Gå til innhold

Krangling med datteren vår hver eneste morgen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Datteren vår på 6,5 år går i andre klasse. De dagene hun begynner kl 08:30 har vi sagt at hun må være påkledd og klar til kl er 08:00. Hun har vekkerklokke og den ringer kl 07:00.

Men hver eneste morgen er det en evig kamp. Hun er verken klar eller påkledd til kl 08:00. Hun vil gå med skjørt, kjole, sko, sandaler og helst skal hun gå uten sokker.

Når hun da ikke får lov til å gå med noe av dette fordi det f eks regner, så blir hun veldig grinete og klagete.

Vi gir henne ørten beskjeder om hva hun må kle på seg, men det hjelper ikke. Det ender opp med at hun skriker til oss og slamrer med dørene. Og så står vi der og krangler om klær i lang tid før hun endelig er klar til å gå.

Dette er et evig mas og kjas. Dette har medført til at hun faktisk kommer for sent på skolen flere ganger. Og skolen loggfører de som kommer for seint.......I 1 klasse så kom hun også ofte for seint, som oftest av samme ting.... Hun vet veldig godt at hun skal ha på seg bukse og genser og sko/støvler hvis det ikke er varmt ute, men hun nekter å ta det på seg. Så når hun står opp så tar hun på seg skjørt eller kjole. Så må vi si at hun skal skifte og da begynner helvete.

Det har bare blitt mer og mer krangel mellom oss og datteren vår, særlig når det gjelder meg og henne. Og hun har også blitt ekstremt sytete og grinete de siste mnd og vi holder på å bli gal. Er dette vanlig med alderen og alle de fasene de går igjennom?

Endret av Kittykat
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å finne frem skift sammen kvelden i forveien?

Skrevet
Hva med å finne frem skift sammen kvelden i forveien?

Joda, jeg har forsøkt det og. Men hun tar på seg det hun vil ha uansett.

Skrevet

Hva med et belønningsystem da? Om hun klarer å kle på seg det som er funnet frem og være klar til riktig tid hver dag en hel uke så gjør dere noe som hun har lyst til! Type gå på badeland, kino eller noe sånt?

Skrevet

Hva med å legge henne tidligere? Kanskje hun ikke synes det er så stilig og med på det meste for å slippe det...?

Her må dere begynne å bli konsekvent ellers blir det bare verre!

Skrevet
Hva med å legge henne tidligere? Kanskje hun ikke synes det er så stilig og med på det meste for å slippe det...?

Her må dere begynne å bli konsekvent ellers blir det bare verre!

Hun legger seg mellom kl 19 og 20. Vi er konsekvente. Vi står på vårt uansett.

Skrevet
Hva med et belønningsystem da? Om hun klarer å kle på seg det som er funnet frem og være klar til riktig tid hver dag en hel uke så gjør dere noe som hun har lyst til! Type gå på badeland, kino eller noe sånt?

Kanskje det går. Det var ihvertfall ikke en dum ide :)

Skrevet

Hva med å la henne lære dette på en harde måten?

Hva om dere lar henne gå kledd med skjørt og sandaler en dag det er for kaldt for slikt? Da ser hun muligens hvorfor dere er så strenge på det. (Om hun fryser én dag, så blir hun nok ikke skadet av det)

Skrevet

Har ei på seks , un får lov å velge mesteparten av klærne selv. ( ikke hvis det er skjørt i snøvær o.l) det blir noen rare farge sammensetninger , men det er bedere enn det bråket som var her når jeg skulle bestemme.

Skrevet

Dere kan jo rydde bort alt av sommerklær og legge dette på et sted hun ikke når det. Så kan dere heller la henne få ha det på seg dersom DERE mener været tillater det.

Skrevet
Hun legger seg mellom kl 19 og 20. Vi er konsekvente. Vi står på vårt uansett.

Det er jo bra. ;)

Og som jeg glemte å si da jeg først svarte i går, men som en annen bruker skrev sist i tråden, hva med strømpebukse og skjørt? Det må da gå fint an? :)

Skrevet

Kjære Kittykat!

Jenta mi er 7, går også i 2 klasse og det du skrev var som å lese om henne. Hver morgen har vært en kamp siden hun kunne gå. Morgenen (og også andre tider på døgnet) er et slit! Hun har en storebror og en lillesøster, og morgenstellet er helt anneledes med dem i forhold til henne. Har inntrykk at det er verst når hun er trett eller ikke har fått i seg mat. Vi prøver å få henne i seng til høvelig rett tid, rundt 20.00 (ikke bestandig så enkelt når storebror på 9 ikke sovner før rundt 22.30). Å få i henne mat om morgenen er et mareritt, men jeg syns faktisk hun blir enklere å ha med å gjøre når hun får i seg litt. I dag spiste hun fiskepudding til frokost. Hun får stort sett selv bestemme hva hun skal ha på seg. I dag la hun av gårde med miniskjørt, t-skjort og fleecelue! Jakken hadde hun i sekken. Er det kaldt ute klarer jeg som regel å prate fornuft med henne hva som er lurt å ha på seg.

Husmusa

Gjest morning
Skrevet

Hva med å la henne velge mellom to antrekk kvelden før? Ofte er det viktigst å kunne få velge selv og det får hun på denne måten.

Jeg kjenner til den kranglingen om morgenen, men her går det ikke på valg av klær men det at hun har så veldig god tid før hun skal ut av døren. Det er så mye hun skal gjøre før hun skal gå, må vite.

De grå hårene kommer ikke uten grunn......... ;)

Skrevet

Det eneste som hjelper på barn i den alderen er evig masing. Du kan ikke forvente at de skal stå opp selv og skjønne at tiden går, helt av seg selv når de er seks sju år. Sett små mål. Jeg tipper hun ikke kan klokka enda. Hvordan skal hun da kunne forholde seg til tid?

Vekk henne og se til at hun står opp. Fortell at når den lange viseren står på to tallet skal hun være ferdig påkledd. Fortell at når den står på seks tallet skal hun ha spist frokost.

Lykke til ;)

Skrevet (endret)

I dag var det den samme visa. Hun ville ha på seg det plagget og de skoene. I dag kom hun faktisk for seint til skolen pga det.

Hun slenger seg ned på gulvet og nekter å gjøre noe.

Hun kommer neppe til å godta skjørt med strømpebukse under fordi hun sier at hun svetter så mye. Det er derfor hun vil ha skjørt eller kjole. Men hun kan jo ikke gå med det når det regner og er vått ute, så det sier jo seg selv. Det er en evig kamp....

I morges sa jeg til henne at i kveld så finner jeg fram klær og ligger de på pulten hennes. De klærne skal hun ha på seg, så sånn er det. Mer er det ikke å diskutere om den saken. Nå spørs det om går litt mer smurt i morgen da....

Endret av Kittykat
Skrevet

Du skal ikke gi henne noe valg, dersom du har føringen. Det dummeste foreldre gjør er å si "skal du ta på deg den rosa genseren her da?" og så har de tenkt at ungen skal ha den genseren og skjønner ikke hvorfor ungen blir sur når hun har sagt nei og mamma sier jo uansett... Barn blir forvirret av sånt. Legg frem klær og si at dette skal hun ha. End of story.

Skrevet
Det eneste som hjelper på barn i den alderen er evig masing. Du kan ikke forvente at de skal stå opp selv og skjønne at tiden går, helt av seg selv når de er seks sju år. Sett små mål. Jeg tipper hun ikke kan klokka enda. Hvordan skal hun da kunne forholde seg til tid?

Vekk henne og se til at hun står opp. Fortell at når den lange viseren står på to tallet skal hun være ferdig påkledd. Fortell at når den står på seks tallet skal hun ha spist frokost.

Lykke til ;)

Hun kan klokken, så det er ikke noe problem. Så når vi sier at hun skal være klar kl 08, så forstår hun det.

Vi får henne opp og alt, får i henne frokost osv. Men når det er tid for påkledning så går det skeis hver eneste gang for tiden, ser det ut som....

Skrevet
Du skal ikke gi henne noe valg, dersom du har føringen. Det dummeste foreldre gjør er å si "skal du ta på deg den rosa genseren her da?" og så har de tenkt at ungen skal ha den genseren og skjønner ikke hvorfor ungen blir sur når hun har sagt nei og mamma sier jo uansett... Barn blir forvirret av sånt. Legg frem klær og si at dette skal hun ha. End of story.

Jo, barn skal ha valg, men det skal være konkrete valg.

Vil du ha på deg den rosa eller den lilla buksa?

Vil du ha på deg den orange buksa eller det grå skjørtet med strømpebukse til?

Ikke kan jeg forstå vitsen med å mase om at de har på seg for lite klær heller. Vil hun ha på seg skjørt, så send med strømpebukse i sekken.

Vær et team med barnet ditt. Blir det kun masing, så bygges det bare motsetninger mellom dere.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Tja er litt uenig med deg der. Er det ikke bra at barn lærer så smått å bli selvstendige? Finn klær sammen med henne , finn 2 forskjellige sammen og så kan hun velge av de to.

Hva med å gi noen konsekvenser hvis hun oppfører seg sånn.

Kommer hun for sent - er feks konsekvnesen at hun ikke får være med noen hjem på to dager eller en annen dag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...