Gå til innhold

Kastrere kaninen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en vedde/løvehode (verdens nydeligste:) Og hørt at man burde kastrere gutta.. kaninen er nå snart par måneder... skal man og hvor mye koster det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du "må" ikke kastrere kaninen, selv om det nok stemmer at de blir noe roligere og i hvert fall markerer og lukter mindre. Hvis du har kaninen mye løs innendørs er sikkert kastrering fornuftig, det samme om du tenker på å skaffe en kanin til (da bør du skaffe en hun - to hanner kan sloss som bare det selv om begge er kastrert). Men du er ikke garantert at den blir roligere, f eks.

Kaninen er vel kjønnsmoden fra ca 4 måneders alder (dvergkanin), er usikker på om man bør kastrere før dette. Jeg har selv to ukastrerte hankaniner (de står hver for seg, skal brukes i avl) som er utrolig snille og kosete, så de viktigste argumentene for kastrering er etter min mening renslighet (ingen garanti), om du skal ha den som selskap til en hunkanin, eller eventuell helsemessig gevinst (gjelder mest kastrerte hunkaniner som slipper livmorkreft/betennelser, testikkelkreft er sjeldnere tror jeg).

Anbefaler ellers Norsk kaninforum, der får du garantert svar om du ikke finner andre innlegg der om samme tema.

Skrevet

Det koster fra 500 - 800 kr og er et enkelt inngrep på kaningutter. Men kaninen bør være minimum 4 mndr. (jenter 6 mndr.) fordi kastrasjon innvirker på veksten.

For en hannkanin som ikke skal brukes i avl er det kanskje å anbefale fordi den slipper seksuell frustrasjon da. Den kan også bli mindre agressiv og markere mindre rundt om i huset.

Skrevet

Jeg kastrerte min da han var 6 måneder gammel, og han ble helt annerledes etterpå. Nå har han roet seg veldig, han jukker ikke på alt han ser og lukter ikke i det hele tatt.

Inngrepet var kjapt og greit, kostet 600 kroner og han var på beina etter et par timer. Jeg brukte også anledningen til å klippe klørne hans skikkelig, mens han var bevisstløs og ikke kunne sprelle... han hater vanligvis å få klørne klippet ;)

Skrevet

det med seksuell frustrasjon tror jeg varierer veldig fra kanin til kanin. Jeg har hatt en hankanin tidligere, som ikke viste tegn til seksuell atferd ovenfor oss. Han markerte ikke engang, og var 00% renslig og rolig. Hankaninene jeg har nå er mer urenslige, men utover dette har de ikke plagsom handyratferd i det hele tatt - de jukker ikke, "tilnærmer seg" ikke (går i ring, brummer o.l) eller noen ting. De lukter nok strammere enn en kastrert da, så om den skal være innendørs er det en god grunn. Utover det tror jeg jeg ville sett an kaninen en stund, jeg. Om den blir plagsom (etter "tenåringsfasen" da mange kaniner er snåle og urolige uansett) ville jeg kastrert den, om den forblir et helt rolig og ok handyr ville jeg droppet det, altså med mindre jeg skulle hatt den sammen med en annen kanin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...