genacvale Skrevet 28. august 2006 #1 Skrevet 28. august 2006 Hei. Jeg har lite peiling på bryllup, og er opprinnelig fra et annet land med andre tradisjoner... Nå har jeg funnet den rette og det blir sannsynligvis bryllup i London til neste år, trolig sommer, da vi begge skal bosette oss der. Det er bare jeg som er norsk statsborger, og han er fra Litauen. Noen som har peiling på slikt, kan dere hjelpe? Hva skal vi gjøre, hvilke papirer må vi ha og hvor lang tid i forveien lønner det seg å planlegge? Må vi heller gifte oss i Norge? Eller hans hjemland? Og hvordan foregår bryllup i Norge? På forhånd takk!
Gjest Helene1 Skrevet 29. august 2006 #2 Skrevet 29. august 2006 Hvordan rotet jeg meg inn her tro..... Vel, England er en av de landene man ikke kan gifte seg i dersom man ikke bor der. Så dersom dere er bosatt, så kan dere gifte dere i London. Var i bryllup i Sjømannskirken i London for et par år siden, og da hadde brudeparet bodd i London i ett år (begge er norske). Britene har også litt andre "tradisjoner" for hvilke papirer som skal fylles ut og hvilket rituale som skal brukes, så det er verdt å undersøke. I det nevnte bryllupet var det en norsk prest som viet (Sjømannskirken) som ikke hadde engelsk vigselsrett. Da måtte det være en egen "vigselsmann" fra myndighetene til stede som "overvåket" at det hele gikk riktig for seg, og signerte på papirer i etterkant. Hvordan det er på ambasaden vet jeg ikke . Lykke til!
genacvale Skrevet 29. august 2006 Forfatter #3 Skrevet 29. august 2006 Oj... Ja mye jeg ikke visste, gitt... Men får vel ta oss en tur på ambassaden og spørre, hvis det hjelper. Takk for svaret
marsy Skrevet 29. august 2006 #4 Skrevet 29. august 2006 Hvordan rotet jeg meg inn her tro..... Vel, England er en av de landene man ikke kan gifte seg i dersom man ikke bor der. Så dersom dere er bosatt, så kan dere gifte dere i London. ← det er faktisk ikke sant, så lenge det ikke er et bryllup som strider i mot norsk lov (nær familie, under 18 år, fortsatt gift med en annen etc.) så er det ikke et problem å gifte seg i England. Vi skal gifte oss der i april 07, er begge norske statsborgere og bosatt i Norge. Eneste krav er at vi må reise dit på forhånd, oppholde oss i landet i 7 dager sammenhengende, og registrere oss. Etter at dere er registrert kan dere gifte dere innen ett år. Folkeregistret i Norge må få gyldig kopi av vielsesattesten. Ta kontakt med folkeregisteret så kan de sende dere de papirene dere trenger (andre regler gjelder for mannen din siden han ikke er norsk statsborger). Det er imidlertid IKKE mulig å gifte seg hos ambassaden eller sjømannskirken (mulig at det er unntak hvis man bor i England).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå