Gå til innhold

Annulering av ekteskap

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Greta_*
Skrevet

Hei pastor Knut

Min eksmann ønsker å gifte seg med en katolikk og ønsker vårt ekteskap annulert. Vi giftet oss i den norske kirke og har aldri hatt noe med den katolske kirke å gjøre. Hvordan foregår en slik annulering og har det noen praktisk betydning for meg eller mine barn? Kan jeg motsette meg dette?

Hva gjør den katolske kirke dersom det er snakk om borgerlig inngått ekteskap, eller ekteskap inngått i utlandet, må det også annuleres?

Er det noen som vet noe om dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg hverken pastor eller Knut, men svarer allikevel.

Ekteskap kan ikke annuleres, men må oppløses etter de vanlige reglene om separasjon og skilsmisse. Det vil si at dere har vært gyldig gift.

Den eneste måten et ekteskap kan anses som "ikke inngått" er hvis formene for vigslen ikke er fulgt, eller dere er viet uten at det forelå prøvingsattest. Tvangsekteskap, eller at en av dere manglet rettslig handleevne, kan ha den samme rettsvirkningen.

Jeg vet ingenting om den katolske kirke, så svaret er kun basert på norsk lov.

Skrevet

Jeg eller heller ikke pastor eller Knut, derimot er jeg katolikk og har fått annullert et ekteskap.

Jeg TROR dette er noe den katolske kirken må vurdere for dere også. Det er den katolske kirkens regler som gjelder her. Dette er noe din eksmann må finne ut av. Hvis det er slik at han må kontakte tribunalet, vil du bli bedt om å komme til en samtale der. Det er selvfølgelig helt frivillig om du ønsker å stille opp.

Om dere har grunn til å få noe slikt innvilget, aner jeg ikke. Men det er langtfra så vanskelig som Dagbladet skal ha det til.

Skrevet

Kan en annullere et ekteskap hvor det er barn da?

Skrevet

Her skulle jeg påstå at prinsesse Caroline av Monaco gjorde det, men det ville være løgn, for i ekteskapet med Philippe Junot ble det ingen barn. Riktignok ble ekteskapet annulert etter hennes andre manns død for at barna med han skulle være "ekte" eller noe

Skrevet

Ja.

Skrevet

Hvilke konsekvenser får det for barna?

I forhold til den katolske kirke mener jeg....

Skrevet (endret)

missforsto :sjarmor:

Endret av Mini_me
Skrevet
Hvilke konsekvenser får det for barna?

I forhold til den katolske kirke mener jeg....

Ingen. Hvilke konsekvenser skulle det kunne få?

Skrevet (endret)

Når din eksmann ønsker å gifte seg katolsk, må dette opp for Tribunalet (den kirkelige domstolen) i det katolske bispedømmet han tilhører. Kontakter du Tribunalet i Oslo katolske bispedømme, kan du få svar på spørsmålene dine.

Endel ikke-katolikker (og forsåvidt også katolikker) reagerer sterkt på denne praksisen, og det har vært noen avisoppslag om dette, se f.eks. her eller her. I disse oppslagene finner du også noen fakta om hva en slik annulering innebærer.

Endret av hera
Skrevet

Dette virker jo litt skummelt, ser jeg, så jeg må bare legge til at "Tribunalet" er ikke en domstol med strenge menn i rare hatter, men en hyggelig, erfaren prest som tar en prat med deg.

Gjest Elfrida
Skrevet (endret)

Det må da være veldig rart å oppleve å få et mangeårig ekteskap med barn og greier, annulert? Nei, det var ikke noe ekteskap i den katolske kirkes øyne, liksom? På meg virker det som en omgåelse av forbudet mot skilmisse. Man blir skilt men kaller det noe annet, og later som man var ung og dum da ekteskapet ble inngått.

(Og på forhånd; unnskyld min uvitenhet om den katolske kirke. Det er mulig jeg har misforstått hele greia.)

Endret av Elfrida
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Dette virker jo litt skummelt, ser jeg, så jeg må bare legge til at "Tribunalet" er ikke en domstol med strenge menn i rare hatter, men en hyggelig, erfaren prest som tar en prat med deg.

For den som har tatt initiativet til at ekteskapet skal annuleres og som oppriktig troende katolikk og har tribunalet på sin side, er det nok greiere enn for en som mer eller mindre ufrivillig tredjepart må gå igjennom dette. Det er heller ikke alle som ønsker ekteskapet sitt annulert som får det, og dermed mer eller mindre ufrivillig har måttet vende kirken ryggen dersom de skal leve videre med den de elsker. Det er så mange historier her, noen gode og noen vonde og ingen er like. Det er klart at denne praksisen gir muligheter til å begynne på nytt, muligheter som ellers ikke ville ha vært der, men ikke alle er ressursterke nok til å ta en slik runde. Jeg har også problemer med annulleringsbegrepet og tanken bak, nettop fordi livene våre er noe vi må vedkjenne oss til på godt og vondt. At ting liksom kan gjøres ugjort eller ugyldige er for meg fremmed. Vi kan faktisk ikke spole tilbake, men må gå videre med den bagasjen vi har.

Grunnen til at man må igjennom en såpass omstendelig prosess er at den katolske kirke ser på ekteskapet som et sakrament, en hellig, ubrytelig handling innstiftet av Gud og hvorigjennom nåden formidles. Det gjør man ikke i de lutherske kirkene, hvor ekteskapet er en borgerlig ordning. Dermed blir også synet på gjengifte et annet i brorparten av luthersk teologi.

TS spurte forresten om dette får konsekvenser for barna, det gjør det som Allium har sagt før her ikke. Det er bare evt. barn i farens fremtidige ekteskap som skal oppdras katolsk ifølge ekteskapsinngåelsen.

Endret av hera
Skrevet
Når din eksmann ønsker å gifte seg katolsk, må dette opp for Tribunalet (den kirkelige domstolen) i det katolske bispedømmet han tilhører. Kontakter du Tribunalet i Oslo katolske bispedømme, kan du få svar på spørsmålene dine.

Endel ikke-katolikker (og forsåvidt også katolikker) reagerer sterkt på denne praksisen, og det har vært noen avisoppslag om dette, se f.eks. her eller her. I disse oppslagene finner du også noen fakta om hva en slik annulering innebærer.

Takk for fin informasjon, disse artiklene var lærerike (om en ensidige).

Viktig å presisere at slik annulering er en annulering i den katolske kirkens øyne. For den norske jussens del så har man fremdeles vært gift, og det skal således ikke ha noen ikke-katolske konsekvenser (bortsett fra de følelser det setter i gang)

For min egen del så må jeg si at jeg ikke liker denne type praksis, finner det uerlig faktisk

• Liker 1
Skrevet

Til forsvar for denne praksisen, så kan jeg godt forstå at enkelte ekteskap blir annulert. F.eks i Britney Spears-tilfeller der man har giftet seg i fylla i Las Vegas, kan man godt hevde at de egentlig ikke var gift fordi de "mente det ikke". Et ekteskap som ikke inngås der begge parter oppriktig og ærlig mener at de vil tilbringe resten av livet sammen, er i mine øyne ikke et ordentlig ekteskap. Jeg synes også det kan forsvares i tilfeller der den ene parten oppdager at h*n ikke kjente den andre parten, f.eks hvis en kone oppdager et år etter bryllupet at mannen hun giftet seg med er pedofil, kan jeg forstå at hun vil kreve ekteskapet annulert.

Men det blir jo selvfølgelig latterlig når man har vært gift lenge og blitt skilt, og deretter plutselig kommer på at man vil annulere det. Og med de eksemplene der man har giftet seg med en skilt mann, og så plutselig vil gå til nattverd, og derfor vil oppheve mannens forrige ekteskap, forstår ikke jeg hvorfor de i det hele tatt vil være katolikker. De driter jo fullstendig i reglene kirken har satt opp, de slutter jo ikke plutselig å leve i synd etter disse reglene bare fordi man kaller skilsmissen en annulering i stedet.

Men nå forstår jeg meg ikke så mye på religion i det hele tatt jeg da...

Skrevet (endret)
Takk for fin informasjon, disse artiklene var lærerike (om en ensidige).

Viktig å presisere at slik annulering er en annulering i den katolske kirkens øyne. For den norske jussens del så har man fremdeles vært gift, og det skal således ikke ha noen ikke-katolske konsekvenser (bortsett fra de følelser det setter i gang)

For min egen del så må jeg si at jeg ikke liker denne type praksis, finner det uerlig faktisk

Hei.

Jeg kom bare innom tråden, men ser du har fått de svarene som er relevante. Jeg forstår det reageres på praksisen, men det er viktig å skille mellom norsk ekteskapslovgivning og Den katolske kirkes kanoniske rett. Man vies etter norsk lov i dette landet, men et trossamfunn har også lov til å ha sitt å si ut fra sine lover - selv om disse juridisk er underordnet norsk lov. Grunnen til at Den katolske kirke har sitt særegne syn på dette med ekteskap er at ekteskapet blir forstått som et sakrament. Slik er det ikke i Den norske kirke.

Men for å oppsummere, om din eksmann finner det nødvendig å få Den katolske kirke til å annulere sitt tidligere ekteskap med deg for selv å kunne gifte seg katolsk, da har det overhodet ingen som helst betydning for deg eller dine barn. Du kan heller ikke motsette deg dette, men det betyr ingen som helst ting. Annuleringen vil evnt. bare være nødvendig for at din eksmann skal kunne motta det katolske ekteskapssakramentet, dvs. gifte seg katolsk. Annuleringen er altså bare relevant sett fra katolsk ståsted. Ut fra norsk lov har det ingen betydning.

Endret av Pastor Knut
  • 5 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Håper på svar i dette forumet.

Jeg er sammen med ei som tidligere har vært gift. Hun har skilt seg fra eksmannen i 4 år.

Grunnen til skilsmisse var at eks-mannen brukte vold mot henne, var utro og var ofte sjalu og banket henne opp.

Jeg er katolikk og lurer på om den katolske kirken kommer til å tillate at vi gifter oss i kirken?

Hun er ikke katolikk per idag, men har et ønske om å bli det.

Hjelp?

Gjest navnelapp
Skrevet

Svara står vel over her? masse lenker og greier.

AnonymBruker
Skrevet

Håper på svar i dette forumet.

Jeg er sammen med ei som tidligere har vært gift. Hun har skilt seg fra eksmannen i 4 år.

Grunnen til skilsmisse var at eks-mannen brukte vold mot henne, var utro og var ofte sjalu og banket henne opp.

Jeg er katolikk og lurer på om den katolske kirken kommer til å tillate at vi gifter oss i kirken?

Hun er ikke katolikk per idag, men har et ønske om å bli det.

Hjelp?

Nå er ikke jeg katolikk, men det høres helt usannsynlig ut at den katolske kirke skal kunne annulere et ekteskap som ikke er inngått i den katolske kirke.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...