Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

TV2 KL: 22:30 i kveld viser de dokumentaren om begavede barn!!!

Endelig et godt tv-program og ikke bare hjernedøde serier og annet skitt!!! :hoppe::hoppe::hoppe:

Videoannonse
Annonse
Gjest bamsemums
Skrevet

Den skal jeg også se. Liker godt slike dokumentarer! :Nikke:

Skrevet

Fikk ikke sett den. Var den interessant?

Skrevet

Filleren. Jeg var visst for sent ute til denne doku`en... Var den ok ?

Skrevet

Jeg valgte å se den etter trådstarters anbefaling. Makan til piss. Vet kanskje ikke helt hva jeg forventet, kanskje en svært dyktig pianist, en som kan se et avansert regnestykke og regne det ut slik *knipse fingrene* - a la Will Hunting. Men dette var bare møl. Gutten var flink han. Så klart. Han hadde fulgt med valget i Ukraina og syns dette var storslagen underholdning. Men er det strengt tatt så uvanlig å kunne hovedstadene i forskjellige land når en er rundt 12-13 år? Det skal sies at han både kunne spille piano og hadde Mozart på mobilen. Men kjære vene. Dette kan en hvilken som helst 12-åring klare bare vedkommende får øvt litt.

Men for all del, bra initiativ, TV2!

Skrevet

Det var jo ikke det at valget i Ukraina interesserte han og at han kunne spille piano programmet handlet om, men om barn som er smartere enn andre, og hvordan det påvirker dem.

Han tok bl.a. en prøve på NTNU i Trondheim hvor han scorte mye bedre enn gjennomsnittet, og der går det voksne folk, i 12-åringer.

http://pub.tv2.no/TV2/program/article716397.ece

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Jeg valgte å se den etter trådstarters anbefaling. Makan til piss. Vet kanskje ikke helt hva jeg forventet, kanskje en svært dyktig pianist, en som kan se et avansert regnestykke og regne det ut slik *knipse fingrene* - a la Will Hunting. Men dette var bare møl. Gutten var flink han. Så klart. Han hadde fulgt med valget i Ukraina og syns dette var storslagen underholdning. Men er det strengt tatt så uvanlig å kunne hovedstadene i forskjellige land når en er rundt 12-13 år? Det skal sies at han både kunne spille piano og hadde Mozart på mobilen. Men kjære vene. Dette kan en hvilken som helst 12-åring klare bare vedkommende får øvt litt.

Jeg syns det var interessant å se et barn som var begavet på en annen måte enn det man typisk tenker seg begavede barn som er supergode på én ting (ofte innenfor matematikk). Denne gutten var flink på mange områder, i tillegg til at han interesserte seg for ting. Han fulgte med på nyhetene og hadde ganske velutviklede meninger. Han var jo nesten som en voksen å regne på flere områder. Så, jo, han var spesiell. Og han hadde ti av ti riktige på en test på en forelesning i kjemi på NTNU, så han var også "klassisk" veldig smart.

Syns ikke nødvendigvis at dokumentaren var veldig god filmatisk sett, men hadde et interessant tema.

Det jeg imidlertid syns er enda mer interessant er alle de barna som er veldig flinke, uten å ha 160 i IQ. Jeg syns lærere er alt for dårlige til å gi enkelte elever ekstraoppgaver. Husker selv at jeg var ferdig med leksene kjemperaskt, og dermed brukte resten av ettermiddagen på å hjelpe bestevenninna mi. Selvfølgelig er det viktig å fange opp de som strever, men det er heller ikke helt riktig at man skal måtte tilbringe hele barneskolen med å være "hjelpelærer" istedenfor å få mer utfordrende oppgaver selv.

Skrevet

Veldig enig i det du sier i ditt siste avsnitt. :)

Skrevet

Jeg så den, og jeg vet ikke helt hva jeg synes. Det var en veldig annerledes dokumentar, som viste andre sider enn det man vanligvis får se i dokumentarer, men den fokuserte liksom ikke på noenting. Jeg synes det ble litt av alt og lite om hvordan slike barn faktisk har det. Det er ingen tvil om at de faller utenfor og at de får for lite utfordringer i skolehverdagen, men jeg synes det kom lite fram i dokumentaren, det eneste jeg synes kom ordentlig fram var at slike barn er annerledes. Men det er jo noe de fleste vet, så jeg synes egentlig ikke det kom fram noe nytt i den dokumentaren enn det man allerede vet. Og jeg synes også den ble litt lite personlig i forhold til hvordan gutten i dokumentaren har det.

Men jeg synes det er et viktig tema de tar opp, men jeg skulle likt og sett at de valgte å gå mer i dybden på et mindre område enn å sveipe innom alt.

Skrevet

Ja, jeg synes også at de fokuserte veldig på at de er annerledes, og ikke på det som er problemet (at veldig flinke barn ikke får nok stimulanse på skolen).

Skrevet

Jeg er særdeles intelligent selv, og befinner meg innenfor promillen med en målt IQ på rundt 140. Dokumentaren kunne være laget mye bedre er min personlige mening. Den var heller kjedelig og gav på ingen måte noe innblikk i hvordan det er å være intelligent ut over det normale. Egentlig er kansje ikke dette så merkelig, da de som lager slike dokumentarer kansje ikke er særdeles intelligente selv, og dermed ikke vet hva de skal "se etter" eller fange om du vil. Synd, for jeg hadde gledet meg i nesten 2 uker til denne dokumentaren. Det er også synd det vektlegges at han er "skoleflink" da det i mange tilfeller heller er det stikk motsatte som er tilfelle ved høyt begavede. At han derimot hadde en stor interesse for å tilbringe tiden med eldre mennesker er dog et mye tydligere tegn på at han aviker fra normen intellektuelt sett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...