Gå til innhold

Flytte til Oslo

Fremhevede innlegg

Gjest Bekymret mor
Skrevet

Hvilke steder er de tryggeste å bo innenfor Oslo kommune? Hvor er det trygt å flytte med barn? Man blir bekymret med alt det som har skjedd i Oslo den siste tiden...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leste en nettprat med en politimann på Aftenpostens nettsider nå i helgen, og han sa at ingen steder er verre enn andre eller noe i den duren. Likevel føler jeg meg tryggere på vestkanten enn mange andre steder - men det kan jo like gjerne bare være en følelse jeg har da, trenger ikke være sant.

Men jeg bodde på Frogner ett år, veldig koselig sted :)

Skrevet

Aker Brygge er veldig utrygt. Har vært både bankran og nå sist skyting der.

Gjest Huldali
Skrevet

Jeg bor på vestkanten, her er det mange rolige steder som passer for barnefamilier. Rundt her jeg bor er det ikke mange utsteder og ikke så mye biltrafikk. I tilegg er det like ved et stort grøntområde.

Ellers vil jeg tro at de fleste steder i Oslo er trygge så lenge man selv er forsiktig. Det er ikke vanlig at folk skyter vilt rundt seg på gata, så det tror jeg ikke at er noe å bekymre seg over når man skal velge bosted. Tenkt heller på trafikken i gatene.

Skrevet

Jeg opplever ikke at det er spesielt mange steder i Oslo som er utrygge hvis man bruker normalt folkevett... Man kan ikke regne gjengkriminalitet som noen som rammer "mannen i gata", for det er relativt sjeldent de "tar" noen som ikke hører til i gjengmiljøet. Det med at Oslo er mer utrygt enn andre steder tror jeg er overdrevet

Skrevet

Enig med LilleLy. Jeg har både gått på Oslos "verste" ungdomsskole og bodd på østkanten, men har aldri opplevd noe ubehagelig der.

Det skumleste var vel at bilene kjørte fort, men det gjør de jo overalt...

Skrevet

jeg er ofte i området oppsal, godlia, ulsrud og deromkring og der er det veldig rolig. særlig i villaområdene.

Skrevet

Jeg ville valgt Grefsen,Kjelsås, Nordstrand, Bekkelaget, Ekeberg, refstad, Godlia f.eks.

Skrevet

Jeg er ikke kjent med de forskjellige bydelene i det hele tatt, men Lambertseter, hvor jeg bor, er grønt og fint og rimelig og hyggelig og fullt av barnefamilier. Og det kan sikkert sies om de fleste bydelene utenom bykjernen. :)

Skrevet

Ville kanskje styrt litt unna sentrum og groruddalen, men det meste av oslo består faktisk av meget barnevenlige områder.

Marka er sjelden langt unna. Det har ofte vært lagt forkus på fine turområder og lekeplasser, spesielt i drabantbyene.

Lokale kjøpesenter har det blitt satset mye på siste år, så nå trenger man ikke lenger reise inn til sentrum for å handle heller.

Gjest Elfrida
Skrevet

Groruddalen får ufortjent mye pepper syns jeg. Her er boligområdene godt tilrettelagt for barnefamilier med lekeplasser, gangstier og bilfritt miljø. Bommer stenger bilene ute, og parkeringsplassene ligger vekk fra boligene. Det er plass mellom blokkene og grønt og fint. De fleste har bilfrie gangveier til skoler og barnehager. Nesten alle boligområder ligger rett ved marka.

De fleste borettslag drives fornuftig og blir jevnlig vedlikeholdt. Og ikke glem - Goruddalen er full av villa-, småhus- og rekkehusområder også.

Gjest LilSweetie
Skrevet
Ville kanskje styrt litt unna sentrum og groruddalen, men det meste av oslo består faktisk av meget barnevenlige områder.

Marka er sjelden langt unna. Det har ofte vært lagt forkus på fine turområder og lekeplasser, spesielt i drabantbyene.

Lokale kjøpesenter har det blitt satset mye på siste år, så nå trenger man ikke lenger reise inn til sentrum for å handle heller.

Vil du styre unna Groruddalen, men anbefale drabantbyene?? :klø: Svært mange av Oslos drabantbyer ligger nettopp i Groruddalen ;) .

Og til trådstarter, jeg opplever også hele Oslo som trygg :)

Skrevet
Vil du styre unna Groruddalen, men anbefale drabantbyene?? :klø: Svært mange av Oslos drabantbyer ligger nettopp i Groruddalen ;) .

Og til trådstarter, jeg opplever også hele Oslo som trygg :)

Beklager, men alle jeg kjenner har faktisk valg å flytte fra groruddalen når de begynte å vurdere barn. Ikke på grunn av miljøet, som stort sett var meget hyggelig, men fordi de ønsket at barna skulle få oppleve noe annet enn andre kulturer i barnehage og på skolen.

Desverre er det en ond sirkel her. De rent norske flytter unna, fordi det er få norske i miljøet, som fører til at det blir få norske...

Dessuten er det områdeforskjeller også innen groruddalen.

Tviler på at barn havner i gjengmiljø eller roter seg borti mer galt av å bo i groruddalen enn noe annet sted.

Gjest LilSweetie
Skrevet

Nå mener jeg ikke å kverulere, bare nysgjerrig :)

Hvilke drabantbyer er det du da anbefaler? Kan hende jeg ikke er så oppdatert på definisjonen av drabantbyer, men er det noen særlige utenfor Groruddalen?

Skrevet

Tja, tveita, bøler, oppsal, lambertseter, manglerud....

Hvor langt ut kan jeg gå?

Holmlia, rosenholm, mortensrud?

Vestli, ligger vel litt over groruddalen?

Hva er egentlig definisjonen på en drabantby?

(Vet at Lambertseter var oslos første, og regner alle "områder" av samme type som drabantby.)

Er desverre ikke så oppdatert på nord/vest i byen, men er ganske sikker på at det finnes slike områder også der.

Skrevet
Man kan ikke regne gjengkriminalitet som noen som rammer "mannen i gata", for det er relativt sjeldent de "tar" noen som ikke hører til i gjengmiljøet

Uenig, for man kan faktisk havne midt oppi noe dersom man holder til i de "værste" områdene. Selv bor jeg på Furuset og føler meg utrygg! Flytt ikke dit!

Skrevet

Jeg var ung da de rekrutterte til gjengene, mulig jeg ikke ble valgt siden jeg ikke er pakistaner, men det var også jentegjenger der som bøllet, men jeg havnet hverken i bråk eller i noen gjeng.

Skrevet
Tja, tveita, bøler, oppsal, lambertseter, manglerud....

Hvor langt ut kan jeg gå?

Holmlia, rosenholm, mortensrud?

Vestli, ligger vel litt over groruddalen?

Både Vestli og Tveita ligger i Groruddalen. *pirke* :erter:

Jeg bor nederst i Groruddalen selv, har bodd her hele livet, og kunne godt tenke meg å flytte tilbake hit når jeg får barn selv. Dette er et gammelt villastrøk med store hager og kjemisk fritt for blokker. De siste årene har det poppet opp massevis av nye hus her også, så det er tydelig at det er et populært område. Vi har kort vei til skoler og barnehager, det er gangavstand til marka og ikke mer enn ti minutter med t-banen til byen, og vi ser stadig flere barn/barnebarn av de "gamle" familiene herfra som flytter tilbake med menn/koner og barn. Ikke diss dalen min! :ler:

Skrevet
Hvilke steder er de tryggeste å bo innenfor Oslo kommune? Hvor er det trygt å flytte med barn? Man blir bekymret med alt det som har skjedd i Oslo den siste tiden...

Du kan aldri gardere deg mot det du frykter uansett hvor du bor. Ingen plass er bedre/verre enn andre.

dukan bosette deg på en øde øy langt til havs også....du kan få en metoritt i hodet.

Skrevet

Flytet selv til Oslo for noen år siden og bodde der et år. Var selv ganske usikker på hvor jeg skulle flytte i forhold til trygghet og barnevennlighet. Endte på Skøyenåsen (mellom Bryn og Mortensrud t-banestasjoner) og trivdes veldig godt der. Østensjø, Oppsal og områdene der i nærheten var fine steder, mye barnefamilier og rolige, familiære strøk med mye eneboliger, og rundt 20 minutt med banen til sentrum.

Vanskelig å sette enkelte steder i bås som utrygge. Mange vil nok sikkert sette Tøyen i den båsen, men derunder kommer også Lille-Tøyen som selv om det er sentralt er et rolig område som er svært barnevennlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...