Gjest Gjest Skrevet 28. august 2006 #1 Del Skrevet 28. august 2006 Vi bor i rekkehus. I sommer ble det diskusjon med naboen som bor vegg i vegg, som ville skifte ut gjerdet mellom altanene våre med en levegg. Vi ønsket ikke å investere i noe nytt nå, siden vi synes gjerdet var helt greit. Nå har naboen bygget levegg på sin side, tett inntil gjerdet som fortsatt står der. Kan han bare gjøre det uten å konferere med oss? Leveggen er høyere enn et voksent menneske (vi har ikke målt det nøyaktig). Vi mister ikke sol eller noe siden det er på andre siden, men vi synes det blir altfor varmt i solveggen der nå. Før var det mye mer luftig. Han har gjort det ferdig på sin side, mens vrangsiden står mot oss. Ser ikke ut til at han har tenkt å gjøre noe mer med det. Det er ganske utrolig... Noen som kjenner loven om dette eller vet om lignende tilfeller? Helt greit at naboen vil gjemme seg bak et høyt gjerde, men dette er ikke verken pent eller praktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 28. august 2006 #2 Del Skrevet 28. august 2006 Her finner du tilsvarende problemstilling med svar fra en ekspert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plonk Skrevet 28. august 2006 #3 Del Skrevet 28. august 2006 (endret) Jeg lurer også litt på dette med doble gjerder. Naboen var har styrt litt med gjerder rundt i hagen også, og av en eller annen grunn har de fått det for seg at gjerde mellom tomtene våre ikke skal stå på delelinjen, men inne hos dem. Helt greit det, men jeg trodde at gjerder var til for å dele av, ikke for at gjerdet skal være en del av den ene eiendommen. Sånn som det er blitt nå, setter naboen sitt nye gjerde inntil andres gjerder. Veldig rart, er det ikke? Hvis man vil ha et finere gjerde, er det ikke bedre å bli enige om et nytt på fellesen enn å sette opp sitt eget tett inntil det som allerede står...? Veldig vanskelig å vedlikeholde to parallelle gjerder..! Endret 28. august 2006 av Plonk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2006 #4 Del Skrevet 28. august 2006 Jeg lurer også litt på dette med doble gjerder. Naboen var har styrt litt med gjerder rundt i hagen også, og av en eller annen grunn har de fått det for seg at gjerde mellom tomtene våre ikke skal stå på delelinjen, men inne hos dem. Helt greit det, men jeg trodde at gjerder var til for å dele av, ikke for at gjerdet skal være en del av den ene eiendommen. Sånn som det er blitt nå, setter naboen sitt nye gjerde inntil andres gjerder. Veldig rart, er det ikke? Hvis man vil ha et finere gjerde, er det ikke bedre å bli enige om et nytt på fellesen enn å sette opp sitt eget tett inntil det som allerede står...? Veldig vanskelig å vedlikeholde to parallelle gjerder..! ← Sært. Men litt morsomt også. Det minner meg om Serafin og Plym-boka hvor de ikke fikk være i det ene eller andre landet, men måtte bevege seg i Ingenmannsland mellom gjerdene til hvert av landene. Litt tungvint forklart, men det er jo helt absurd, da, å ha doble gjerder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fruktfat Skrevet 29. august 2006 #5 Del Skrevet 29. august 2006 doble gjerder: etter hva jeg har forstått har han egentlig gjort det riktig. om dere skal dele gjerde -og også utgifter og vedlikehold- skal det stå på tomtegrensa. om dere ikke blir enige kan dere ha hvert deres gjerde, men på egen tomt. her har han vel ikke giddet å diskutere med dere og laget sitt eget gjerde. og det er ikke ulovlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 29. august 2006 #6 Del Skrevet 29. august 2006 (endret) --- Endret 11. november 2015 av Hoppetaujenta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2006 #7 Del Skrevet 29. august 2006 Vi bor i rekkehus. I sommer ble det diskusjon med naboen som bor vegg i vegg, som ville skifte ut gjerdet mellom altanene våre med en levegg. Vi ønsket ikke å investere i noe nytt nå, siden vi synes gjerdet var helt greit. Nå har naboen bygget levegg på sin side, tett inntil gjerdet som fortsatt står der. Kan han bare gjøre det uten å konferere med oss? Leveggen er høyere enn et voksent menneske (vi har ikke målt det nøyaktig). Vi mister ikke sol eller noe siden det er på andre siden, men vi synes det blir altfor varmt i solveggen der nå. Før var det mye mer luftig. Han har gjort det ferdig på sin side, mens vrangsiden står mot oss. Ser ikke ut til at han har tenkt å gjøre noe mer med det. Det er ganske utrolig... Noen som kjenner loven om dette eller vet om lignende tilfeller? Helt greit at naboen vil gjemme seg bak et høyt gjerde, men dette er ikke verken pent eller praktisk. ← Når man deler terasse, så er det veldig praktisk med leegg. man slipper innsyn. Jeg selv har bygd levegg mot naboen. Naboen kan bygge 1.5 meter uten å måtte søke/spørre deg. Du fikk o tilbudet om å være med. At man setter opp vrangsiden mot naboen er ikke vanlig,men lite du kan få gjort med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 29. august 2006 #8 Del Skrevet 29. august 2006 Skjønner jo hvorfor han satte vrangsiden mot deg, ellers måtte han jo ha stått på din veranda og snekret, og det ville vel ikke falt i god jord, regner jeg med. Ser heller ikke ulempen ved denne leveggen. Klart, han har jo ikke lov til å bygge for høyt og uten samtykke osv, men jeg fatter ikke hva problemet er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå