Gå til innhold

Annulering av ekteskap

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg kom bare innom tråden, men ser du har fått de svarene som er relevante. Jeg forstår det reageres på praksisen, men det er viktig å skille mellom norsk ekteskapslovgivning og Den katolske kirkes kanoniske rett. Man vies etter norsk lov i dette landet, men et trossamfunn har også lov til å ha sitt å si ut fra sine lover - selv om disse juridisk er underordnet norsk lov. Grunnen til at Den katolske kirke har sitt særegne syn på dette med ekteskap er at ekteskapet blir forstått som et sakrament. Slik er det ikke i Den norske kirke.

Men for å oppsummere, om din eksmann finner det nødvendig å få Den katolske kirke til å annulere sitt tidligere ekteskap med deg for selv å kunne gifte seg katolsk, da har det overhodet ingen som helst betydning for deg eller dine barn. Du kan heller ikke motsette deg dette, men det betyr ingen som helst ting. Annuleringen vil evnt. bare være nødvendig for at din eksmann skal kunne motta det katolske ekteskapssakramentet, dvs. gifte seg katolsk. Annuleringen er altså bare relevant sett fra katolsk ståsted. Ut fra norsk lov har det ingen betydning.

Seriøst... kan den katolske kirke forlange at en person må annulere sitt ekteskap for at en annen skal få gifte seg? Holder ikke vanlig skillsmisse?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Seriøst... kan den katolske kirke forlange at en person må annulere sitt ekteskap for at en annen skal få gifte seg? Holder ikke vanlig skillsmisse?

Ikke i følge katolsk teologi og kirkerett, nei. ;)

Endret av ashera
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den katolske kirkes krav om annulering handler jo om ekteskapet som sakrament, ikke som juridisk/følelsemessig kontrakt.

Du har lov til å gifte deg så mange ganger du vil, og du blir ikke utstøtt av kirken eller "uverdig" eller noe som helst, men dersom du er skilt eller gifter deg flere ganger er ikke ekteskapet gyldig som sakrament. Det er seks andre sakramenter, og du blir ingen dårlig katolikk om du ikke mottar alle sju.

Jeg er selv konvertitt, gift med en skilt ikke-katolikk, og jeg antok at dette skulle bli vanskelig eller at de ville se på ekteskapet som "ugyldig". Selvsagt gjorde de ikke det. Et sakrament er det ikke, men jeg er like gift som andre, og det blir like mye respektert.

Det eneste problemet er hvis du vil gifte deg i kirken to ganger. Der setter de fleste prester foten ned, og nettopp derfor er "annullering" blir mye vanligere i katolske land enn skilsmisser- selv om det dreier seg om det samme ;) Men det er helt kurant å være gift katolikk uten å gifte seg i kirken- ingen som ser rart på deg av den grunn. Jeg har for øvrig to katolske bekjente som er homo, og det lever de veldig godt med. Det handler om balanse mellom ideal og virkelig liv, og å godta det.

Tross alt hadde det vært trist om prestene aldri fikk noe action i skriftestolen :ler:

Hilsen Troende

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...