Lillesøster Skrevet 27. august 2006 #1 Skrevet 27. august 2006 Hei Har en haug med epler og har laget endel eplekaker nå, men finnes det noen andre fiffige oppskrifter hvor jeg kan putte eplene mine inn i?
Arkana Skrevet 27. august 2006 #2 Skrevet 27. august 2006 Eplesyltetøy 1 kg epler av litt syrlig type 250 g sukker 1 dl vann evt fersk ingefær, chili, sitrusskall, rabarbra Skrell og fjern kjernehus i eplene, del i båter og kok møre i vannet med evt smakstilsetning. Tilsett sukker og kok opp. Hell på rene, varme glass. Hjemmelaget eplesaft (ca 2 liter) 1 liter vann 1 liter sukker 1,5 kg epler 2 kanelstenger 1 splittet vaniljestang 2 sitroner 3 ss sitronsyre Del uskrelte epler i biter, ta med kjernehus og alt. Skrell sitronskallet med potetskreller og press saften. Bland alle ingrediensene i en stor kasserolle. La koke opp under omrøring og la så kok ca 15 minutter. Ta kjelen av varmen og la stå minst 1 døgn i kjøleskap. Sil saften og hell på flasker. Eple- og kaneliskrem 3 dl kremfløte 3 egg 1,5 dl sukker 3 dl fast eplemos 1 ½ ts kanel Pisk fløte til stiv krem og eggehviter til stivt skum. Tilsett sukker, litt etter litt. Bland eggeplommer inn i kremen og vend forsiktig inn hvitene sammen med eplemos og kanel. Frys over natten.
Gjest gjest1 Skrevet 28. august 2006 #3 Skrevet 28. august 2006 du kan også tørke eplene i skiver, husker ikke oppskriften i hodet. Men det finner du sikkert på nett. Jeg bruker tørka epler i frokostblanding, og til dessert, med yoghurt og litt honning. Og som snacks.
NullHull Skrevet 28. august 2006 #4 Skrevet 28. august 2006 Eple er også godt som tilbehør/ingrediens i middagsretter. Særlig kombinasjonen eple og karry, synes jeg er god Ovnsstekte eplekløfter, eller evt. stekt i panne i litt smør, er godt til både rødt og hvitt kjøtt, og farse-retter.
Gjest Virvel Skrevet 28. august 2006 #6 Skrevet 28. august 2006 Eplesuppe lagde vi på skolekjøkkenet på barneskolen, husker jeg syntes det var sååå godt. Har ikke oppskriften lenger, men tror ikke det var verre enn å koke eplebiter møre i vann (helt til det blir mer som en jevn, tynn grøt), og jevne med potetmel. Masse sukker og kanel er obligatorisk. :icon_smile:
Lillesøster Skrevet 30. august 2006 Forfatter #7 Skrevet 30. august 2006 Skrell og fjern kjernehus i eplene, del i båter og kok møre i vannet med evt smakstilsetning. Tilsett sukker og kok opp. Hell på rene, varme glass. Hjemmelaget eplesaft (ca 2 liter) 1 liter vann 1 liter sukker 1,5 kg epler 2 kanelstenger 1 splittet vaniljestang 2 sitroner 3 ss sitronsyre ← Når denne safen er ferdig, skal den da blandes ut med vann eller kan den drikkes slik den er?
Gjest Gjesta Skrevet 30. august 2006 #8 Skrevet 30. august 2006 eplemos, eplegele, muffins med epler... Men jeg har ingen oppskrift dessverre..... det går dessuten ann å levere eplene og få de presset til eplecider! (tror det er et sted i askim iallefall)
tommeline Skrevet 1. september 2006 #9 Skrevet 1. september 2006 En enkel og god smuldrepai,dessert: 4 porsjoner 2 dl hvetemel 2-3 ss sukker 75 g smør/margarin Bland sammen, enklest med en gaffel eller fingrene. Skrell og rens 4-6 epler og skjære i båter. Ha i paiform eller ildfast form, og drys over kanel og sukker. "Dryss" over melblandingen. Stek i 20-25 min ved 225 grader. Serveres med pisket krem eller is.
Arkana Skrevet 1. september 2006 #10 Skrevet 1. september 2006 Når denne safen er ferdig, skal den da blandes ut med vann eller kan den drikkes slik den er? ← Jeg har ikke prøvd denne selv, men etter det jeg vet skal den drikkes som den er.
Lillesøster Skrevet 2. september 2006 Forfatter #11 Skrevet 2. september 2006 Jeg har ikke prøvd denne selv, men etter det jeg vet skal den drikkes som den er. ← Jepp, den skal drikkes som den er. Joda, den var god.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå