Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakket med min venninne i går som skal ta keisersnitt om 6 dager. Hun har vært ekstremt plaget med hofter/rygg/ben og har fått keisersnitt. Hun sa at for å få keisersnitt så skrev de i journalen "traumatisk førstefødsel", fordi de ikke ville godta overnevnte plager.

Etter det hun har erfart, er leger/jordmødre fiendtlig innstilt på keisersnitt fordi de vil at alle skal føde "normalt" - ut skjeden. I tillegg mener hun økonomi gjør at de aller helst vil at folk skal føde normalt. Hun mente at kvinner som burde tatt keisersnitt blir tvunget til å føde normalt.

Siden jeg er født med hofteleddsdysplasi (operert 99) er jeg redd for å få store plager i hofter og rygg ettersom tiden nærmer seg. Er bare 14+5, men har allerede hatt rygg plager og er redd for at det skal bli verre.

Det jeg lurer på da er hvor vanskelig det er å få keisersnitt og hvilke rettigheter fødende kvinner har på å få dette? Man burde jo selv bestemme hvordan man vil føde ?????

Noen som har tatt keisersnitt og som har erfaringer med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har helt ret alle burde kunne vælge selv hvordan man vil føde men nu kan jeg ikke råde til kejsersnit anderlede end man har komplikationer af en eller anden art da det er et oprativt indgreb og der kan blive mange vanskelighedder efter dette..

Da du har problemer med ryggen synes jeg du skal tage det op med læge du går til og høre hvad han siger og snak med jordmødrene og fødselslægen på det hospital du tilhøre

Jeg ved at ofte virker jordmødre barske når de vil ha det så naturlig som muligt og jeg personlig vil helst ha epudural for da er man smerte fri lammet fra maven og ned men ikke altid man når at komme til hospitalet i god tid og det tager jo et stykke tid før den virker

Det med økonomien og kejsersnit er tull men som sagt så skal der noget til før man gør oprative indgreb man får heller ikke fjernet blindtarmen fordi hvis nu man skulle få det

kan fortælle at en fødsel i USA koster 100 000 nkr så selvfølgelig er det ikke blilligt og havede vi private hospitaler som tog sig af fødsler og man var villig til at betale kunne man få fødselen akkurat som man ville

men desværre er det ikke kommet til norge endnu og det ville også kun være dem som havede godt råd som kunne benytte sig af det.....

ønsker dig lykke til vidre i svangerskabet

Gjest Anonymous
Skrevet

Trodde at kvinner som hadde en sykehistorie, foreksempel hoftefeil eller noe sånt, ville få keisersnitt uten protest fra legene. Det er jo tross alt en risiko for at den kvinnen kan bli ufør for resten av livet!

Nei, leger og mannfolk er 2 ting jeg ikke skjønner meg på.. :ler:

Litle og Nurket 37+6

Skrevet

"ufør resten av livet"?? Nå ble jeg litt redd... hva mener du med det?

Gjest Anonymous
Skrevet

Eller kanskje ikke akkurat ufør... Kan vel heller si at kvinnen kan bli plaget av smerter etter at ungen er født, og at disse vil holde på slik at hun vil bli hemmet i arbeidslivet..

Trodde det var sånn. Er jo liksom litt sykt å tvinge en som er plaget med f.eks bekkenområdet til å føde naturlig hvis dette kan skade personen.

Det er nå min mening ihvertfall..

Gjest Gjestenn
Skrevet

Hei!

Leser at det er endel blandete følelser angående dette med å få ta keisersnitt. Og jeg forstår så godt. Jeg har selv vært der.

Etter en førstefødsel som endte i et traumatisk hastekeisersnitt, og et andre svangerskap som var at veldig psykisk tung art - i tillegg til kraftig bekkenløsning, var vårt ønske å få den andre fødselen vha keisersnitt. Men legene var langt fra enig. de synes vi burde prøve å føde normalt... Etter mye om og men, samt ultralyd som viste setefødsel på gang, fikk vi gjennomslag for keisersnitt... Og glad var vi selvsagt for det :)

Grunnen til at det er skjerpet inn på keisersnitt er nok i første omgang at det var så lettvint å velge keisersnitt blandt fødende. Dersom de hadde redsel for selve fødsel, så valgte en keisersnitt. Det mange ikke tenker på i den forbindelse er jo at et keisersnitt faktisk kan gi plager i lang, lang tid etterpå. Dessuten vil dette arret merkes godt ved eventuell senere fødsel. I tillegg er det dette med at keisersnitt faktisk er en operasjon, og ethvert operativt inngrep er forbundet med risiko!

Så tross alt er dette noe å tenke på - men jeg sier ikke dermed at en ikke skal få keisersnitt dersom det foreligger medisinsk grunnlag.

Ønsker dere lykke til dere som ønsker keisersnitt - og stå på det dere føler er rett!!! IKKE TA NOEN SJANSER!!! :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...