Gå til innhold

Serigraf eller bokbinder

Gjest Valgetskval

Anbefalte innlegg

Gjest Valgetskval

I min alder av 23 år så tror jeg kanskje jeg har lest om noe som kanskje jeg kunne ha tenkt meg å jobbe med nemlig serigraf eller bokbinder. Noen som har noen erfaring? må jeg ha gk kommunikasjon og media + vk1 grafisk produksjon for å komme inn på serigraf utdanningen??

Skjønner ikke.....ikke akkurat så mye skriverier om de fagene heller....

Blir veldig glad for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Trådstarern " banana"

Jeg fant litt info på medieungdom.no og slik jeg forstod det så må man ha tatt vk1 grafisk produksjon for å begynne på serigraf eller bokbinderi studiet. og for å komme inn på grafisk produksjon vk1 så må man ha tatt gk medio og kommunikasjon...ble plutselig så mange "omveier" om jeg har forstått det og vet ikke hvor intr jeg er i å sitte på skolebenken med folk som er 16 år når jeg selv er 23...om det er slik det fungerer. Dessuten så er det visstnok ikke så altfor mange skoler som har disse fagene så jeg ser for meg at jeg må eventuelt flytta laaaangt + at jeg muligens er en del år eldre enn de eventuelle klassekameratene..

Men så artig at det er flere som har tenkt på dette! Kanskje vi kan veksle litt info? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nalle-maja

Det er ikkje mogleg at ein kan gå ei lengre stund i lære, då? Viss det e læretid, det reknar eg med. Serigraf veit eg rett og slett ikkje kva er - men bokbindarfaget er vel sjeldant no for tida, så det er mogleg at dei vil ta deg i mot med opne armar :)

Fotograf er t.d. 2 år i lære. Har du ikkje naudsynt skule, og du er villig til fire år med lærling-løn trur eg det skal gå bra... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan enten gå 3 år i lære, hvis du finner en bedrift som er villig til det, eller så må du gå Gk Medier og kommunikasjon og VK1 Grafisk produksjon + 2 år i lære. Jeg valgte det siste, men gikk i lære som offsettrykker, men du kan velge serigrafi, flexografi eller bokbinder istedet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsikke

Jeg vet om mange trykkerier som tar inn folk uten erfaring, fordi de trenger folk der og da, og ikke kan vente til det kommer folk fra skolen. Men da må du altså gå 3-3 1/2 år i lære isteden. Ta en ringerunde til firmaer du har lyst å jobbe hos og hør om de trenger noen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAAA! Sitte på skolen med 16-åringer! Skal ikke begynne sammen da,  Vakgets Kval? Er bare to år yngre enn deg :)

Hehe, kanskje det?? Om du ( søt ) finner ut noe mer så skriv det inn her da er du snill, så skal jeg gjøre det samme om jeg finner ut noe nytt. Uansett, tusen takk for svar :) Må nesten prøve meg på en kontaktrunde på forskjellige firmaer.. Fingers crossed ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om mange trykkerier som tar inn folk uten erfaring, fordi de trenger folk der og da, og ikke kan vente til det kommer folk fra skolen. Men da må du altså gå 3-3 1/2 år i lære isteden. Ta en ringerunde til firmaer du har lyst å jobbe hos og hør om de trenger noen! :)

Hva med det grafiske? Kan man gå tre år i "lære", og være ferdig utdannet? Jobber som grafisk designer nå (har bare gått på skole i danmark et halvt år) Kan jeg bruke dette til en annen jobb.. At jeg har tre års erfaring med gr. design er vel kanskje bra, og gjør det lett for meg å få en jobb innen design et annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kanskje det?? Om du ( søt ) finner ut noe mer så skriv det inn her da er du snill, så skal jeg gjøre det samme om jeg finner ut noe nytt. Uansett, tusen takk for svar  :)  Må nesten prøve meg på en kontaktrunde på forskjellige firmaer.. Fingers crossed  ;)

Lykke til..:tommel: Jeg er litt mer laidback. Hehe.. Har en jobb som grafisk nå, og tar opp salg og service først, tenker jeg.. Så vil jeg begynne fulltid med grafisk! Elsker det!!

Fortell meg hvordan det går, og hva de forskjellige sier:) Skal skrive noe, så fort jeg kommer over noe annet juicy stuff :)

Endret av Søt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsikke

Ja, klart du kan jobbe med grafisk design også i trykkerier. Da er du enten Grafiker/Mediegrafiker (dette går det an å ta fagbrev som), eller så kan du jobbe som Grafisk Designer eller Mac operatør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...