Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2003 #1 Skrevet 10. januar 2003 Det er vel en del som har sett helsedirektoratets "skremmende" kampanje, der de beskriver hvordan du kan få hjerneslag og hjerteinfarkt av røyken... Det kan du få av røyking, men dette gjelder mest for storrøykere, som røyker mange sigaretter hver dag, og som i tillegg spiser usunt og ikke mosjonerer og som har familie som er arvelig disponert for å få hjerneslag osv. Klart denne kampanjen kan virke skremmende på uvitende folk, som ikke har gått på skole hvor man lærer om helse, tenker da på hjelpepleiere osv. For meg som er en røyker, og som ikke røyker hver dag, er utdannet i helsesektoren, lar meg ikke skremme av en slik kampanje. Og det bør ikke du heller, fordi det er så mye som spiller inn hvis et menneske skal få slag eller hjerteinfarkt. Det holder å spise skikkelig usunn mat og ikke trene, da har du like stor risiko for å få sykdommer i hjerte og hjerne, som en storrøyker har. Pappa røyket ikke han, sluttet for 25 år siden, og han hadde et skikkelig usunn og fett kosthold, og da legene obduserte ham, var blodårene i hjertet betydelig innsnevret....HUSK Å SPISE SUNT! Derfor synes jeg helsedirektoratet lurer oss på en måte, hvis de vil ha oss til å spise sunnere ... hvorfor har de ikke laget en lignende kampanje?? Jeg lar meg ikke skremme av kampanjen, jeg synes det lyver meg rett opp i trynet!
waco Skrevet 10. januar 2003 #2 Skrevet 10. januar 2003 Gjest, jeg vet. Skremselspropeganda gir arbeidsplasser til en del mennesker som er avhengig av den inntekten. I Japan røyker 60 % av alle menn, men statens tobakksskaderåd vil ikke forske på hvorfor de lever lengere. Danmark har ingen forbud mot røyking på offentlig plass, ingen reklameforbud mot tobakk, pris sikkert kr 35 dk, 16 årsgrense, tobakkautomater og færre røykere enn norge. Forrsten er det farligst å røyke når man er over 50 år. W
Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2003 #3 Skrevet 10. januar 2003 Typisk røykere å bortforklare fakta på denne måten.... Det er et så underlig fenomen dette selvbedraget. Prøv å se sannheten i hvitøyet uten å bli forbannet på de som serverer den. Hva slags motiver skulle finnes for å lage en slik kampanje utenom det opplagte - å fortelle om hvor farlig røyking er og få folk til å slutte. Latterlig å beskylde de som har laget kampanjen for å gjøre dette bare for å skaffe seg arbeidsplasser. Det henger helt i løse luften! Bli forbannet på tobakksindustrien - det er de som håver inn penger - og det er de som har motiver for å tåkelegge fakta. Det tror jeg de er aktivt ute og gjør her. De har ansatt et PR-byrå for å så tvil rundt kampanjens budskap og motiver, det er jeg sikker på. Det er da heller ingen som prøver å legge skjul på hvor viktig kosthold er - det blir man jo informert om nesten daglig. Og vær så vennlig å la vær å påstå at det er uvitende, lavt utdannede mennesker som tror på denne kampanjen. Det er faktisk færre med høy utdannelse som røyker --- Se det i øynene : Du dør av å røyke
Gjest Cruella Skrevet 10. januar 2003 #4 Skrevet 10. januar 2003 Jeg er enig med siste Gjest, enda jeg er en røyker. Røyk dreper! Lisa-Beth
waco Skrevet 10. januar 2003 #5 Skrevet 10. januar 2003 Lisa-Beth, det virker som du har enkle livsforklaringer..... I 1973 røykte 30 % av alle kvinner. I 2003 røyker 30 % av alle kvinner. Hvem andre enn statens tobakkskaderådsansatte har tjent på deres organisasjon? W
Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2003 #6 Skrevet 10. januar 2003 Helt enig med waco her, hvorfor har ikke denne skremme kampanjen kommet tidligere? kan noen ikke røykere forklare meg det? litt vanskelig å forklare den ja.... Kanskje slike kampanjer kan komme nå, fordi staten har råd til det... jeg mener ......Norge har aldri tidligere hatt så mange penger på bok som nå, så da gjør det ikke noe om noen røykere slutter, skal vi si sånn ca. 1/3 mindre enn i dag? dette høres kanskje latterlig ut, men staten tjener faktisk fett på at det er så masse røykere som det er i dag... Og det er faktisk mange uvitende nordmenn som tror kun det er røykingen som dreper! jeg har ikke sagt at røyking ikke dreper, men det er ikke kun den som gjør det! og stor røykere har mye mye større risiko for å dø av slag og infarkt enn de som røyker 3-5 sigaretter om dagen! Hvorfor kommer ikke lignende kampanjer mot folk som lesser i seg usunn mat? tror de en smilende Bjørn Dæhlie reklame der han sier: spis fem om dagen! hjelper? nei... De kunne heller ha sagt i skremme kampanjen mot den økende fedmen i Norge og verden generelt at: "hver eneste potetgull pose og egg og bacon måltid er usunn for deg, dette skjer med blodårene dine...."
Linemor Skrevet 11. januar 2003 #7 Skrevet 11. januar 2003 folk røyker sånn er det bare, men man må prøve nye metoder for å prøve og få ned anntallet som begynner og røyke. jeg er lærling, skal bli omsorgsarbeider, bildene skremmer meg ikke, jeg røyker ikke selv. folk er vanedyr. har en i gjengen hørt om apstinenser så for alle i nærheten det, hvis de slutter og røyke, dette med øyeblikkelig effekt. så psyken har mye og si. jeg tror ikke jeg har hørt om noen som tror røyking har en positiv effekt. om disse nye reklamene vil ha noe effekt vet jeg ikke, men jeg håper det. hvor mange finnes det ikke som vil slutte, dette burde få folk til og tenke seg om men det gjør ikke det
Ambi Skrevet 12. januar 2003 #8 Skrevet 12. januar 2003 Jeg er helt enig med deg (også til tross for at jeg har helsefaglig bakgrunnn..)- men har nærmest kapitulert mot dumskapen og fanatismen i dette landet. Nei, det betyr IKKE at jeg slutter, men jeg innser at fanatikere er det vanskelig å argumenter mot. De har jo stadig skiftende og vikarierende argumenter.... (røykernes helse, kroppslukt, andres helse, ikke inne, ikke i røykerom. ikke ute - hva blir det neste??)og min forbannede rett til å ta en kalkulert risiko med egen helse ved å bruke et lovlig middel - ja det kan man bare hetse... Alle vet at det innebærer visse helserisikoer, men det er faktisk ikke slik at alle blir syke. Skulle det da hjelpe å vise oppkonstruerte bilder?? Når hjernen til Høybråten brettes ut i avisen blar jeg ganske enkelt forbi. Jeg forventer at resultatet av denne kampanjen som primært er rettet mot røykernes egen helse, er at vi snart får se dissekerte feite folk, selvforskyldte traffikkoffer og ikke minst råtne levere fra alkoholbrukere. Eller ville det kanskje være sjikanøst?? Kan forøvrig varmt anbefale boka "røyk - og lev lenger" av Einar Gran, som avslører noe av løgnene, manipulert forskning og motivene bak fanatismebevegelsen. mvh Ambi
Ellen26 Skrevet 12. januar 2003 #9 Skrevet 12. januar 2003 Hei, Som tidligere royker (sluttet for snart 2 aar siden), forstaar jeg situasjonen til baade roykere og ikke-roykere veldig godt! Jeg skulle bare onske at flere begynte med saakalte sigaretter som IKKE ryker- da kunne folk faatt royke saa mye de bare ville for meg. Desverre har jeg nesten ikke vaert ute paa byen paa 1 1/2 aar, fordi det er utrolig ubehagelig med roykfulle lokaler og jeg blir syk. Jo, det er DITT personlige valg om du royker.....men det blir paa en maate min debatt ogsaa siden royken blaaser over til meg som sitter i hjornet.... :cry: Ellen
Ambi Skrevet 12. januar 2003 #10 Skrevet 12. januar 2003 Jeg er helt enig med deg jeg, Ellen, men nå var det ikke passiv røyking som var tema for denne kampanjen. Derimot røykernes egen helserisiko. At det skal tas hensyn og at røykere og ikke-røykere skal skilles er opplest, vedtatt og en selvfølge, men det blir liksom ikke godt nok før alle har sluttet - eller hva? Ambi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå