Nita Skrevet 27. august 2006 #1 Skrevet 27. august 2006 Jeg lurer på om det finnes en plass hvor jeg kan søke på en hotmail-adresse. Jeg får nemlig ganske merkelige mailer fra en slik e-post adresse. Er interessert i å finne ut hvem denne personen er, som sender meg disse mailene.
Kykkelikokos Skrevet 27. august 2006 #2 Skrevet 27. august 2006 Så lenge personen ikke har oppgitt det ekte navnet sitt når han/hun registrerte epostadressen hos hotmail, så er det ingen måte å finne ut hvem som eier adressen. Hotmailadresser kan gjøres helt anonyme, hvem som helst kan opprette så mange adreser en vil, under hvilket som helst slags navn man vil.
Gjest gjesta Skrevet 27. august 2006 #3 Skrevet 27. august 2006 De som har litt peiling kan få en mail til å se ut som om den er sendt fra hvilken som helst mailadresse. Har da fått spam som ser ut som jeg er avsenderen til.
Kykkelikokos Skrevet 27. august 2006 #4 Skrevet 27. august 2006 Det er bare å sette en adresse i avsenderfeltet, men jeg mener å huske at det likevel er mulig å se at det ikke er riktig adresse hvis man kikker i headeren.
Gjest gjesta Skrevet 28. august 2006 #5 Skrevet 28. august 2006 Jeg bruker Outlook. Dersom jeg høyreklikker på mailen og så velger Options så får jeg mer info om hvor mailen faktisk kommer fra. Dette kan du gjøre før du i det hele tatt åpner mailen.
Nita Skrevet 28. august 2006 Forfatter #6 Skrevet 28. august 2006 Jeg bruker Outlook. Dersom jeg høyreklikker på mailen og så velger Options så får jeg mer info om hvor mailen faktisk kommer fra. Dette kan du gjøre før du i det hele tatt åpner mailen. ← Problemet med denne løsningen er at jeg har slettet mailen.... har bare skrevet ned mailadressen i tilfelle den kunne hjelpe meg med å finne personen
Gjest gjesta Skrevet 28. august 2006 #7 Skrevet 28. august 2006 Da får du håpe på at du får en mail til. Eller kanskje ikke?
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 28. august 2006 #8 Skrevet 28. august 2006 Det er bare å sette en adresse i avsenderfeltet, men jeg mener å huske at det likevel er mulig å se at det ikke er riktig adresse hvis man kikker i headeren. ← Man kan bruke telnet til å sende mail, da kan man bare finne ipadresse fra hvor det er sendt fra.
Kykkelikokos Skrevet 28. august 2006 #9 Skrevet 28. august 2006 Hvis man bare finner IP-adressen så er det jo ganske sannsynlig at de har faket adressen da. Det er vel et fåtall som sender seriøs mail gjennom Telnet.
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 28. august 2006 #10 Skrevet 28. august 2006 Hvis man bare finner IP-adressen så er det jo ganske sannsynlig at de har faket adressen da. Det er vel et fåtall som sender seriøs mail gjennom Telnet. ← Eh? Man bruker telnet og lager en adresse. Du kan bruke mora di sin om du vil, eller en som ikke eksisterer, og det ser ut for mottakeren som du sender fra den adressen.
Kykkelikokos Skrevet 28. august 2006 #11 Skrevet 28. august 2006 Ro ned poteten din da. Det var du som skrev at man kunne finne IP-adressen. Uavhengig av om det tilsynelatende ser ut til å være en annen person som sender det, så kan gjerne en litt oppegående person se at den er faket. Dog, har man opprettet et eget domene med en helt lik epostadresse, så er det ganske vanskelig å se at den er faket.
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 28. august 2006 #12 Skrevet 28. august 2006 Ipadresse og domenenavn på SMTP-serveren står det i headeren, akkurat som det gjør i en "vanlig" mail.
Kykkelikokos Skrevet 28. august 2006 #13 Skrevet 28. august 2006 I vanlige mail står det ikke IP-adresse i headeren såvidt jeg kan se. Har testet både gjennom Outlook og gjennom gmail.
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 28. august 2006 #14 Skrevet 28. august 2006 Eller rettere sagt, mail-klienten du bruker viser ikke det i header-informasjonen. I Thunderbird kan jeg se alle smtp-serverene som er blitt brukt på veien, hvor det står domenenavn med ipadresse i parantes, hvis jeg velger å vise alt.
Kykkelikokos Skrevet 28. august 2006 #15 Skrevet 28. august 2006 Da legger jeg meg flat, og innrømmer at jeg tok feil i foregående innlegg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå