Gå til innhold

Saftkoking

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har fått låne en gammel saftkoker (Høyang), men det fulgte ikke med noen bruksanvisning. I tillegg har jeg aldri kokt saft før, så jeg aner ikke hvordan jeg skal gjøre det.

Er det noen som kan komme med gode råd vil jeg bli veldig takknemlig.

Endret av Lizzi
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Saftkokeren består av 2 deler. En ytterkjel med "hull" i bunnen og en slange som kommer ut på siden nær bunnen. En innerdel som er som en sil - full av hull.

Ha bær i den innerste delen og sett denne opp i den ytre del. Sett en kjele med vann på kokeplaten (den må passe til bunnen på saftkokeren) og sett saftkokeren oppå.

Pass på at vannkjelen ikke koker tom.

Etterhvert som dampen varmer opp bærene vil saften renne gjennom til den ytre delen. Du må passe på å tømme den ytre delen gjennom slangen.

Når all saft er ute av bærene så kokes saften opp med den mengden sukker du ønsker - det er jo ulik mengde alt ettersom hvor søte bærene er.

-----

Dette er slik jeg koker saft med min saftkoker.

Skrevet

Takk for svar. Klarte å finne ut av det selv (stolt jeg :sjarmor: ), og har kokt mange liter rips og solbærsaft. Nyyydelig!!

En annen morsom sak er at sønnen min på 11 år var med på lagingen, og han ble mildt sagt sjokkert over hvor mye sukker vi brukte. Så nå vet han hvor "sunt" det er med saft :ler: .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...