Gå til innhold

Hvor lenge i forveien har dere satt møte med presten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har nå vært i kontakt med kirken mange ganger. Ringte ca 1 år i forveien og bestilte kirken.De ba meg da ringe opp igjen før jul og bekrefte bryllupet. Og da jeg ringte i beg. av desember ba de meg ringe opp igjen like etter jul. Ringte i går uten at det egentlig var noe poeng i det og ba meg nå ringe i slutten av februar. Jeg skal gifte meg i mai.

Ser ikke noe poeng å ringe dit mange ganger uten at det er nødvendig. Lurer derfor på når dere hadde/ skal ha samtale med presten før bryllupet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kontaktet presten denne uken - gifter oss 10 Mai - og fikk bestilt kirken på dagen. Presten skulle så sende oss de nødvendige skjemaer og så måtte vi ta oss en prat og levere skjemaene - senest 8 dager før vielsen. Gooood tid mao.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi fikk papirer tilsendt fra kirken i begynnelsen av januar og der står det at de ber oss ta kontakt med dem ca. en måned før vielsen for å avtale en tid med presten i uken før vielsen.Da skal han snakke litt med oss og vi får gått gjennom de praktiske tingene i forbindelse med vielsen.

Vi fikk dette samtidig med at vi fikk ekteskapspapirene og forloverskjemaene. Gifter oss i mars. Har ikke vært i kontakt med kirken utover når vi bestilte kirken og så må vi ringe til organsiten og avtale inn og utgangsmarsj.

Skrevet

Henger meg på litt her.. Er det noen som skal gifte seg i en annen kirke enn den de sokner til og vet hvordan dette fungerer?

Gjest Turi  B.
Skrevet

Vi skal gifte oss i en annen kirke. Vi ringte til denne kirken og fikk bestilt tid. Vi hentet papirer i kirken der vi bor, fyller ut disse og sender de til kirken vi skal gifte oss i. Vi må betale kr. 1000 (tror jeg det var) siden vi ikke hører til der. Utenom det er det ikke noe annerledes enn å gifte seg i kirken her vi bor.

Vi valgte denne kirken fordi både samboeren og sønnen vår er døpt der. Det er den kirken vi føler vi har et forhold til.

Skal gifte oss 2. mai, men har ikke avtalt noen samtale ennå. Er vel litt tidlig. Vi får ta kontakt når det nærmer seg.

Skrevet

Gjelder dette for bydeler i Oslo også, eller kan man velge hvilken kirke man vil innenfor Oslos grenser?

Gjest Anonymous
Skrevet

det samme gjelder for Oslo, du kan ikke velge mellom alle kirker innenfor bygrensen. Du maa gifte deg i den kirken dekker det omraade du bor i for aa ikke betale. Er du villig til og betale kan du gifte deg hvor du vil. Av og til gaar det greit om dine foreldre sokner til den kirken, men det varierer litt. Ring og spor.

Skrevet

hei

jeg henger meg på her, er det noen som vet hva det koster , hvis det koster noe å gifte seg i den kirken som man sokner til??? :o

Gjest Anonymous
Skrevet

Det koster ingenting hvis du skal gifte deg i den kirken du sokner til.

Skrevet

Jeg tror prisen for å gifte seg i ei kirke man ikke sogner til

er veldig varierende.

Vi gifter oss i Nidarosdomen, og der koster det

litt over 5000 kroner..

K.

Skrevet

Dette er det som står i vigselsbekreftelsen vi har mottat fra "vår" kirke:

Når datoen for vielsen nærmer seg, vil presten ta kontakt med dere for å avtale tid for øvelse. Det er mange vielser, derfor må dere være forberedt på å øve på dagtid. Vi synes det er gledelig at dere vil gifte dere i Grorud kirke og ønsker dere lykke til med de videre forberedelsene.

Hvis noen av dere ikke har ordnet papirer til vielsen, må dere henvende dere til den menigheten dere bor i (sokner til) om dette. Det som skal fylles ut er:

egenerklæring fra brudefolkene og skjema til bruk for forloverne. Dere må også levere fødselsattest med personnummer fra folkeregisteret. Dere bør også levere dåpsattester som viser at dere tilhørerer Den norske kirke.

Disse papirene skal leveres til kirken i den menigheten dere bor, ikke til oss.

Vi fikk beskjed av presten at siden vi ikke sokner til kirken, må papirene leveres max 3 mnd og senest 1 mnd før bryllupet til menigheten her hvor vi bor.

Skrevet

Vi skal gifte oss i Maridalen kapell og må betale kr 2500,- da vi ikke sokner til menigheten. Husk også at prest ikke automatisk følger med kirken... Vi skal vies av presten i menigheten vi sokner til. :wink:

Skrevet

Heisann! Vi var hos presten i dag, vi skal gifte oss 1 februar(ups... nærmer seg litt for raskt)

Det var presten som valgte å gjøre det så nært bryllupet. Tror dette kommer ann på sesongen og hvor mye tid presten har.

Ang betaling, så slipper man å betale hvis man sokner til kirken ja. Hvis man ikke sokner må man betale alt fra 300 - 7500 kr. Dette med priser ble endret nå 01.01-03, det ble da gjort dyrere de fleste plasser. Men de som tar mest er de mest populære kirkene som Nidarosdomen feks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...