Gå til innhold

Karamellkake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var liten fikk jeg ofte en himmelsk karamellkake hos bestemor. Det var den beste kaka jeg kunne få. Dessverre døde bestemor før jeg fikk tak i oppskriften :(

Jeg husker ikke hva slags kakebunn det var i den (kanskje vanlig sukkerkake?? er ikke sikker). Også var det krem på den, og en veldig god karamellsaus oppå. Tror det var sånn. Vet ikke om det var noe inni, karamellsaus kanskje?

Noen som har en oppskrift på en kake som kanskje kan være lik (eller lignende) den jeg har beskrevet her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fant to oppskrifter som kan passe, kanskje du har fått en mellomting?

1)

Bunn:

6 egg

150 g sukker

150 g hvetemel

1 1/2 ts bakepulver

Karamellsaus:

100 g sukker

2 dl kremfløte

1 ts vaniljesukker

Fyll og pynt:

4 dl kremfløte

Karamellsaus

2 bananer, i skiver

Ristede mandelskiver

Visp egg og sukker til stiv eggedosis. Sikt i mel og bakepulver og bland alt forsiktig med en slikkepott. Hell røren i smurt og melstrødd form. Stek sukkerbrødet. Prøv om sukkerbrødet er ferdig ved å stikke en tynn trepinne midt i kaken. Kaken er ferdigstekt hvis pinnen er tørr når den tas opp igjen.

Brun sukkeret i en kjele. Spe med fløten og la sausen koke ca. 5 minutter. Tilsett vaniljesukker. Avkjøl sausen. Visp fløten til luftig krem. Bland halvparten av kremen med halvparten av karamellsausen.

Del sukkerbrødet i to lag og dynk med 3-4 ss melk. Fyll kaken med karamellkrem og bananskiver.

Legg på toppen og dekk hele kaken med vispet kremfløte. Pynt kaken med resten av karamellsausen og mandelskiver.

Rund kakeform, 26 cm i diameter

I stekeovnen: 175 grader C, ca. 30 minutter

2)

Til rund form 22 cm.

3 egg

90 g (1 dl) sukker

90 g (1 1/2 dl) hvetemel

1/4 ts bakepulver

Til rund form 26 cm.

6 egg

180 g (2 dl) sukker

180 g (3 dl) hvetemel

1/2 ts bakepulver

Eggekrem:

1 dl kremfløte + 1 dl melk

2 eggeplommer

1 ss potetmel

1 ss farin

2 ts vaniljesukker

Karamellkrem:

1 ½ dl kremfløte

1 dl farin

½ dl sirup

1 pose mandelflak til pynt

Tilberedning:

Pisk egg og sukker til stiv eggedosis. Sikt på hvetemelet med bakepulver. Skjær melet forsiktig inn i eggedosisen med slikkepott.

Fyll røren i smurt form. Stek på nederste rille til sukkerbrødet er pent gyllent og godt hevet. 160 grader i ca. 35 minutter, på nederste rille

Avkjøl kaken i formen, hvelvet på plate eller rist.

Del sukkerbrødet i 2 eller 3 bunner. Legg dem sammen med eggekrem, som du lager slik: Bland alt bortsett fra vaniljesukkeret i et lite kokekar, helst ikke av aluminium, som kan gi en gråaktig misfarging. La det trekke under visping på svak varme til kremen har tyknet, men la den ikke koke.

Avkjøl kremen og smak den til med vaniljesukkeret. Med potetmel bør kremen brukes nylaget.

Ta for deg Karamellkremen: Bland fløte, sukker og sirup i et vidt kokekar eller stekepanne. Kok uten lokk til kremen begynner å tykne, 10-15 minutter. Prøv gjerne ved å dryppe litt krem i en kopp med kaldt vann, kremen skal da holde formen og kjennes litt seig. Den blir tykkere når den er kald.

Stryk den avkjølte kremen over den fylte kaken og dryss over mandelflak. Server kaken kald.

Skrevet

Takk skal dere ha, dere er så snille :klem: Tror kanskje kaken var noe lignende den du har skrevet som nummer 1, Fregnedryss. Husker ikke om det var bananer i den.. men det kan jeg spørre mamma om. Har du prøvd å lage den selv?

Og Arkana: Du ga meg en oppskrift på en kremet pastasalat her om dagen, den ble veldig god!

Skrevet

Jeg har ikke laget den selv enda, lastet den ned fra nett for en stund siden for å lage den, men så ble det en annen.. Men jeg syntes den så god ut! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...