Gå til innhold

Hvor mye student må man være før det teller

Gjest loren

Anbefalte innlegg

Jeg tar et deltidsstudie (50%) og lurer på om jeg skal vente med å kjøpe meg månedskort hos sporveien/nsb til jeg har fått studiebeviset mitt...

Sparer nemlig litt på det i mnd..

Men er det noen som vet om det er nok å ta bare 50 %, eller er grensa for "student" høyere?

Jeg fikk studentrabbatter da jeg tok 2 fag hjos sonans, men det var jo videregående, det jeg tar nå er høyskole...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du har studentbevis får du rabatt. Jeg tok et fag på høgskolen og da fikk jeg studentbevis og derfor rabatt på f.eks busskort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott =) Takk for raskt svar :D

Da drøyer jeg månedskortet en liten uke til studiebeviset er her =P (Sparer faktisk over 600 kr på det da.. :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok fag fra vgs. ved en privatskole i Oslo, og ettersom jeg ikke hadde 100 % med fag fikk jeg ingen studentrabatt, til tross for at skolen var godkjent på alle mulige måter. Det sa ihvertfall damen i resepsjonen på skolen til meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Merkelig.. Jeg tok jo også fag fra vgs på en privatskole (sonans) og fikk studentrabbatt på tog og slikt... Det var bare fordi det ikke var 100% hun oppga som grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok fag fra vgs. ved en privatskole i Oslo, og ettersom jeg ikke hadde 100 % med fag fikk jeg ingen studentrabatt, til tross for at skolen var godkjent på alle mulige måter. Det sa ihvertfall damen i resepsjonen på skolen til meg

Hadde du skolebevis da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm.. Merkelig.. Jeg tok jo også fag fra vgs på en privatskole (sonans) og fikk studentrabbatt på tog og slikt... Det var bare fordi det ikke var 100% hun oppga som grunn?

Ja... :klø:

Hadde du skolebevis da?

Var nettopp det jeg gikk i resepsjonen for å få, så jeg kunne få rabatter. Men damen ider mente jeg ikke trengte studentbevis, ettersom jeg ikke studerte fulltid og da ikke ville få noen goder av det på trikk/t-bane/tog og buss... :klø:

Begynner å føle meg lurt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... :klø:

Var nettopp det jeg gikk i resepsjonen for å få, så jeg kunne få rabatter. Men damen ider mente jeg ikke trengte studentbevis, ettersom jeg ikke studerte fulltid og da ikke ville få noen goder av det på trikk/t-bane/tog og buss... :klø:

Begynner å føle meg lurt her!

Skolebevis skulle du jo fått uansett. Tror du kanskje ble litt lurt, ja :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være heltidsstudent for å få studentrabatt i Oslo (se her). Saken er vel heller den at dersom du først får deg et studentbevis (som du vel ved de fleste skoler får utstedt selv om du er deltid?) så er det vel ikke mulig for Sporveien å se om du er heltid eller deltid, og dermed gir de deg rabatt uansett. Men etter reglene så skal det være heltid, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg må du være under 30 år! Jeg er heltidsstudent ved høyskole, har studielån og ikke mye å rutte med, som andre studenter, men jeg er desverre 30 år, og får derfor ikke studentrabatt hos sporveien :frustrert:

Synns det er skikkelig dustete, er like mye student selv om jeg er 30.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ikke snakke om at du må studere i Oslo eller Akershus, jeg som pendlet til Østfold og brukte ekstra med penger på det måtte betale fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg må du være under 30 år! Jeg er heltidsstudent ved høyskole, har studielån og ikke mye å rutte med, som andre studenter, men jeg er desverre 30 år, og får derfor ikke studentrabatt hos sporveien  :frustrert:

Synns det er skikkelig dustete, er like mye student selv om jeg er 30.....

Ja, akkurat det plaget meg også da jeg var student. Noen steder får du vel uansett? Vel - jeg fikk ihvertfall ikke de stedene jeg trengte og ble nesten forbanna. Jeg tenker da at sjansen er stor for at jo eldre du er som student, jo mer utgifter har du. Altså burde det egentlig vært omvendt!!!

Ikke alt man skal forstå. Men det er sant at livet er urettferdig ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må være heltidsstudent for å få studentrabatt i Oslo (se her). Saken er vel heller den at dersom du først får deg et studentbevis (som du vel ved de fleste skoler får utstedt selv om du er deltid?) så er det vel ikke mulig for Sporveien å se om du er heltid eller deltid, og dermed gir de deg rabatt uansett. Men etter reglene så skal det være heltid, ja.

Hmm.. hvorfor er Oslo særere på det enn andre byer da tro? Jaja.. Får vel bare betale det det koster da =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. hvorfor er Oslo særere på det enn andre byer da tro? Jaja.. Får vel bare betale det det koster da =P

Det kan jo ha å gjøre med at som deltidsstudent er du "egentlig" i jobb ved siden av. Forstår at det nok er irriterende, men strengt tatt så er det nå rettferdig og da.

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg jukser litt. Jeg er ikke bittelitt student en gang, jeg er nulltidsstudent rett og slett, men det er jo ingen som ber om semesterkort når jeg viser studentkortet. Og så lenge det er gyldig ut 2010 kjører jeg billig buss, tog og mye annet rart. Siste og beste oppdagede eksempel er studentrabatten man faktisk kan få på fartsbøter i Nederland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men loren, hvis du studerte i fjor og har studentbeviset derfra som er gyldig til 31.08, eller har opptaksbrev fra skolen din, så får du studentrabatten nå, og slipper å vente en uke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men loren, hvis du studerte i fjor og har studentbeviset derfra som er gyldig til 31.08, eller har opptaksbrev fra skolen din, så får du studentrabatten nå, og slipper å vente en uke ;)

Jamen jeg har ikke studert på 2 år, så jeg har ikke studentbevis nå... =)

Dessuten så ser det ikke ut som at opptaksbrev hjelper når jeg ikke skal studere fulltid :sur: Jeg er da like mye student jeg som kommer til å bruke helger og kvelder på dette som samboeren min som er "heltidsstudent" med 4 forelesninger i uka :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Landra_*

Hei!

Jeg tok med skolekontrakten og betalt semesteravgift og fikk studentkort på nsb uten studentbevis. Kan jo prøve dette dere også.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg går på hio og er deltidstudent. Fikk studentkort og semester kort og gikk og kjøpte meg studenkort hos SL. fikk studentrabatt jeg, selv om jeg går deltid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...