Gå til innhold

3 måneders opphold i Oceania

tufsa38

Anbefalte innlegg

Samboeren min og jeg tenker på å ta med oss alle tre ungene og reise i 3 måneder i Australia og sydhavet om 2 år. Ungene vil da være mellom 6 og 16 år. Har mange spørsmål om hvordan vi skal få det til :ler: men det blir spennede å se hvordan det blir til slutt. Er det noen som har gjort noen erfaringer på slike reiser? Hvor kan man få leid rimelig husvære f.eks?? Hvor er de billigste flybillettene?? Hvor mye bør man regne med å bruke pr dag i penger?? Er det mulig å få leid ut egen bolig for så kort periode?? Lønner det seg å heller reise 6 mnd ift utleie av eget hus......er det da mulig å jobbe underveis??

Som dere skjønner har jeg massevis av spørsmål :ler: og det dukker sikkert også opp fler når vi kommer lenger i planleggingen.Hadde vært kjempetakknemlig for råd og vink :) Ha en fin dag, alle sammen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest reiseglad

Vi tok med oss to unger på tur for nesten to år siden, og var borte i tre måneder. Vi leide ut boligen vår for 10 mnd, fra august til juni. Vi hadde muligheten til å bo på "hytta" vår resten av året. Utleie ble gjort for å finansiere reisen, og fordi det var vanskelig å leie ut kun for tre måneder. Leide ut møblert, til en studentfamilie. Det varierer nok hvor i landet man bor med tanke på muligheten for korttidsutleie.

Vi tilbrakte lengst tid i Asia, men hadde tre uker i Australia. Der valgte vi å leie bobil for å få sett litt mer enn bare Sydney. Kunne ellers ha reist med fly innen Australia, men det koster en del. På returen hadde vi også stopp i Perth. Langtidsleie av leilighet er mulig i Australia, men det koster litt i dette landet. Vi fikk et reiseselskap til å ordne billettene for oss (Orkide ekspressen), brukte BA og Qantas og var fornøyd med dem. Billettene ble mulig litt dyrere enn om vi hadde bestilt dem på nettet, men så fikk vi de tilpasset våre behov og ikke flyselskapene sine.......

Skal dere til Oceania, ex. Cook Island, bør dere nok kjøpe en jorda rundt-billett. Tror det blir billigere enn å "snu" østover/vestover igjen.

Var inne på nettet og leste reisebrev på forhånd, fant tips til rimelig overnatting på denne måten i Asia iallefall.

Det er mulig å jobbe i Australia, da må du søke om arb.tillatelse samtidig som du søker visum til landet.

I Australia "sprengte" vi alle budsjetter, sammenlignet med å oppholde seg i Asia. Vanskelig å finne hotell med brukbar standard (hvis du ikke vil dele dass og dusj med alle andre på korridoren) Tror vi betalte 500 kr. natta for hotellrom i Sydney. Men som sagt, det blir billigere hvis du leier leilighet for en hel mnd.

Drømmer om å gjøre en lignende tur igjen, og det er for så vidt litt under planlegging .... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :) kjempefint å høre hva du har gjort. Hvor gamle var barna dine da dere dro?? Har sett at både leie av leilighet og bobil i Australia er kjempedyrt når vi er 5... Ikke like stort utvalg da av overnattingsmuligheter.Skal lese svaret ditt nøyere nå...he-he....ble så glad for respons, vet du, og ville bare si det med en gang :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest reiseglad
Tusen takk for svar :) kjempefint å høre hva du har gjort. Hvor gamle var barna dine da dere dro?? Har sett at både leie av leilighet og bobil i Australia er kjempedyrt når vi er 5... Ikke like stort utvalg da av overnattingsmuligheter.Skal lese svaret ditt nøyere nå...he-he....ble så glad for respons, vet du, og ville bare si det med en gang :ler:

Ungene våre var 8,5 og 10,5 år da vi reiste. På slutten av turen merket vi at de savnet vennene sine hjemme, og motivasjonen deres for å komme hjem økte uke for uke den siste måneden vi var avgårde. Da vi traff norske barn i Sngapore samt i Australia, var det veldig flott for ungene. De satte veldig stor pris på å snakke norsk og leke med norske unger. Kanskje en ide å komme i kontakt med andre norske familier slik at dere kan møtes på "veien"?

Kom i kontakt med en norsk familie i Singapore som hadde leid bil i Australia (ikke bobil) i tre uker, hadde kjørt med bil fra Melbourne via Sydney til Brisbane og hadde bodd på enklere hoteller rundt om på turen sin. De var kjempefornøyd med opplevelsene sine. Traff også en annen familie i Australia som hadde reist rundt leeenge, de har skrevet om sin tur på www.aursnes.com. Du kan sikkert hente noen tips fra deres side. Bare spør hvis det er noe mere du lurer på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hei på deg.

Ser at det er lenge siden du skrev dette, men svare deg alikevel.

Har dere fortsatt planer om å reise eller kanskje dere allerede har satt drømmen ut i virkeligheten?

Mitt navn er Merete og jeg har bodd i Australia i 5 mnd med mine to barn på 7 og 11 år. kom hjem i Mars 2007.

Kjæresten min er i fra Brisbane og eier en leilighet på Gold Coast.

Vil absolutt anbefale dere å reise dit!!!

Aloha Lane, der min kjæreste har leilighet vil jeg absolutt anbefale, og kanskje vi kan møtes hvis vi tar turen dit samtidig?

Bare et forslag, så skriv gjerne tilbake hvis du har lyst!

Håper dere får dette til eller at dere allerede har fått det til!

Merete :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Hei!!! :)

Det var koselig og veldig overraskende å få respons her nå! Jeg heter Hilde og har da disse tre som er snart 6, 7 og 15. Og sambo. Vi har planer som vi ikke helt har kommet videre med pga div ting som har tatt vår tid og oppmerksomhet i det siste.....

Vi antar nå at en to-mnd tur er mest realistisk....gjerne nov/des og to mnd frem.

Hva slags bill bestilte du? Jorden rundt eller vanlig fly-bill? Reiser du ofte dit?

Hyggelig å "treffe " deg:) Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg har reist rundt Australia i 3 måneder, en herlig tid! Vi kjøpte en Ford Falcon stasjonsvogn på et bruktmarked i Perth for 2000AUD og var 5 stykker som kjørt rundt. Hadde to telt som vi sov i, mange steder kan man sette opp telt gratis. Kommer jo litt ann på hva dere er ute etter, jeg foretrakk vestkysten og de store naturopplevelsene der, samt helt nord på Østkysten. Lange øde strender og nesten Jungel herlig! resten av Østkysten er storbyer som henger sammen, ikke helt min ting..

Vi gjorde dette på en utrolig billig måte, badet i havet og tok en sjelden gang inn på et backpakker sted for å få oss en dusj, ellers er det ofte dusjer på stranda som vi brukte, men kanskje ikke det man velger å gjøre med 3 barn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...