Gå til innhold

symptomer på magekatarr eller magesår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som vet hvilke symptomer man bør se etter?

Videoannonse
Annonse
Gjest bamsemums
Skrevet (endret)

Magesår

Magesår er oftest lokalisert til tolvfingertarmen. Såret sitter i slimhinnen, men store og dype sår kan lage hull gjennom tarmveggen og ut i bukhulen. Magesår kalles ulcus ventriculi når det sitter i magesekken og ulcus duodeni når det sitter i tolvfingertarmen.

Sitat forkoret ihht regler om kopirett. Dersom en vil formidle noe fra et annet nettsted, legg gjerne inn en link. Mie (mod)

Endret av Mie
Skrevet

Et symptom kan også være kvalme og oppkast. Mannen min var iallfall veldig kvalm og spydde mye. Nesten etter hver gang han spiste.

I tillegg hadde han de allerede nevnte smertene i mellomgulvet.

Gjest bamsemums
Skrevet

Magekatarr

Magekatar kan gi vitamin B12 mangel pga nedsatt produksjon av et stoff i magesekken som hjelper opptaket av B12. Du bør derfor be om at legen tar en blodprøve for å sjekke din jern- og B12 status hvis dette ikke allerede er gjort. Og man kan utvikle magesår av magekatarr....

Og det gir ofte smerter i nedre del av brystet.

Skrevet

Takk for info bamsemums

Jeg har hatt en svært psykisk stressende sommer, og de siste tre ukene har jeg 3 ganger hatt enorme magesmerter, to av gangene trillet tårene. Første gangen kjentes hele mageregionen ut som et digert blåmerke, andre gangen kan det ha vært noe jeg spiste for det varte hele dagen til jeg fikk gått på do. men det var også hele mageregionen som var øm og vondt. I natt hadde jeg kraftige smerter i venstre side rett under ribbeina. Det holdt på et par timer og var grusomt vondt.

Jeg har ikke lyst til å gå til lege med det første, jeg vil se om det fortsetter eller ikke først...

Gjest bamsemums
Skrevet

Vampyra.... høres litt ut som irritabel colon, irritabel tarm eller stress mage. Psykisk stress setter seg ofte i magen. Men jeg ville gått en tur til legen, kan jo være noe annet. :Nikke:

Skrevet

Irritabel tarm har jeg hatt i mange år (har tatt undersøkelser og alt mulig), men dette er en helt annen type smerte... når jeg har problemer med tarmen er det kraftige luftsmerter i tarmregionen som går over når jeg får gått på do. (som oftest diare som kommer)

Har vondt igjen nå, og nå føles det som om jeg brenner innvendig og i tillegg er det vondt på venstre side... :forvirret:

Skrevet

Matallergi? Det høres mistenkelig likt ut slik jeg har det etter jeg vært uheldig og har fått i meg noe med melk.

Skrevet (endret)

Nei de testet alt mulig da jeg gikk igjennom prøvene for to år siden.. Det eneste de fant var allergi mot soya, og det merker jeg godt... Da får jeg kjempekramper i magen, men det gir seg jo ganske kjapt...

Endret av Vampyra
Skrevet

Men stressmage kan jo være et alternativ... Jeg har vært superstressa hele sommeren, men nå er det ikke så ille lengre. Kan det sitte igjen?

Gjest bamsemums
Skrevet

Tja jo.... det kan sitte igjen ja. Men det gjelder oftest for de som har vært stresset gjennom tid. ikke bare en uke eller to liksom. :smile:

Skrevet

Du kan utvikle både magesår og magekatarr av stress, så det er godt mulig det er noe slikt. Ta en tur til legen, slik at om du skulle ha magekatarr så slipper det å utvikle seg til magesår.

Skrevet

jeg har vel slitt med mye stress et års tid nå.. Var veldig deprimert i januar/februar, og den værste stressperioden har vært i mai/juni/juli...

Gjest bamsemums
Skrevet

Kan godt være stressmage du har fått, det virker slik. Men du bør ta en tur til legen, for å være på den sikre siden.

Skrevet

hva er egentlig stressmage? forsvinner det av seg selv?

Gjest bamsemums
Skrevet

Stressmage er så mangt. Sure oppstøt, halsbrann, vekslende avføring(diare og hard mage),urolig mage,luftproblemer og oppblåsthet.

Skrevet

Vel det hørtes ikke kjent ut i forhold til de plagene jeg har nå, kanskje akkurat oppblåstheten da..

Men jeg håper det er det hvis det skal være noe...

Skrevet

Du bør gå til lege å få dette undersøkt, bukspyttkjertelen ligger på venstre side. Bare så den ikke er betent mener jeg.

Skrevet

Hadde selv magesår for ei tid siden. Symptomene var en brennende følelse i området rundt magesekken og voldsom svie opp gjennom halsen. Når jeg trodde det var luft som kom opp var det oppkast. Det kom som anfall etter at jeg hadde spist. Fikk også diare samtidig.

Gikk til legen og fikk medisin. Symptomene forsvant i løpet av få dager. Det er ingen grunn til å vente med å gå til legen hvis du tror du har magesår. Hvorfor gå og pines lenger enn nødvendig. Så kom deg til legen du også.

:grine:

Skrevet
Du bør gå til lege å få dette undersøkt, bukspyttkjertelen ligger på venstre side. Bare så den ikke er betent mener jeg.

Men dersom den skulle vært det, ville jeg ikke hatt vondt hele tiden da? Har ikke hatt vondt på flere dager nå....

Bortsett fra den brennende følelsen da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...