Skrevet 30. august 2006 Det er så lett, og lovlig. Du får lån av lånekassen så lenge du er tatt opp til et studie, og pengene du får kan du bruke til hvasomhelst. Lånet er rentefritt så lenge du studerer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fruktfat Skrevet 31. august 2006 #9 Del Skrevet 31. august 2006 hvorfor skulle det ikke vært lov egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå