AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #41 Skrevet 8. april 2012 Jeg har likevel innarbeidet en "komme meg ekk" mekanisme når jeg ser at folk ikke kan takke, si vær så god, spør hvordan andre har det mm. Jeg har en lang sjekkliste og bruker tid på å bli kjent med nye mennesker. Interessant.- Har også vært utsatt for og oppvokst med det jeg vil kalle folk med psykopattendenser i mer og mindre grad. Og det som sjokkerer meg mest, er at det kan ta utrolig lang tid før de viser sitt sanne jeg. Men da smeller det skikkelig og ofte over bagateller. Har du noen eksempler på hva som står på denne listen din? Jeg har forsåvidt min egen, men vil gjerne forsikre meg fra å gå på limpinnen mer. Ever. Selv om det er vanskelig, for de er gjerne overhyggelige og svært generøse i starten. 1
Gjest Viming Skrevet 8. april 2012 #42 Skrevet 8. april 2012 Den mest vanlige er Robert Hare Psychopaty Checklist http://www.decision-making-confidence.com/hare-psychopathy-checklist.html Det finnes flere. Jeg har noen tilleggspunkter og leser innimellom om sosiopater og narcissisme som er noe av det samme. Her står det også litt om overviljesterke (de som Må kontrollere andre)(http://www.hjerterommet.no/bok/kap16.htm'>http://www.hjerterommet.no/bok/kap16.htm) og dessuten mange gode råd om du vil finne kjærligheten igjen: http://www.hjerterommet.no/ Jeg leser også om MBTI (personlighetstyper) og forstår at noen typer kan komme i konflikt med hverandre når begge er seg selv. Så alle bør ta hensyn. Du kan finne din egen persontype på: http://www.jobbsafari.no/cgi/typeindikator.cgi Deretter finner du de typene som matcher deg best. Så ser du yrkene de har og finner hvor du kan møte dem. Supert når du skal finne kjæreste! Dette kan alle lære mye av :-) og du kan finne grupper på FB med din egen persontype eller den persontypen du matcher best. 1
Gjest Hjelp Skrevet 9. april 2012 #43 Skrevet 9. april 2012 Noen som har kommet seg vekk fra en psykopat? Trenger gode tips.......
Gjest Nuppdupp Skrevet 9. april 2012 #44 Skrevet 9. april 2012 (endret) Noen som har kommet seg vekk fra en psykopat? Trenger gode tips....... krisesenter i en annen by enn der du bor. sykemeld deg og finn en plass i en by ingen skulle tro du skulle finne på å bo. helst en veldig stor by, skift telefonnr og kutt kontakten med venner og familie. fordi hun/han kommer til å spørre dem hvor du er. pass på at det nye telefonnr er skjult og ikke folkeregistrer deg på det nye stedet du bor. har du barn? Endret 9. april 2012 av Nuppdupp
Gjest Stilk Skrevet 9. april 2012 #45 Skrevet 9. april 2012 Jeg har over lengre tid vært utsatt for mennesker med psykopatiske trekk. Bare en kort respons fra meg til deg her nå siden det er så mye jeg kunne skrevet om det og erfaringer jeg har kjent på kroppen at å utdype ville bli alt for langt. Det jeg kan si er at de finnes i mange utgaver og evner å skifte så brått sin væremåte at offeret hensettes i dype spekulasjoner. Og det er min erfaring at de bruker den snille siden til å holde på offeret.For det normale menneske vil jo gjerne tro så godt om andre og det er dette normale menneskets evne til å tro godt om andre dette psykopaten profitterer på. Og slik fortsetter runddansen til man ikke vet opp ned på seg selv og offeret til syvende og sist er havnet i dyp mistro til de fleste mennesker rundt seg. Man vil blidgjøre psykopaten og indre grenser utslettes til det ugjenkjennelige. Jeg er selv kommet meg utav det men tiltroen til andre mennesker er lik null og jeg analyserer og overtolker situasjoner for meg selv til det slitsomme. Jeg tror man blir litt farget av "psykopatens" væremåte, blir litt hard for man har jo gått på akkord med seg selv så lenge og lært seg å spille et skuespill overfor omgivelsene. Det gjør noe med en.Mitt råd :tenk positivt , omgi deg med få mennesker som gjør deg godt.Se gode serier. Invester i "The little house on the praire", og få igjen troen på de gode verdiene i livet. Det ble min hjelper, tilgjengelig i hylla til enhver tid og mye billigere enn haugevis av timer hos en terapeut selv om jeg også har hatt det. Gjenfinn gleden. Lukt på en blomst, les gode bøker skrevet av mennesker du føler er gode, og vær snill med dem som er gode her i livet. Kjenn hvor godt det gjør deg og skaper bølger av gode energier rundt deg som igjen vil tiltrekke seg andre gode personer som du egentlig aldri hadde tenkt på at fantes. Tenk på at du brøt den onde sirkelen i tide for det er det nemlig mange som ikke gjør. De løper psykopatens ærend for det er ingen som tør å bryte den uheldige sirkelen. Å ja jeg har levd med det i årevis sett fasaden deres og redselen blant veggene og iblant fragmenter av gode ting også også men disse menneskene er i all hovedsak prisgitt "den styrendes" lynne. Sirkelen snakker et eget språk som ingen andre forstår. Et blikk kan være nok. De er autopiloter og vet hva som forventes av dem for de har vært der sålenge.De kjenner ikke seg selv lenger.Slike mennesker blir slitsomme for omgivelsene for de har ingen selvstendig navigator. De har mistet sin stemme og man blir stresset over tid av å være ilag med dem. For de utvisker seg selv uten å ane at de gjør det."Det er ikke så farlig altså" er sjargongen. "Jada det er s¨greit atte" er sjargongen uten unntak. Jeg var en av dem jeg ja, Jeg har lest meg opp på emenet som et ledd i frigjøringen og jeg har sett det fra innsiden. Sett læreboken innenfra, erhvervet meg kunnskaper som har formet meg. Kom deg vekk , lukt på livet så slipper du farges mer enn nødvendig. Finn styrken, om nødvendig søk hjelp hos krisesenteret.Og google "stockholmssyndromet",flere enn meg som har kjent det på kroppen og kom seg utav det...? 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2012 #46 Skrevet 9. april 2012 Takk Viming og Stilk. Dette var ord jeg behøvde akkurat nå. Å se og lese at andre opplever det samme, kan faktisk være en god trøst. Og ikke minst en spore til å starte et nytt og bedre liv - uten disse mørke maktene.
Gjest Viming Skrevet 9. april 2012 #47 Skrevet 9. april 2012 Når du har det tungt og alt føles håpløst skal du vite at det er mulig å komme seg ut av det. Du MÅ gjøre det selv men mange kan hjelpe. Og de som kan hjelpe er avhengige av at du sier ifra. En plan. Mange små trinn så kommer du dit. Les denne og se om du kan bruke noe av det: http://www.tipsofallsorts.com/divorcing-a-narcissist.html
Vaarin Skrevet 9. april 2012 #48 Skrevet 9. april 2012 Jeg har nært 30 dataskrevne sider om temaet (avskrevet fra en bok) hvis det er noen som vil ha et "dypdykk".
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2012 #49 Skrevet 28. desember 2012 Så det er bare menn som kan være psykopater? hahaha Du er en C-kjendis du, må være det for å komme med en sånn komentar:) Endelig!! - er slående å se at ekte psykopater kun er av hannkjønnet?? Men kan skrive under på at kvinner er vel så godt representert som menn - bare for å få litt ballanse i regnskapet her.. sukk :-(
Steinar40 Skrevet 28. desember 2012 #50 Skrevet 28. desember 2012 Interessant.- Har også vært utsatt for og oppvokst med det jeg vil kalle folk med psykopattendenser i mer og mindre grad. Og det som sjokkerer meg mest, er at det kan ta utrolig lang tid før de viser sitt sanne jeg. Men da smeller det skikkelig og ofte over bagateller. Har du noen eksempler på hva som står på denne listen din? Jeg har forsåvidt min egen, men vil gjerne forsikre meg fra å gå på limpinnen mer. Ever. Selv om det er vanskelig, for de er gjerne overhyggelige og svært generøse i starten. Overhyggelige folk er et dårlig tegn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå