Gå til innhold

Er det nødvendig å skifte jord på blomster?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_fiona_*
Skrevet

Mine fingre er ikke en anelse grønne. Og det kan man uheldigvis se på på den ene av mine to blomster...

Det er en hengeplante som har mistet fordoms fyldige dager ;) Men idag fikk jeg endelig stusset og replantet mange av stilkene. Men burde jeg skiftet jord på hele planten tro?

Og hvor ofte skal man gjødsle en plante? Hvor finner jeg den beste gjødselen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har ikke jeg verdens grønneste fingre jeg heller :sjenert:

Men når jeg potter om så tar jeg ny jord nederst i potta først. Så tar jeg planten og tar av den løse jorden rundt. Jeg gjør den ikke ren for jord. Deretter dytter jeg ny jord rundt planten.

Alle planter har godt av litt gjødsel av og til. En gyllen regel slik jeg har forstått det er: Lite og ofte fremfor mye og sjeldent.

Skrevet

Fullkornsgjødsel er bra. Fås på alle hagesentrene.

Gjest en annen
Skrevet

Er det jeg som er helt grønn (haha), men jeg trodde gjødsel var noe flytende man helte på planten? Plante-vitamin nærmest. Men dere snakker om jord?

Skrevet

Gjødsel finnes både i flytende og i annen form. Det finnes så vidt jeg vet også både som "pinner" og som små kuler.

Men jeg er absolutt ingen ekspert på dette området...

Jord er jo noe annet, som jeg regner med du vet hva er :ler:

Gjest Gjest_fiona_*
Skrevet

Hehe, jeg vet forskjellen på jord og gjødsel. Så ille står det ikke til.

Men jeg lurer fortsatt på hvor ofte :) De har vel gjødsel på blomsterbutikker? Kanskje også på Rimi etc? Langt til nærmeste hagesenter...

Skrevet

:ler: svarte "en annen"gjesten som lurte på om vi snakket om jord istedenfor gjødsel (eller kanskje jeg misforsto vedkommende :sjenert: )

Blomsterbutikken har helt sikkert gjødsel.

Jeg vet egentlig ikke hvor ofte du skal gjødsle - vi får håpe noen mer kompetente enn meg svarer her :ler:

Skrevet
:ler: svarte "en annen"gjesten som lurte på om vi snakket om jord istedenfor gjødsel (eller kanskje jeg misforsto vedkommende  :sjenert: )

Blomsterbutikken har helt sikkert gjødsel.

Jeg vet egentlig ikke hvor ofte du skal gjødsle - vi får håpe noen mer kompetente enn meg svarer her  :ler:

Kjekt med alle svar. Men det hadde jo vært fint å vite litt mer om gjødsling, det er tross alt snakk om liv og død (for planten, men endog) ;)

Skrevet
Mine fingre er ikke en anelse grønne. Og det kan man uheldigvis se på på den ene av mine to blomster...

Det er en hengeplante som har mistet fordoms fyldige dager ;)  Men idag fikk jeg endelig stusset og replantet mange av stilkene. Men burde jeg skiftet jord på hele planten tro?

Og hvor ofte skal man gjødsle en plante? Hvor finner jeg den beste gjødselen?

Ja, det er nødvendig. de pottene som blomstene står i når du kjøper de, er de plantet i som små. Om du løfter opp hele planten fra potten så ser du at det er lite jord der pga de er blitt store. Det er næringsrik jord,men blir "vannet" ut etterhvert.

de spirer og gror mest på vår/sommer, derfor er det lurt at du skifter ut orda på våren. allerhelst skifter du til større potte da du kommer fra blomsterbutikken også, og ha i mere jord. men det skal holde med en gang i året.

Gjødsel gir du ukentlig hver uke i vekstsesongen. Mindre på vinter for da hviler de.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Pott om på vårparten, februar-april er fint. Du ser om planta trenger større potte og mer jord ved å ta den ut av potta - ser du røttene som kveiler seg rundt ytterst, så trenger den mer plass. Kjøp potter to str større enn den du har, fjern så mye jord som mulig, ha litt ny jord i potta, sett planta nedi og fyll på med jord.

Gjødsling gjør du ca hver 14. dag om sommeren, og hver 4. uke om vinteren. Rett etter ompotting er det lurt å vente et par mnd med gjødsling, siden jorda da er full av næringsstoffer.

Dersom du ikke har gjødslet plantene dine på en god stund (eller aldri), begynn med halv styrke av det som står på flaska, hver 4. uke. Så trapper du gradvis opp.

Dette er generelle råd, kan variere fra plante til plante. F.eks orkideer trenger litt mer spesielt stell.

Gjest Gjest_Mona32_*
Skrevet

Jeg potta om alle plantene mine for ca 1 mnd siden. Tok bort all jord, la litt "dreneringskuler" i bunn, og pakka jord rundt rota. Det jeg lurer på er om det går ann å pakke for hardt rundt rota? Det er akkurat som om overflata på jorda har stivna... I tillegg har en av plantene fått muggel på jorda. Må jeg skifte jord på denne? Har skrapt bort muggelet tidligere, men ser det er kommet tilbake. Det er vel som muggel generelt... muggtrådene går vel langt ned i jorda...

Gjest Gjest_fiona_*
Skrevet

Hihi, like før jeg leste denne tråden igjen så gjødslet jeg planten. Stakkars sulteforet lille vesen tenkte jeg, og ga den masse gjødsel :ler: Jaja, den er vant til harde kår.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Jeg potta om alle plantene mine for ca 1 mnd siden. Tok bort all jord, la litt "dreneringskuler" i bunn, og pakka jord rundt rota. Det jeg lurer på er om det går ann å pakke for hardt rundt rota? Det er akkurat som om overflata på jorda har stivna... I tillegg har en av plantene fått muggel på jorda. Må jeg skifte jord på denne? Har skrapt bort muggelet tidligere, men ser det er kommet tilbake. Det er vel som muggel generelt... muggtrådene går vel langt ned i jorda...

At jordoverflata har stivna, kommer som regel av enten for hard pakking av jorda, som er mulig, ja, (du presser all lufta ut av jorda, knekker røtter osv, og sørger for at røttene ikke får luft - og da dør de), eller av at du har vanna for mye, og så har det tørka inn igjen. Muggel kommer av for mye vann, og det er kun en brøkdel av muggelet som vises på overflaten. Mesteparten er tråder som går dypt ned i jorda. Prøv å potte om igjen, vær forsiktig, og pass på at du ikke pakker for hardt. Pass også på at det er hull i potta du planter om i, slik at overflødig vann kan renne ut. (det er veldig begrenset hvor mye vann som renner bort i en tett potte selv om det er leca nederst - det blir jo fullt der nede)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...