Gjest Gjest Skrevet 28. august 2006 #1 Skrevet 28. august 2006 Hei! Jeg er ute å øker på jobber om dagen, og nesten alle de jeg virkelig kunne tenke meg krever "svært gode engelsk kunnskaper" Jeg snakker og skriver greit engelsk, men har ikke brukt det på mange år og føler meg generelt ukomfortabel med å snakke det. Tenkte jeg skulle prøve å lese noen engelske bøker. Noen som har noen gode bøker å anbefale?
Anglofil Skrevet 28. august 2006 #2 Skrevet 28. august 2006 Vel, man har jo de gamle klassikerne da, fra Jane Austen, slik som; Pride & Prejudice Emma Persuasion Northanger Abbey Sense & Sensebility Ellers vil jeg også anbefale; North and South av Elizabeth Gaskell (min favorittbok) Shirley av Charlotte Brontë Wives and Daughters av Elizabeth Gaskell Our Mutual Friend av Charles Dickens Middlemarch av George Eliot Daniel Deronda av George Eliot Vilette av Charlotte Brontë Agnes Grey av Anne Brontë Catcher in the Rye av J. D. Salinger The Mermaid Chair av Sue Monk Kidd The Undomestic Goddess av Sophie Kinsella Can You Keep a Secret? av Sophie Kinsella If You Could See Me Now av Cecilia Aher Mvh Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2006 #3 Skrevet 28. august 2006 Har du et fagfelt du interesserer deg for? Hagebruk, graviditet, barn, dyr, frimerker, reiser, osv? Og hvilken type skjønnlitterære bøker liker du på norsk?
Gjest Turi Skrevet 28. august 2006 #4 Skrevet 28. august 2006 Kommer jo helt an på hva du liker å lese da. Selv sluker jeg alt av Grisham og Stephen King på engelsk, men det er litt sært. Alle forfattere du liker som er engelskspråklige vil være gode alternativer, for de har et naturlig språk. Og du blir ganske fort "meget god i engelsk", for du får et enormt ordforråd i forhold til det vi lærte på skolen, og lærer mange alternative former for å uttrykke seg på både muntlig og skriftlig
Gjest Blondie65 Skrevet 28. august 2006 #5 Skrevet 28. august 2006 Neil Gaiman Terry Pratchett Marian Keyes - og her vil jeg bare si "Rachels Holiday" - først som sist
Nitha Skrevet 28. august 2006 #6 Skrevet 28. august 2006 Jeg hadde en dille i noen år, at jeg leste bøker som er filmatisert. Prøvde å lese boka først og se filmen etterpå. Ble som regel utrolig skuffet over filmen Men jeg er enig med Sissan, samme hva du leser kommer du til å ha utbytte av det hvis det er ordforråd og forståelse du tenker på. Fru NItha
Hu i Svingen Skrevet 28. august 2006 #7 Skrevet 28. august 2006 "Everything is Illuminated" av Jontahan Safran Foer. Herlig bok!
Gjest Naria Skrevet 28. august 2006 #8 Skrevet 28. august 2006 "The curious incident of the dog in the night-time" - av Mark Haddon. Likte denne boka veldig godt, og språket var ikke for vanskelig.
Susannah Skrevet 28. august 2006 #9 Skrevet 28. august 2006 Hvis du liker John Irving (forfatter av feks Siderhusreglene) kan jeg anbefale hans boeker paa engelsk, for eksempel "The world according to Garp." Jeg har begynt aa lese engelske boeker det siste aaret og naar jeg leser oversatte boeker naa tar jeg meg selv i aa lure paa hvordan formuleringene egentlig var i orginalutgaven. Jeg foeler at mitt ordforraad har oekt enormt mye - og du faar jo mye gratis: koser deg med en god bok og laerer samtidig! Et annet tips for aa oeke engelskforstaaelsen: neste gang du ser paa DVD, velg bort den norske underteksten eller velg engelsk undertekst!
Gjest gjesta Skrevet 28. august 2006 #10 Skrevet 28. august 2006 Jeg tror populærvitenskap kan være en fin innfallsvinkel. De er gjerne lettleste nok, samtidig som de også tar i bruk formuleringer som kan være fine om du vil jåle opp språket litt.
Gjest gjesta Skrevet 28. august 2006 #11 Skrevet 28. august 2006 (endret) Mange gode forslag over her, særlig Jane Austen . Men hvis du liker krim, som ofte er veldig lettlest, vil jeg anbefale Jeffery Deaver, som jeg har slukt (på engelsk) i det siste, eller Agatha Christie, som jeg begynte å lese da jeg gikk i åttende klasse og ville lære å lese engelsk. Endret: skriveleif Endret 28. august 2006 av ayrabeth
Gjest allium Skrevet 28. august 2006 #12 Skrevet 28. august 2006 "The Poisonwood Bible" av Barbara Kingsolver. En veldig bra bok, som jeg ikke kan tenke meg at det er mulig å oversette bra nok, så den må leses på engelsk.
Susan Sto Helit Skrevet 29. august 2006 #13 Skrevet 29. august 2006 Jane Austen, Agatha Christie og Terry Pratchett er alle forfattere som "gjør seg best" på originalspråket, uten egentlig å være tunge eller vanskelige å lese. Når det gjelder Pratchett, har han også skrevet barnebøker. (Så kan du starte med noe enkelt og heller lese deg litt opp. ) Anbefaler å begynne på triologien "truckers" , "Diggers" og "Wings" som både er søt og morsom. Det er faktisk ikke så mye vanskeligere å lese på engelsk enn på norsk, når man først har begynt, og det åpner en helt ny verden av billige bøker! Men start gjerne med en type bok du liker fra før.
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2006 #14 Skrevet 29. august 2006 Life of Pi, The Kite Runner, Stephen Kings bøker, Dan Browns bøker, Harry Potter for eksempel.
Gjest Gjesta Skrevet 29. august 2006 #15 Skrevet 29. august 2006 Martin Amis har en herlig måte å bruke språket på. Jeg anbefaler Money eller London Fields.
Catzy Skrevet 29. august 2006 #16 Skrevet 29. august 2006 Jeg leser nesten bare engelske bøker. Alt mulig, men mest sci-fi og fantasy, og da er utvalget på norsk ganske dårlig. Holder på med Tai-Pan av James Clavell, etter å ha lest Shogun av samme forfatter. Veldig bra, men mursteiner, så kanskje ikke noe jeg ville valgt som første bok. Roald Dahl skrev opprinnelig på engelsk. Minette Walters skriver krim på engelsk. Jeg tror jeg bare ville gått i en bokhandel med en bra engelsk-avdeling og spurt de som jobber der om tips. Kan tipse deg om en web community som heter Read please, hvor alle kan diskutere bøker og komme med tips. Siden det er en amerikansk side (men internasjonale brukere), så får du mange, mange tips om engelske bøker. http://community.livejournal.com/readplease/
ashera Skrevet 29. august 2006 #17 Skrevet 29. august 2006 Alt av Nick Hornby! Ellers fins det jo masse "chick lit" à la Shopaholic, Vince & Joy, Bridget Jones osv., om du ikke vil ha noe alt for krevende, men morsomt. Engelske magasiner er også bra for språket. Bruker å kjøpe magasiner for å friske opp tysken og fransken selv.
Gjest ts Skrevet 29. august 2006 #18 Skrevet 29. august 2006 Tusen takk for mange gode tips Stikker på biblioteket i morgen og hører hva de har.
Gjest Norwegian Blue Skrevet 29. august 2006 #20 Skrevet 29. august 2006 "The curious incident of the dog in the night-time" - av Mark Haddon. Likte denne boka veldig godt, og språket var ikke for vanskelig. Signerer denne! Forøvrig elsker jeg britiske bøker, som alltid er best på orginalspråket, og anbefaller blant annet: Lewis Carroll (Alice in Wonderland), Robert Louis Stevenson (Treasure Island), Arthur Conan Doyle (Sherlock Holmes bøkene), Roald Dahl, Agatha Christie, Neil Gaiman, Terry Pratchett, J.R.R. Tolkien (The Hobbit og andre mindre verk), Douglas Adams og J.K. Rowling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå