Gå til innhold

Bergen og studier

Gjest Meteora

Anbefalte innlegg

Gjest Meteora

Flytter til Bergen neste høst og lurer i den forbindelse på en del ting;

Andre her som studerer i Bergen? Hvordan er det, trives dere? Tenker spesielt på UiB, da det er her jeg har tenkt til å begynne. Har tenkt en del på å studere psykologi (årsenhet), noen som vet ca. hva snittet ligger på for å komme inn der?

Og trenger jeg å ta noe spesielle fag for å komme inn? Er utdannet hjelpepleier og går nå påbyggning for å få studiekompetanse. Har matte (1y), naturfag (fysikk, kjemi og biologi), nyere historie og norsk. Er ferdig med engelsk. Kommer til å være 20 når jeg flytter. Får jeg noen alderspoeng da?

Hvordan bor dere? Dyrt å leie? Noen steder som er billigere å bo enn andre? Vil helst ikke bo i kollektiv, da jeg (og kjæresten) er litt sære, a-sosiale og ikke liker å dele bad og kjøkken med andre :sjenert::lol:

Jess. Det var det. Takk for eventuelle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen steder som er billigere å bo enn andre?

Billigste stedet å bo i bergen for en student er nok uten tvil fantoft studentby. Men så er det da også en forferdelig stygg studentby også. Betalte 1500 kr for å bo der (er riktignok noen år siden), for å bo alene betalte man vel litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer nå i Bergen på mitt 3. år og stooortrives! :)

Jeg har studert psykologi årsenhet, men er usikker på hvilket snitt man må ha (tak en kikk på samordnaopptak.no, under "Søkerhåndbok"), men for å komme videre på profesjon etter 1. året må man ihvertfall ha 3 A'er, og jeg lurer på om det er mellom 30 og 40 plasser, så her er det kamp om benet for de som vil gå videre!

Så lenge du har generell studiekompetanse trenger du ingen andre spesielle fag.

Tror du får 2 alderspoeng når du er 20, ja.

Bodde på studenthybel hvor jeg delte 2 toalett, 2 bad og 1 stort kjøkken med 6 andre, ganske sentralt det første året, men det var godt å flytte sammen med typen etter det året. Via Studentsamskipnaden i Bergen kan man også leie parleiligheter (uten at jeg vet noe om pris og beliggenhet, men du kan jo å gå inn på "Bolig" via nettsidene til SiB). Ellers synes jeg det er ganske overkommelige priser her i byen, særlig når man er 2 som skal dele, så jeg tror nok ikke det blir noe problem for dere å finne noe som er midt i blinken for dere begge! Sjekk ut Hybel.no f.eks.

Ønsker dere lykke til i Bergen til neste år. Dere kommer til å få det strålende! :)

Hilsen tilflyttet østlending som ikke vil tilbake til skogen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruer meg litt til du drar, bestis :sjenert:

Har ikke noe mer å bidra med i denne tråden, annet enn å dytte den opp igjen.

Skulle helst sett at du satte snuten mot Kr.sand neste år :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

byen er bergen og laget er bra :) jeg kan garantere deg at du kommer til å trives her ! meget stolt over byen min, og velkommen er dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei du!

Jeg flytta til Bergen for et år siden for å studere og jeg trives kjempegodt. Jeg kan ikke svare på noen av de mer studierettede spm dine, da jeg ikke har peiling på hvordan det står til med psykologi. Men når det gjelder bolig, så kan jeg hvertfall si at jeg bor på Fantoft nå, og betaler 2078 kr for en egen hybelleilihet. Altså, jeg deler ikke bad og kjøkken med noen. Det er helt klart det billigste jeg fant for meg som vil bo alene. Siden dere er to, klarer dere sikkert å få noe nærmere byen til en aksteptabel pris, selv om dere ikke vil dele kjøkken og bad med noen (og det skjønner jeg godt). Slenger meg på de som anbefalte deg å gå inn på SiB sine sider for å søke om par-bolig, men gjør det så fort du overhodet kan etter at du vet at du har fått studieplass!! De er kjempepopulære.

Ellers kan jeg bare si at det er masse god studentkultur som venter på dere!! Det er vanvittig mye kult å engasjere seg i!! Anbefaler sterkt å bli med i en eller annen form for engasjement ved siden av studiene, f.eks. Studentersamfunnet (HAHA, nå fikk jeg sagt det og... ;) )

Gled dere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De studierelaterte spørsmålene dine ka jeg ikke svare på. Selv studerer jeg realfag.

Fantoft blir etter min mening litt for langt utenfor sentrum. SiB har vel også studentboliger på Gyldenpris, noe som gjør tingene litt lettere. Fra Gyldenpris er veien å gå eller sykle over Puddefjordsbroen og opp på "høyden" forholdsvis kort. Jeg regner likevel med at disse hyblene er ganske populære. Selv leier jeg privat på et ganske sentrumsnært sted. Jeg var egentlig ganske heldig. Særlig mye dyrere enn SiB sine hybler er det heller ikke.

Har du ikke sykkel, så skaff deg det. Bussforbindelsen er god, men dyr. Sentrumstaksten dersom du betaler kontant er 23 kroner en vei. Kjøper du kort, så blir det selvsagt noe billigere å kjøre buss. Bil i Bergen kan du drite i. Politikerne har gjort det å bruke bil i Bergen til så problematisk at det er best å la være. Man har bomring, høye parkeringstakster og få parkeringsplasser. Videre er trafikken i sentrum avviklet slik at man stort sett bare kan kjøre en vei, noe som resulterer i et virrvarr av enveiskjørte gater og gater som bare er for buss. Dersom du bommer på en avkjøring, så kan det hende at du rett og slett må ta turen rundt sentrum en gang til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å studere psykologi for noen uker siden i Bergen. Jeg bor på Alrek studentboliger, og deler bad og kjøkken med 5 andre for 2200 i mnd. inkl. størm og internett. Var egentlig veldig skeptisk til å dele bad med andre, men det funker i grunnen veldig bra. Er verdt de pengene jeg sparer. Alrek ligger ca. 20-25 minutter utenfor sentrum (spasere) og 5-10 minutter med buss, og mange busser. Men hvis du går inn på http://www.boligtorget.no/sib/frameset.asp?genses=200609030272662278 så kan du fylle ut kriterier for bolig og se hva du finner av SiB sine boliger. Er lurt å søke om studentbolig uansett, også sier du bare neitakk om du finner noe annet privat. Du trenger ikke betale noe depositum før litt uti juli.

Ang. alderspoeng så trodde jeg ikke man begynte å få dette før etter man var tjue? Men jeg er ikke sikker. Du trenger hvertfall ikke noe annet enn generell studiekompetanse for å komme inn. Det er ca. 500 studenter på årsenhet, så konkurransen for å komme inn på profesjonstudiet er hard, der er det bare 36 plasser. Snittet for å komme inn på årsenhet ligger på rundt 45-48 studiepoeng, tror jeg, men det er best å sjekke dette på samordna opptak. Du kan i tillegg søke på bachelor i psykologi, der er første året likt, og du har i tillegg studierett ved UiB i tre år, selv om du velger å ikke fortsette med bacheloren etter det første året. Ei jeg kjenner byttet over til sosialantropologi.

Har blitt tatt godt imot i byen. Fadderuka i begynnelsen av året er kjempebra, og den må du for all del ikke gå glipp av. Ellers er det masse studentforeninger og slikt man kan bli med i, så å bli venner skulle ikke bli noe problem. Og byen er nydelig, har ikke vært noe plaget av været heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, savnar å vere studet i Bergen. Skulle ønske det var meg som skulle flytte til Bergen neste år for å studere. Desverre er eg ferdig med det. Hadde 4 kjempe flotte år som student i Bergen..

Har ikkje så mykje å bidra med på spørsmåla dine, men vil virkelig anbefale Bergen som studentby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...