Gjest Gjest Skrevet 28. august 2006 #1 Skrevet 28. august 2006 Jeg er HELT fersk i dette, så jeg beklager om jeg spør dumt. Jeg bruker spv.no, og får opp “Volum må være hele børspost(er).” når jeg prøver å handle. Har fylt inn ticker, antall, og vet ikke helt hva ”limit” er for noe? Er det ikke mulig å kjøpe så lite som 10 aksjer? Vil helst starte pent for å se om jeg får taket på det rent tekniske. Håper noen her vet hvor feilen ligger, før jeg eventuelt kontakter banken direkte (lettere å spørre idiotspørsmål her enn med full ID hos banken )
Gjest agjest Skrevet 28. august 2006 #2 Skrevet 28. august 2006 Aksjer er "porsjonert" i børsposter, og de fleste handelshus ønsker at man handler med hele poster. En post tilsvarer ca 10 000 kroner mener jeg å huske, så antallet avhenger av hvilket kursnivå de ulike aksjene ligger på. Det går om regel an å kjøpe en halv post og, for privatpersoner. Jeg tror nok at 10 aksjer er altfor lite for en transaksjon, med forbehold om at jeg jo ikke vet hvilken aksje du har tenkt å handle. Jeg kjenner ikke oppsettet til spv.no, men limit er normalt den høyeste sum du er villig til å kjøpe akkurat den aksjen for. Husk at aksjer ikke har noen fast pris, hva du får kjøpt aksjene til avhenger av at noen vil selge til den prisen du vil kjøpe for. Jeg regner med at spv.no har noe mer kundeinfo på sine sider? Om du er helt fersk vil jeg heller anbefale deg å sette pengene i aksjefond, de fleste banker har gode alternativer der. Du kan og velge deg ut etpar aksjer og følge med disse en stund, følge med børsmeldinger etc og se hvordan kurs, salg og kjøp utvikler seg over tid. Da får du forhåpentligvis mer føling med hvordan dette foregår.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2006 #3 Skrevet 28. august 2006 Takk for et oppklarende innlegg Kundeinfoen på spv er ikke av de beste jeg har sett. Jeg har lest gjennom den men enten så har jeg lest det og ikke forstått det, eller så står det ikke der, eller det er ganske godt gjemt. Da var limit det jeg trodde det var. Praktisk med tanke på at jeg har ikke tid til å sitte der og vente til de går opp eller ned til et beløp som passer meg. Jeg har vurdert aksjefond, men jeg føler jeg gir fra meg mer av kontrollen enn jeg liker. Jeg er fersk i det å faktisk handle aksjer, men det å følge med på de har jeg gjort i flere år (har en fascinasjon for tall som jeg håper kan bli nyttig ). Så det er det tekniske det skorter på, ikke feelingen på hvilke aksjer som det er verd å satse på, der har jeg rimelig god oversikt Men uansett, om jeg forstår deg rett så er det umulig å gå inn med under 10.000? Synd, for så mye kan jeg ikke satse pr dags dato. Lotto neste?
Gjest agjest Skrevet 28. august 2006 #4 Skrevet 28. august 2006 Neida, det er ikke umulig å gå inn under 10 000, men det er veldig avhengig av omsetningen på den aksjen du vil kjøpe. Jeg har kjøpt deler av poster før, men jeg tror 10 aksjer som du nevnte er litt i minste laget. Og om spv sier at volumet må være hele børsposter, høres det ut til at de har lagt opp til kun det. Sikkert for å gjøre det enkelt for seg selv. Hm, var akkurat innom "min" aksjehandler og det ser ut som børsposten for de fleste av mine er på 100 aksjer. Mulig at den 10 000 kroner-greia var under en emisjon. :klø: Uansett, de jeg har får du kjøpt i poster på 100, noe som for noen av dem vil koste deg rett under 1000 kroner.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2006 #5 Skrevet 28. august 2006 10 stk er lite ja (blir godt under 1000 kr til sammen), men slik går det når jeg har lite penger jeg kan risikere på dette viset. Tør ikke ta større sjanser med pengene mine enn at jeg VET at jeg kan klare meg fint uten det jeg satser. Kan jeg spørre hvilken aksjehandler du bruker? 1000 kr er omtrent den grensen jeg har satt for meg selv, så det kan kanskje være aktuelt for meg å bytte litt om her. Eneste problemet som da dukker opp er at da må jeg peile meg ut litt andre aksjer enn det jeg har til dags dato, men det er halve morroa det
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2006 #7 Skrevet 28. august 2006 Jeg har vurdert aksjefond, men jeg føler jeg gir fra meg mer av kontrollen enn jeg liker. Jeg er fersk i det å faktisk handle aksjer, men det å følge med på de har jeg gjort i flere år (har en fascinasjon for tall som jeg håper kan bli nyttig ). Så det er det tekniske det skorter på, ikke feelingen på hvilke aksjer som det er verd å satse på, der har jeg rimelig god oversikt Men uansett, om jeg forstår deg rett så er det umulig å gå inn med under 10.000? Synd, for så mye kan jeg ikke satse pr dags dato. Lotto neste? ← For meg høres det ut som du ikke har kontrollen selv, så da ville jeg heller gitt den til noen som har peiling. Ja, man må gå inn med 10.000 i hver portefølje. I tillegg bør man spre risikoen, så bransje- og enkeltspesifikke svingninger ikke slår negativt ut. Ved aksjekjøp ser man på avkastning i forhold til risiko. Risiko måles i beta-verdi, beta på 1 er et gjennomsnitt for Oslo Børs. Bankasksjer har typisk en beta på ca 0,6. Og du må være villig til å kunne tape en del penger, og ha et visst tidsperspektiv. Minimum 3-5 år. Mange sitter dessuten for lenge på taperaksjer, i stedet for å selge seg ut i tide. De tenker at de skal sitte på aksjene til de har steget i verdi, men ofte kommer de ikke opp på samme nivået igjen. Da er det mye bedre å ha solgt seg ut i tide. Hvis du synes aksjer er interessant vil jeg heller anbefale deg aksjespillet.no. Det er lagt opp som at det skal fungere på samme måte som Oslo Børs, men det er ikke ekte penger du spiller om. Da kan du prøve deg fram uten å tape penger. Nå skal det sies at Oslo Børs har hatt en eventyrlig oppgang siste året, og man har ikke trengt å være særlig smart for å klare å tjene penger siden nesten alle aksjene jo har steget i verdi. Men hvem vet hvor lenge denne oppgangen vil holde seg? Jeg vil ikke råde deg til å gå inn i aksjemarkedet uten helt elementær kunnskap om hvordan det fungerer.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2006 #8 Skrevet 28. august 2006 Fra min side var dette ment som en erstatning for lotto og lignende, så det stemmer nok at jeg ikke har satt meg så godt inn i det tekniske ennå. Det er det jeg holder på med nå Slik jeg ser det så anser jeg de pengene jeg setter inn for tapt, og at om jeg er heldig så får jeg de igjen i løpet av 2-4 år. Så om det virkelig stemmer at jeg må satse 10.000 på hvert enkelt firma så har jeg ikke muligheten til det i dag. Aksjespillet.no ser for så vidt interessant ut det, blir “litt” mer avansert enn det hjemmesnekrede opplegget jeg har på pc-en. Meldte meg på så får jeg se litt på det når jeg har tid. Takk for tipset
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå