Gå til innhold

Vask av fliser på badet

Anbefalte innlegg

Gjest helene1
Skrevet

Hei dere kloke damer ;)

Nå trenger jeg tips til hva jeg kan vaske et møkkete bad med. Flisene i dusjen har skikkelige "renner" og det er gult sånn fettaktig skitt på flisene. Trenger rett og slett gode råd for å få dette rent og pent igjen.... Flisene ser litt "matte" ut med den møkken på... sannsynligvis er det fett.

Så, hvordan holder DU flisene i dusjen rene?

Takk for hjelpen!

Helene

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Zalo og salmiakk... Og tannbørste til fugene.

Ps, salmiakk-gass er giftig, så ikke overdriv bruken av dette. God utluftning er også kjekt.

Skrevet

For sånt ekkelt belegg som kommer på flisene på gulvet bruker jeg Ajax Skurepulver. Det er suverent og tar også bort vanskelige flekker i badekaret etter leker f.eks.

Det kan ikke sammenlignes med Jif Skurekrem - myyye bedre ;)

• Liker 1
Skrevet

Skyll flatene, spray på Casco bad- og dusjrent, la den virke i 10 minutter før du setter igang med skurejobben... en god skurebørste er ett must og tannbørsten er god å ha nederst på dusjveggen:)

Skrevet

Salmiak gjør susen, en litt stiv skuresvamp er redskapet

Skrevet
Salmiak gjør susen, en litt stiv skuresvamp er redskapet

Jepp! :)

Skrevet

Casco bad og dusjrent

og dampvasker

Skrevet

Hvor kjøper man Casco bad og dusjrent og hva er det som er så spesielt med det? Er det dyrt? Er ikke vanlig Jif baderom kjøpt på prix greit?

Husmusa

Skrevet
Hvor kjøper man Casco bad og dusjrent og hva er det som er så spesielt med det? Er det dyrt? Er ikke vanlig Jif baderom kjøpt på prix greit?

Husmusa

Fargehandlere har Casco bad- og dusjrent. Den er sterk, og fjerner kalk, fett og såperester. Det gjør sikkert Jif baderom også:) Men er det skikkelig skittent så er ihvertfall Casco sin god, følg bruksanvisningen:)

Skrevet (endret)

---

Endret av Hoppetaujenta
Skrevet

er ikke så dyrt for det vaskemiddelet (bad og dusjrent)

ca 50-60 kr mener jeg å huske.

Det er et "surt" vaskemiddel,

så på f.eks kalkflekker er det perfekt.

Ha på.. la det virke litt. knikk med svamp,,

og voila.. reint

Skrevet
Hvor ofte pleier dere å skrubbe/storvaske badet ?

Jeg har en mistanke om at jeg nok gjør det litt skjeldnere

enn gjennomsnittet... :sjenert:

Jeg vasker dusjveggene inne i dusjen en gang i uken. Men sjeldnere på resten av veggene på badet.

Skrevet
er ikke så dyrt for det vaskemiddelet (bad og dusjrent)

ca 50-60 kr mener jeg å huske.

Det er et "surt" vaskemiddel,

så på f.eks kalkflekker er det perfekt.

Ha på.. la det virke litt. knikk med svamp,,

og voila.. reint

Kan man bruke dette på dusjvegger av glass også? Jeg synes jeg aldri får dusjveggene rene!

• 4 år senere...
Skrevet

Hei Helene.

jeg fikk kontakt med ett firma for noen år siden som heter Sveen & stafv som driver kun med rens av fliser og fuger og sånt.

De kom og skuret opp badet mitt med proffe maskiner og rensemidler. Badet ble som nytt og de etterbehandlet det med ett eller annet Hulken eller noe som gjør at det er lett å vedlikeholde i ettkant. Nå er det 2 år siden jeg gjorde det og det er fortsatt rimelig bra.

ikke alltid like flink jeg da til å dusje over flisene med vann etter at jeg har dusjet - er vist lurt det, sa han som var her.

tror de holder til i Oslo ???!

Lykke til

Nå trenger jeg tips til hva jeg kan vaske et møkkete bad med. Flisene i dusjen har skikkelige "renner" og det er gult sånn fettaktig skitt på flisene. Trenger rett og slett gode råd for å få dette rent og pent igjen.... Flisene ser litt "matte" ut med den møkken på... sannsynligvis er det fett.

Så, hvordan holder DU flisene i dusjen rene?

Takk for hjelpen!

Helene

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har, kan du jo først prøve med litt eddik. Hvit eddik er best, men epleeddik fungerer også. Bland det ut med vann i en sprayflaske og spray områdene, så lar du det virke noen minutter. Skrubb av med en sånn vaskesvamp eller en tannbørste. Kan være at det er nok :)

Skrevet (endret)

Anbefaler deg Krystall Soda jeg. Det løser fett bedre enn salmiakken og lukter ingenting. Knall i klesvask og husvask generelt, matter maling før du skal male møbel og vegg og brukes til vindusvask og håndvask av skjør krystall og kule whiskeyglass..

Men er awesome på badekar/dusj fett, såperester og stekeos.

Verdt å prøve. 35,- på matbutikken - Krystall soda - ikke grønnsåpe og ikke kaustisk soda!

Finnes også gode vaskemidler fra f.eks flisprodusenter som Casco og Hey'Di som er laget til dette spesielt, men krystall soda... <3

Endret av PS_Silli
AnonymBruker
Skrevet

Ecover universalrengjøring! Fungerer kjempebra på flisene her i huset, er miljøvennlig og lukter himmelsk! :)

• 9 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.3.2011 den 13.02):

Ecover universalrengjøring! Fungerer kjempebra på flisene her i huset, er miljøvennlig og lukter himmelsk! :)

Fjerner det hvitt tykt lag med såperester? 

Anonymkode: 8da39...901

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...