Stjerner Skrevet 4. august 2011 #21 Skrevet 4. august 2011 Hei Har levd med ein psykopat i ti år før eg kom meg ut... Måtte flykte ein dag han var på jobb Ser at mange legg inn sider frå nettet der ein kan sjekka om personen er psykopat. Det er nok viktig å lese dette men samstundes vera obs på at alle "teikna" ikkje treng å vera der. Mine erfaringar er at psykopati er komplekst og vanskeleg å oppdaga. Særskilt er det vanskeleg for dei som er utanfrå. Det er mange som har vanskar med å tru på meg då eg fortel om ekssambuar. Dei trudde han var snill som eit lam.... SOm andre seier....har du tenkt tanken..... Eg er veldig glad at dette temaet kjem opp med jamne mellomrom. Det er eit veldig viktig tema, enten det gjeld kjæraster, arbeidskollegaer eller andre i omgongskkretsen. Og veit du at du lever med ein psykopat: KOM DET TIL HELVETE VEKK!!!!!!!!!! til ts send meg ein PM om du vil vite meir. Eg hjelper deg gjerne! 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2011 #22 Skrevet 4. august 2011 Jeg fraråder deg på det sterkeste og innlede et forhold! Av egne erfaringer.... Vet det egentlig ikke nytter og si noe til deg siden du er forelsket osv, men jeg kan med hånden på hjerte si at han aldri aldri kommer til å forandre seg, det blir bare verre selv om det til tider ikke virker slik og du blir aldri aldri kvitt ham... Hilsen ei som sitter på hemmelig adresse, uten venner, uten et liv, med en familie som også lever i frykt, med et liv som er knust +++++ bare pga jeg forelsket meg i en psykopat....
Gjest solar Skrevet 26. november 2011 #23 Skrevet 26. november 2011 JEG SITTER HER PÅ SOVEROMMET, DET ER HER JEG HAVNER NÅR JEG IKKE GIDDER Å TA IMOT FLERE BESKYLDNINGER OG FÅ MERE SKYLD FOR TING SOM JEG SITTER Å VET AT IKKE ER SANT, JEG SITTER DER OG HØRER PÅ LØGN OM MEG SELV, OG DET BLIR TIL SLUTT VANSKELIG Å SI IMOT, OG FORSVARE SEG SELV HAR JEG FUNNET UT ER NOE JEG IKKE KOMMER LANGT MED , SÅ JEG SIER NEI OG FLYTTER UT PÅ SOVEROMMET. JEG HAR LATT HAN TA STUA, MITT LIV ER KRAFTIG REDUSERT. HAN ER MISBRUKER AV MYE FORSKJELLIG OG JEG VET ALDRI HVORDAN DAGENE OG NETTENE BLIR, JEG ER FORVIRRET, TOM OG REDD, OG NÅR HAN KJENNER AT JEG HAR LITT ENERGI Å TA AV MÅ HAN KOMMENTERE OG RAKKE NED PÅ MEG OG HVOR SYK JEG ER, HVORFOR? DET SOM SKJER ER AT JEG IKKE ER AV DEN SOM KUES, MEN JEG HAR PRØVD Å SNAKKE FORNUFT OG OM RESPEKT, OGFORTELLE HAN AT JEG HAR VONDT, SNUR HAN RASKT TIL "MEN JA,MEN HVA MED MEG?" JEG ER BLITT REDD ANDRE OG ER DERFOR OGSÅ VELDIG USOSIAL BLITT,MEN SIDEN JEG OGSÅ HAR GÅTT OPPE I HAN HAR DET HENDT SEG AT JEG HAR MISTET BESINNELSEN OG BLITT VELDIG SINT, OG DERFOR HAR JEG OGSÅ GITT HAN GRUNN TIL Å KALLEMEG SYK, OG DERFOR BEGYNNER Å TRO PÅ DET SELV! INGEN SA LIVET SKULLE VÆRE LETT,MEN JEG VET OGSÅ AT MAMMA OG JEG LEVDE SAMMEN MED EN TILSYNELATENDE LIK MANN I 8 ÅR AV MIN BARNDOM, OG NOE AV SVARET PÅ HVORFOR LIGGER NOK DER, HÅPER JEG ENDAG VÅGER HA MOT NOK TIL Å FASE MINE PROBLEMER OG FÅ ET BEDRE LIV, MEN AKKURAT NÅ ER DET BARE NOK EN NATT TIL SØNDAG.
Eminem Skrevet 27. november 2011 #24 Skrevet 27. november 2011 Vel! Jeg har diagnosen Paykopat, og jeg har hatt samboer i 15 år snart. Ei datter og er selvstendignæringsdrivende. Jeg tyr aldri til fysisk vold. Ser at mange er så veldig opptatt av det. Så ville bare si at en kan leve sammen med noen som meg.
Gjest hmhm Skrevet 12. januar 2012 #25 Skrevet 12. januar 2012 Vel! Jeg har diagnosen Paykopat, og jeg har hatt samboer i 15 år snart. Ei datter og er selvstendignæringsdrivende. Jeg tyr aldri til fysisk vold. Ser at mange er så veldig opptatt av det. Så ville bare si at en kan leve sammen med noen som meg. Det er ingen diagnose for psykopat. en psykopat ser ikke selv at han/hun er det. 1
Flanør Skrevet 12. januar 2012 #26 Skrevet 12. januar 2012 Definisjon på psykopat: en mann som har gjort noe kvinner på KG klager over.
Gjest erik Skrevet 12. januar 2012 #27 Skrevet 12. januar 2012 Definisjon på psykopat: en mann som har gjort noe kvinner på KG klager over. Så det er bare menn som kan være psykopater? hahaha Du er en C-kjendis du, må være det for å komme med en sånn komentar:)
Flanør Skrevet 12. januar 2012 #28 Skrevet 12. januar 2012 Så det er bare menn som kan være psykopater? hahaha Du er en C-kjendis du, må være det for å komme med en sånn komentar:) Kommentaren var faktisk ironisk ment. Er det virkelig nødvendig å slenge på en for at folk skal forstå det?
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 12. januar 2012 #29 Skrevet 12. januar 2012 det som er skrive med store bokstaver kunne faktisk vore skrevet av meg, for to år sidan. ein psykopat vil ALDRI innsjå at han er ein psykopat, ei heller godta at han er ein psykopat. KOM DEG VEKK! lær av oss som ikkje kom seg vekk "i tide.."
HedvigR Skrevet 12. januar 2012 #30 Skrevet 12. januar 2012 Vel! Jeg har diagnosen Paykopat, og jeg har hatt samboer i 15 år snart. Ei datter og er selvstendignæringsdrivende. Jeg tyr aldri til fysisk vold. Ser at mange er så veldig opptatt av det. Så ville bare si at en kan leve sammen med noen som meg. Selv om vi gjerne bruker "psykopat" i dagligtale er det ingen diagnose som heter det, så vet ikke helt hvor mye jeg ville stolt på legen din.
Gjest -.- Skrevet 13. januar 2012 #31 Skrevet 13. januar 2012 Jeg var heldig og kom meg ut av et forhold der han var psykopat. Jeg fikk høre av venninner at han snakket stygt om meg til andre- men jeg kunne ikke helt tro på det. Da jeg fortalte ham hva de andre sa, kom han bare med at "de andre liker meg ikke". Alle andre hadde skyld, men han hadde ingen. Jeg husker at kondomen en gang sprakk og han ble helt hysterisk for han var ikke rede til å bli pappa. Han gadd ikke engang å spørre meg hvordan det gikk. Det var bare meg, meg, meg. I pengeforbruk var det tragisk, han hadde høy gjeld og gjorde egentlig ingenting for å få den ned. Var veldig flink til å rakke ned på meg. Jeg ble sammen med ham i en periode av livet mitt hvor jeg hadde lav selvtillit, og han var ikke tynn. Det hjelper ikke når en da legger ut om "alle de fine damene han møter" hver dag. Eller at "den og den dama ser på meg". Som om de gjorde det. Etterpåklokskapen sier at jeg fatter ikke hva i helvete jeg gjorde sammen med det mennesket. Han tålte ingen kritikk, og kunne snakke svært nedsettende hvis jeg sa noe som han ikke likte. Selvfølgelig så jo ikke familien eller vennene hans tydeligvis at han var psykopat. Bare alle andre, og meg. Det ble slutt ved at han fortalte meg at han ikke ville mer. Egentlig greit. Det jeg synes var synd var at det på mobilen hans var fullt opp med jenter. Ikke at det gjør meg noe, men det er jo dumt hvis han ødelegger andre.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 13. januar 2012 #32 Skrevet 13. januar 2012 Kan noen beskrive en psykopat for meg? Er psykopati arvelig? Lurer på om jeg er sammen med en. Psykopat er vel egentlig bare en fellesbetegnelse på ulike diagnoser, er det ikke det da? det er ikke en konkret diagnose som heter psykopati. Det er sammensatt av mange ting.
Gjest Sviskemor Skrevet 2. mars 2012 #34 Skrevet 2. mars 2012 Min samboer passer skremmende bra til listen over symptomer. Største problemet er at jeg elsker han for mye til å gå. Kommer til å ende tragisk en dag. Da mener jeg...jeg og mine selvmordstanker .... Han sier han bygger meg opp, mens jeg egentlig blir "kappet hode av". Råd til meg noen??
Gjest BettyBoop Skrevet 2. mars 2012 #35 Skrevet 2. mars 2012 Min samboer passer skremmende bra til listen over symptomer. Største problemet er at jeg elsker han for mye til å gå. Kommer til å ende tragisk en dag. Da mener jeg...jeg og mine selvmordstanker .... Han sier han bygger meg opp, mens jeg egentlig blir "kappet hode av". Råd til meg noen?? Hvorfor elsker du han?
Gjest Nuppdupp Skrevet 8. april 2012 #36 Skrevet 8. april 2012 (endret) Definisjon på psykopat: en mann som har gjort noe kvinner på KG klager over. det var dagens. for en psykopat du er!!! :gjeiper: Endret 8. april 2012 av Nuppdupp
Gjest Viming Skrevet 8. april 2012 #37 Skrevet 8. april 2012 Psykopati (som ikke er en diagnose i Norge) utgjør mindre enn 1% av befolkningen. I Norge virker det som om mange som ikke vil gå i seg selv prøver å finne feil ved den andre når ting ikke gå slik man selv har bestemt! Mange av disse menneskene ender opp med å si at eksen var en psykopat. Alle har neppe rett. Personlighetstyper som MBTI indikerer at noen typer (av de 16) er kontrollorienterte og tyr til sinne og hevn når de ikke får sin vilje. 67% av disse er kvinner. Så hvis kvinnene vil ha kontroll og mennene ikke vil gi etter så er de neppe psykopater. Hvis man har respekt for hverandre, hvis man kommuniserer åpent, hvis man tillater at den andre er et selvstendig tenkende individ, hvis man elsker og holder av, ja da tror jeg færre vil beskylde andre for å være psykopater og flere vil leve i mer harmoni og vil kose seg i livet. En sak har alltid minst 2 sider. Selv om en er agrrssor så kan den andre ha skyld gjennom dårlig kommunikasjon eller andre ting. Det gir ikke agressoren rett til å overkjøre, men heller en plikt til å spørre og snakke med den andre. Vær gode med hverandre og husk at alle bare er mennesker og at vi alle bærer et ansvar for harmoni i eget og andres liv.
Gjest Huskatta Skrevet 8. april 2012 #38 Skrevet 8. april 2012 (endret) Psykopati (som ikke er en diagnose i Norge) utgjør mindre enn 1% av befolkningen. Kilde? Personlighetstyper som MBTI indikerer at noen typer (av de 16) er kontrollorienterte og tyr til sinne og hevn når de ikke får sin vilje. 67% av disse er kvinner. Kilde? Så hvis kvinnene vil ha kontroll og mennene ikke vil gi etter så er de neppe psykopater. Hvis man har respekt for hverandre, hvis man kommuniserer åpent, hvis man tillater at den andre er et selvstendig tenkende individ, hvis man elsker og holder av, ja da tror jeg færre vil beskylde andre for å være psykopater og flere vil leve i mer harmoni og vil kose seg i livet. En sak har alltid minst 2 sider. Selv om en er agrrssor så kan den andre ha skyld gjennom dårlig kommunikasjon eller andre ting. Det gir ikke agressoren rett til å overkjøre, men heller en plikt til å spørre og snakke med den andre. Vær gode med hverandre og husk at alle bare er mennesker og at vi alle bærer et ansvar for harmoni i eget og andres liv. En psykopat har ingen respekt for noen. Det er heller ikke mulig å kommunisere med en psykopat fordi alt blir vridd og vrengt på til du sitter der og ikke aner hva dere snakker om lenger. Og alt blir din eller alle andres feil. Det er umulig å snakke som to likeverdige for psykopaten ALLTID skal ha rett. Uansett! Det er sant at en sak har minst 2 sider men for psykopaten er det hans, og kun hans som teller. Vær gode med hverandre? I et normalt forhold der begge er likeverdige er dette en selvfølge. Utfra det du skriver her kan jeg kanskje gå utfra at du aldri har vært i psykopatens klør? Noe jeg i såfall er oppriktig glad for. Det er litt over 1 år siden jeg selv kom meg vekk fra et sånt forhold. Jeg skal ikke påstå at han var psykopat, men han hadde psykopatiske trekk. Ingen tvil om det. Da jeg endelig klarte å bryte ut var jeg nedkjørt, hadde ingen venner, var fullstendig isolert, overvåket 24/7 og økonomien var skakkjørt. Jeg strever enda med å komme meg på bena igjen, det går sakte men sikkert fremover. Jeg har lest alt jeg kommer over om slike folk. Det jeg savner er litteratur om slike som meg. Jeg anser meg selv for å være en oppegående og sterk person og kan ikke for mitt bare liv fatte at JEG havnet i et forhold som dette. Endret 8. april 2012 av Huskatta 3
Gjest Viming Skrevet 8. april 2012 #39 Skrevet 8. april 2012 Kjære Huskatta ;-) Det er trist å lese det du skriver. Du har min dypeste medfølelse. Bygg sakte du. Og håper du finner noen som er god. Du kan google kildene selv hvis du ønsker. Dette fant jeg når jeg Googlet kildesoørsmålene dine: Prosentandeler psykopater: Wikipedia sier 1-2%. andre kilder sier fra 1-4%. Men (!) husk at dette ikke er en diagnose i Norge. MBTI: her kan du også Google. 67% av kvinner er "Feelere". 67% av menn er "Tenkere". Dette finnes det masse info på. Du kan f.eks sjekke ESFJ profilen som er svært kontrollorientert (men har masse bra også). Utgjør ca 8% av befolkningen. Og er i hovedsak kvinner. Problemet oppstår når Feelere (som ikke skiller person og sak) møter Tenkere (som er nøye med å skille person og sak). En Tenker kan si noe han mener er rasjonellt og vitenskaplig mens en Feeler kan ta det ille opp pga at man kan ha følelser knyttet til farger, ting, personer osv. Disse følelsene kommer som nummer to for en tenker. Det kan en føler bli lei seg over. Det er bare slik det er. Venus vs Mars. Jeg har vært i psykopatens klær Huskatta. Noe jeg vil lide for hele livet. Jeg har brukt over 7 år så langt og jeg er lei meg hver eneste dag. Jeg mistet også store økonomiske verdier, levebrødet mitt ble ødelagt av psykopaten og det var barn inne i bildet. Og pillemisbruk av psykopaten. Og aborter pga misbruk samt at jeg har en sønn med hjerneskade pga pillemisbruket hennes. Han må jeg hjelpe hele livet. Han får aldri en statusjobb men kan kanskje klare mindre konsentrasjonskrevende yrker. Men nok om meg. Jeg har problemer med å stole på noen igjen. og møter jeg en jente med sterkt kontrollbehov, lukket kommunikasjon, som manipulerer så sier jeg høflig lykke til videre. Enda det kanskje er feil så trekker jeg meg. For jeg har brukt 17 år på å komme meg vekk og skape mitt nye liv hvor barna bare har meg med empati. Mor har ikke slike følelser og har rett ut sagt at hun ikke liker barn. Moren hennes har sagt det samme. Jeg er glad jeg har mitt nye liv. Og en snill kjæreste. Som jeg har kjent i 7 år (jeg ble skilt for 7 år siden). Det jeg sier er at alt for mange er alt for raske med å diagnostisere andre som psykopater (selv om det ikke en gang er en diagnose). Når det er så få så er sannsynligheten så liten for at den er riktig. Og det er noe folk kan gripe til for å tilfredsstille sin egen frustrasjon. Og treffer du en virkelig psykopat så bare kom deg vekk. Det er det eneste som hjelper. De aller fleste egenskapene ved en psykopat er jo helt normale trekk. Det blir bare litt for mye av det gode/onde. Jeg har likevel innarbeidet en "komme meg ekk" mekanisme når jeg ser at folk ikke kan takke, si vær så god, spør hvordan andre har det mm. Jeg har en lang sjekkliste og bruker tid på å bli kjent med nye mennesker. Og du? Alle kan utnyttes av slike personer. Også meget ressurssterke. Jeg er universitetsutdannet og jobber i en krevende jobb. Så det er mer hvem du møter som er problemet. Lykke til og ta godt vare på deg selv og gledene i livet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå